19 | Sailing Through Surging Billows

135 25 4
                                    

"Kamu pergi bersama musim luruh.
Tetapi musim luruh kembali, kenapa kamu tidak?"
- Narsha


Apabila bahunya dilanggar seseorang, kenangan lama direnggut semula

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Apabila bahunya dilanggar seseorang, kenangan lama direnggut semula. Narsha merasa dadanya berdebar kencang. Dipandang semula ke arah kawasan tetamu wanita.

Dhia sudah kembali menekur ke bawah, malu-malu pengantin. Narsha cuba menyedapkan hati namun tatkala nama Dhia diseru oleh tok kadi, sekali lagi dia memandang ke wajah Dhia yang sudah mengangkat wajah. Kening bertaut.

"Dar." Terhembus nama itu di bibirnya.

Saat itu juga Dhia memandang ke arahnya yang masih berdiri di luar tingkap. Nafas Narsha terhenti.

Dar! Dhia adalah Dar! Dia yakin. Dia masih ingat anak mata itu biarpun 7 tahun sudah berlalu.

"Ish, ke tepilah!" Seorang lelaki dengan kamera di tangan menolak dia ke belakang. Pandangannya dihalang dengan lelaki yang mungkin seorang jurukamera. Sedang sibuk mengetik punat di kamera DSLR.

Narsha tertatih ke belakang dan bertinggung di tepi pagar. Masih cuba memproses apa yang sedang berlaku kini. Dia yakin, dia tak salah. Dhia adalah Dar yang sememangnya seorang wanita. Macamana Dar boleh muncul di sini?

Melainkan... Ammar adalah Amred!

Tiba-tiba Narsha berdiri tegak dari duduknya. Tidak! Dar cuba memisahkan dia dengan Amred!

Narsha cuba untuk kekal tenang, mencari ruang tersembunyi dan menekur di situ. Mata dipejam rapat. Apa pun yang terjadi, dia mesti hentikan majlis ini!

Di dalam majlis, Dhia mula tidak senang duduk. Khutbah nikah, gurauan dan soalan dari tok kadi terasa  merimaskan. Dilirik ke arah Ammar yang kelihatan hilang fokus. Dalam masa yang sama, matanya teralih ke arah cawan di tangan Encik Rizwan yang duduk bersebelahan dengan Ammar, mula berkocak perlahan. Hujung baju pengantinnya diramas-ramas.

"Tenang ya, pengantin perempuan. Koyak baju tu nanti, haa.." Entah suara siapa yang mengusik, membuatkan hatinya panas.

"Boleh tak teruskan sesi akad nikah saja?"

Semua terdiam apabila mendengar suara Dhia yang agak kasar. Terkejut.

Dhia mendengus perlahan apabila menyedari keterlanjurannya. Ammar turut menoleh dengan dahi berlapis. Puan Zaitun menyiku anak angkatnya, tanda menegur.

"Err... sebab saya tengok bakal suami saya macam tak sihat." Dhia mencipta alasan. Lega apabila melihat Ammar mengangguk kepadanya.

Mata diliarkan ke sekeliling majlis, mencari kelibat Narsha atau nama asalnya, Serene. Sungguh dia tak menyangka Serene mampu menyaingi pencariannya.

Akhirnya, dia mampu menghela nafas lega apabila tangan Ammar dan tok kadi bertaut.

"Eh, air melimpah! Dari mana ni?" Jeritan satu suara membantutkan majlis.

A Thousand Years (Completed)Where stories live. Discover now