Tak pernah berubah

365 22 0
                                    

Kau menjatuhkan badan kau ke katil lalu memejamkan mata sambil mengeluh panjang. Kau mengelamun sambil memandang ke arah kipas berpusing di . Dikala kau mengelamun, entah kenapa senyuman Kris terbayang bayang dlm ingatan kau. Bingkas kau bngun.

"Yahhhhh , ige mwoya ?!!! Kenapa aku boleh teringat dkt si Kris tu. Haihhhhhh tak boleh, tak bolehh . Kris tu pesakit kau . Mna mungkin dia suka aku. Aku nie bukan nyee lawa sngt. Arghhhhhhhh!!!!!!! " 

Kau berkata sendirian sambil menekup muka kau. Tiba tiba telefon kau berbunyi. Kringgggggggggggg *mcmm telefon rumah pulak * Bunyi telefon bimbit kau mengejut kan lamunan kau .

"Ehhh sape pulak niee, call ank dara orng malam malam. Hishhhh kacau orng nk berangan jee "

Lalu kau bngun menuju ke arah telefon bimbit kau. Kau melihat screen telefon bimbit kau. Nombor yg tidak dikenali. "Sape niee ?" Lalu kau mengangat panggilan asing itu. 

"Hello doctor y/n speaking. Can I help you?" 

Jawab kau bernada lembut. Mungkin panggilan itu dari hospital tempat kau bekerja atau mungkin pesakit pesakit kau. 

"Hyee y/n(yourname) " 

Suara seorang lelaki yg kau kenali berada di hujung talian. Tiba tiba bulu roma kau naik seperti kau mendengar suara hantu. 

"Sehunnnnn ~"

Jawab kau. Hanya sepatah perkataan saja yg mampu kluar dari mulut kau. Kau tak mampu berkata apa apa melainkan memanggil nama nyaa. Lelaki yg kau cintai dlm diam merangkap kawan baik kau telah menghubungi kau. Kau gelabah dgn tiba.

"Mianhae ~ kacau kau malam malam mcm nie. Kau busy ke? Atau kau tgh keje lagi? "

Tanya Sehun 

"Ehh tak lahh, aku baru balik keja. Lps tu baring baring kejap. By the way , Mane kau dpt nom aku ?"

Jawab kau dlm keadaan mengelabah. Hairan dari mana Sehun dpt nom kau.

"Muda muda daa lupa. Aigoo~ kau nie tak pernah berubah dari dlu sampai skrang . Nothing change "

Terdengar gelakan Sehun di hujung talian. Gelakan Sehun mengembali memori antara kau dan dia. Di waktu persekolahan. Kau dan dia berkawan baik. 

"Ape maksud kau? Serious laa siapa bagi nombor aku kat kau? "

Tanya kau dlm keadaan terdesak ingin tahu mane dan siapa yg bagi nom kau kat Sehun. 

"Hahahah Kau laa yg bagi mase kat hopsital. Mase kita jumpa hari tu. "

Kata Sehun sambil ketawa . Baru kau ingt kejadian tempoh hari apabila hari pertama kau dan Sehun berjumpa di hospital. Kau telah memberikan kad yg berisi no kau kepada Sehun .

"Ahhh okayy baru ingt. Mian "

Jawab kau 

"Tapee . Aku call kau nie nk tnya kau free esok ? Waktu lunch? "

Tanya Sehun. Tiba tiba darah kau bederau naik . Mimpi kah ? Atau Sehun sudah hilang akal ? "Ishhh daa kenapa nk ajak aku lunch ? Tape laa maybe dia nk rapatkan silaturahim" bisik hati kau .Kau memikir kan jawapan sambil meletakkan jari manis kau didagu . Akhir nya kau dpt jawapan . 

"Urmmm okayyy. I'll see tomorrow. Nnti aku hantar alamat kedai makan tu okayy. Byee ~"

Lalu meletakan pangilan. 

-Esok waktu lunch-

Kau sedang mencari parking sambil mendengar lagu Overdose. Sambil menyanyi nyanyi tiba tiba telfon bimbit kau berbunyi nada msg. Kau ingt Sehun yg hantar msg rupanya Kris. Senyuman terukir apabila kau melihat msg Kris. 

"Hyee doctor. I know that u are a busy right now. But saya cuma nk ingt kan awk utk malam nie. U have a date with mee. Okay then byee ♥♥ "

Senyuman kau bertambah panjang apabila kau terlihat sesuatu berbentuk hati di hujung msg kris. Lalu kau kluar utk berjumpa Sehun. Tiba nya kau di restoran yg kau janji utk berjumpa Sehun. Tetapi kau tak nmpk kelibat Sehun. Kau tercari cari kelibat Sehun tetapi tidak kelihatan . 

"Mane dia nie. Janji mase lunch tapi tade pon. Jauh aku dtg semata mata nk jumpa dia. Haihhhhh. Tak prnah berubah dari dlu. "

Kau berkata sendirian. Lalu duduk di sebuah meja . Sejam sudah berlalu tetapi Sehun tidak muncul muncul. Kau melihat telefon bimbit kau beberapa kali. Tiada panggilan dari Sehun atau berita dari nyaa. Lalu kau lihat jam tangan kau. Sudah agak lama kau menunggu Sehun tetapi dia tidak muncul muncul . Kau tetap menunggu Sehun. Ni lah mase nya utk kau berjumpa kawan baik kau. Merangkap crush kau sejak sekolah. Kau menunggu dan menunggu . 2 jam sudah berlalu. Tetapi tiada kelibat Sehun. Tetiba fom kau berdering. Panggilan dari Sehun. 

"Hyee sorry aku tak boleh dtg. Ade benda yg tak boleh dielakkan. Sorry sngt sngt. Kau ade kat kedai tu lagi ke?"

Tanya Sehun. Kedegaran suara Sehun lelah sperti baru lps berlari. Perasaan marah campur sedih berkumpul dlm diri kau apabila dpt tahu Sehun tidak dpt dtg. 

"Ahhh tape. Lagi pon aku dtg jee kedai tu aku tak nmpak kau terus aku balik . Well aku pon busy kat hospital . Okayy laa aku busy nie. Byee "

Lalu kau meletakan panggilan dgn rase kecewa. 

(Sehun p.o.v)

"Encik Oh , mcm mane nie ?" Kata pekerja Sehun . Sehun hnya diam kan diri dgn mengurut kepala nya . Dgn pakaian chef nyaa dia hnya mampu melihat muka sedih pekerjanya. "Mcm mne boleh ade kaki lipas dlm sup orng tu ?!!!" Marah Sehun . Sudah 5 tahun dia bekerja sebagai seorang chef kejadian sperti ini tidak pernah berlaku . Para pekerjanya hnya mampu berdiam diri . Takut melihat amukan Sehun . "Huh ! Tape laa benda daa jadi . Nasi daa jadi bubur . Tape biar saya pergi mtk maaf dgn orng tu" kata Sehun berlalu pergi . "Haishhhhh !!!!!" Marah Sehun di luar . Lalu dia mengeluarkan telefon bimbit nya dan menghantar sms kpada kau.

"Mianhae . Jinjja mianhae . Aku tahu mesti kau marah . Mian"

Lalu Sehun pergi menyelesaikan masalah yg dihadapinyaa.

-malam-

"OMO?!!!!!  Oppa otokhe?!  OTOKHE ?!!!" Kata kau cemas . Sambil membelek belek baju dlm almari kau . Gelabah tak tentu pasal . Lay abng kau melihat kau sambil mengelengkan kepala nya . Pening kepala dibuatnya. "Yahhh , calm down . Inhale , exhale". Kata abng kau cuba menenangkan kau yg gelabah tak tentu pasal. Mane tak gelabah nyee. Nie first date kau. Tak tahu ape nk buat . "Mworagu?!  Calm down?  Oppa, adik nk pakai baju ape niee ? Adek daa laa tak tahu fesyen . Oppa ! Tell me what to wear." Kata kau gelabah smbil berpusing pusing dlm bilik kau. Sekali lagi abng kau hnya mampu melihat . Lalu abng kau menarik tngn kau. "Kajja , oppa ade something nk tunjuk". Kata Lay lalu membawa kau ke bilik nya . Kau hnya mampu memandang blur . Sampai jee dibilik kau . Terdapat satu kotak bewarna merah diatas katil abng kau. "Pergi amek" kata abng kau sambil menunjukan tangan nya kearah kotak merah itu . Lalu kau menghampiri kotak itu. Kau membuka kotak itu perlahan lahan . "Omo ?!!! Oppa !" Kata kau terkejut. Ntah kenapa mata kau berair . Terharu dgn hadiah yg abg kau kasi . "Pakai laa dress nie , mesti adek oppa nmpak cantik" kata Lay sambil mengelap air mata kau . Lalu kau memeluk abng kau . Lay terkejut lalu tersenyum gembira . "Gomawo oppa" kata kau dlm tangisan . Lay hanya mampu tersenyum . "Oppa nk adek pakai dress nie , baru nmpak lawa" Kata Lay . Kau melepaskan pelukan dan mengelap air mata . "Daa pergi siap nnti lmbt pulak si jejaka tu tnggu" kata Lay . Kau melihat jam . "OMO !!! " kata kau lali bergegas ke bilik utk bersiap. Lay hnya memandang dan mengilingkan kepala . "Aigoo , paboya" kata Lay smbil tersyum .

-to be continue -5

Hati Ini Siapa Yang TahuWhere stories live. Discover now