Hari nie mencabar kesabaran mami betul perangai anak². Mami faham, bila mami keje, masa mami dengan anak² dah jadi berkurang. Dorang pun buat la macam² perangai untuk tarik perhatian mami. Itu mami sangat faham.
Adik nie, boleh kata tiap pagi mengamuk tak nak mandi. Untung jugak la mami nie gagah, mami angkut je adik masuk bilik air, mandi cepat², gosok gigi cepat², pastu balut dengan towel cepat². Settle. Tapi, kalau dah nama pun manusia, selalu jugak la hilang sabar.
Tadi, mami jemput adik sekolah macam biasa. Dalam perjalanan nak pergi rumah pengasuh, adik mintak nak beli air. Sebenarnya, semalam mami dah belanja adik air yogurt, jadi hari nie mami tak berniat nak belanja adik dah. Lagi pulak, adik batuk dan selsema lagi. Dan, kebetulan gerai air tu bukak. Adik dah buat muka tak puas hati, mami pulak rasa senang hati. Tapi, rasa senang hati mami tak lama.
Sampai je, mami terus bawak segala beg dulu. Masa mami nak ambik dan bawa adik masuk rumah pengasuh, dia lock kereta dari dalam. Jenuh la mami memujuk. Bukan takat mami je, kak long anak pengasuh pun tolong pujuk. Kebetulan kak long nk keluar, siap offer nak bawak adik sekali. Dia kat dalam tenang-tenang je geleng kepala. Keluar pulak mak lang, mak lang offer pegi kedai naik motor. Kalau biasa, melompat la dia, eh, masa nie boleh dia jual mahal. Dah la matahari tengah terpacak atas kepala. Mami pulak rush nak masuk kerja balik.
Mami dah habis idea dah nak pujuk adik. Dari tak marah dah rasa nak marah.Nasib baik mami terpandang payung. Kebetulan beberapa hari sebelum tu Mami beli payung untuk letak dalam kereta. Mami offer adik bawa payung pegi rumah pengasuh. Nasib baik, terus adik setuju dengan tawaran mami. Lega hati mami. Lepas unlock kereta, elok je dia masuk rumah pengasuh sambil bawak payung tu. Sikit pun tak rasa bersalah ngan mami kan.
P/s: Drama sebabak nie jadi sebelum bulan puasa. Mami tulis separuh jalan, pastu lupa nak update. So, mami selesaikan dan post hari nie
YOU ARE READING
Anak-anak Mami
RandomCerita tentang anak-anak Mami, semoga Mami tak lupa bila dah tua nanti ❤️