Selamat Datang Alam Remaja

353 13 4
                                    

Mami ada 2 orang anak lelaki dan 2 orang anak perempuan. Dan tentunya anak² nie sedang membesar. Banyak dugaan dan cabaran Mami sebagai mak perlu tempuh. Dan sebab Mami surirumah sepenuh masa, masa anak² memang banyak dengan Mami.

Mami pernah la sembang dengan kakak mami, Kak S, dia tanya, pernah tak terangkan pasal haid nie dekat kakak, just in case kalau dia kena masa kat sekolah. Jujurnya, Mami tak pernah pun terfikir jauh macam tu. Jujurnya, Mami memang tak pernah fikir sampai situ, sebab pada Mami, kakak kecik lagi, baru 10 tahun.

Tapi, bab akil baligh nie memang bukan kita yang control kan, tak disangka, kakak datang haid masa umur 10 tahun. Mula-mula Mami in denial (stupid me). Bila kakak tanya Mami, kenapa ada keluar "benda" warna coklat, mami memang rasa macam period, tapi sebab in denial, Mami cuma bgtau kakak, takde apa( sampai hari nie Mami menyesal dengan reaction Mami). Mami suruh kakak solat dan mengaji macam biasa (Allah, berdosanya Mami). Lepas 2 hari, Mami teringat, dan tanya kakak, "benda"tu ada lagi ke tak. Kakak kata ada. Masa tu baru Mami sedar, yela.. anak aku dah akil baligh dan Mami pun explain apa yang patut dekat kakak.

Raya baru nie, Mami ada la pergi jemputan. Kakak, since dia dah akil baligh, perubahan fizikal dia memang nampak ketara la. Sebab dekat majlis tu, semua kenal mengenali, adaa yang menegur. "Eh Zack, anak ko si kakak tu, dah period ke?" Tanya seorang kenalan sambil mengerutkan muka. Mami tak dapat describe, kerutan muka dia tu, menggambarkan apa? jijik, terkejut atau teruja. Sambil dia sambung cakap "anak akak nie, dah form 1, belum datang lagi". Mami macam, eh, ko dah kenapa? Bab tu, bukan kita yang tentukan bila dia nak datang, kan?. Untuk soalan kakak tu, Mami  cuma senyum je dan abaikan. Mami dengar je la kakak tu bercerita. Ye.. tak mudah kita nak fahamkan orang. Ada perkara yang kita boleh control dan ada perkara yang memang diluar kuasa kawalan kita.

Sekarang, Mami tengah berdebar, tunggu si abang akil baligh. Tah ape la cerita nanti. Semoga Mami kuat untuk menjawab segala jenis soalan dari anak-anak yang tengah nak membesar.

Anak-anak MamiWhere stories live. Discover now