Part 2

68 1 0
                                    

Lea...semua baju baru tu dah masuk ke dalam luggage? Soal Mak lah saat ini kepada azalea...Barang mandian semua dah letak kan? Pastikan semua lea dah letak eh dalam luggage tu..." Mak ni siapkan lea macam zaman diploma dulu lah...balas azalea saat ini...Mak, kejap je kan lea nak kena kahwin dengan cucu nenda tu? Soal aku kepada mak lah....." Mak lah telah ceritakan segalanya tentang apa yang berlaku kepada cucu nenda kusya..." 

Itu mak tak pasti lah lea..harap macam tulah...kan puan dah cakap, if cucu nenda tu dah sihat ..itu terpulanglah dekat dia sama ada nak buat keputusan macam mana pun..."

Jujur lea nak bagitahu mak..lea takut sangat nak jadi isteri kepada cucu nenda tu...Dia dah lah memang tak suka dekat lea.."

Ingat pesan mak, Insya-allah lea doa je yang baik baik okay? Kalau dia nak lepaskan lea pun, lea boleh cari kebahagiaan yang lain kan?? Dah jangan fikir apa apa lagi...Kejap lagi kita dah nak pergi ke rumah nenda kusya.."

.................................

Riel.......kejap lagi siap...nanti opah dengan mama naili datang..." tu baju untuk riel..nanti nenda suruh pakcik Fahad tolong riel.. Dia lihat cucunya itu masih berselimut lagi...Ini mesti malam tadi dia buat hal lagi.." bisik hati nenda kusya saat ini... Botol beer yang bersusun di tepi katil itu cepat cepat nenda kusya tolak masuk kedalam tong sampah..Makin menjadi jadi perangai cucunya ini semenjak jaga dari koma tempoh hari..."Riel, bangun......nanti tok kadi datang....riel tak siap lagi sayang..." ujar nenda sambil menepuk lembut... Kejap lagi bangun tau....nanti lepas settle akad nikah tu riel nak sambung tidur sampai pagi esok pun nenda tak kisah...ujar nenda kusya sambil menuju keluar..

Fahad nanti tolong riel bersiap...Nenda tak larat nak papah dia..ujar nenda kepada fahad cucu sedaranya itu..

 Okay baik nenda...Ujar fahad sambil menuju ke bilik hadith amriel kini...

Riel..haa dah bangun pun...baru pakcik nak kejut...Macam mana perasaan nak jadi pengantin hari ni? Dah bersedia ke? Ujar Fahad sekadar ingin bergurau dengan hadith amriel kini..

Tak rasa apa pun pakcik...Sebab perempuan tu bukan pilihan riel....." balas hadith amriel saat ini..

Hmm takpe sekarang memang takde rasa lagi...nanti kalau dah kahwin mesti rasa cinta tu akan datang...riel cepat sikit sihat..." nanti dah ada isteri riel hari hari pergi fisio okay?? Entah lah pakcik..Balas riel sambil memaut tangannya dibahu pakciknya itu...

........................................

Aku hanya memandang kebawah sahaja saat ini...Aku dapat merasakan kebencian yang terlalu mendalam dari air muka nenda kusya saat ini....Opah, mama, nenda kusya bersama dengan naili hanya memandang sahaja kearah aku..." Aku gementar saat ini...Yang paling buat aku sedih adalah aku seorang saja disini tanpa Mak...Mama tak benarkan Mak ikut untuk menemani aku pada majlis akad nikah ini.." Hancur hati aku saat ingin meninggalkan mak tadi sebelum sampai kerumah nenda kusya ni..." Baju nikah yang nenda kusya sediakan ni pun tidak nampak seperti baju kahwin untuk aku..Mungkin kalau Naili yang kahwin dengan cucu nenda, barulah nenda akan sediakan yang cantik dan mewah...Baju nikah aku ini sekadar kebarung labuh warna silver plain dan wajah aku sememangnya tidak ada makeup langsung ..." memang tak rasa pun nikmat raja sehari tu.."

Haaa pengantin lelaki dah sampai pun..ujar tok kadi saat ini.. aku terus mengangkat wajah aku saat ini untuk melihat cucu nenda....Dia keluar dengan wheel chair yang ditolak oleh pakciknya itu...Wajahnya tak pandang langsung kearah aku.. Tapi muka dia lain betul dari mula mula aku jumpa dia dulu.." Wajah yang serius itu saat ini membuatkan aku rasa lagi gemuruh...dengan tiada siapa disamping aku saat ini...Air mata aku mengalir saat ini...Aku terus menyeka dengan segera...Aku dihukum yatim piatu didunia ini..."

BUKAN PILIHANWhere stories live. Discover now