Part 10 - End -

57 7 1
                                    

Ruang tamu,

Dikhabarkan Huang Guanheng atau diberikan nama Hendery menghembuskan akhir nafas 10:30 pagi tadi.

Aku yang mendengar itu memandang ruang tamu. Hendery. Aku memandang kembali televisyen. Benar! Itu wajah yang berada dalam mimpiku.

Air mataku turun perlahan-lahan. Hendery! Terngiang kembali kata-kata yang diungkapkan oleh Hendery.

" Takkan selama-lamanya nakkan saya? Belum tentu saya hidup lama atau tak? Mungkin... lusa? Atau esok?"

Aku terus masuk bilik tanpa menghiraukan pandangan kedua orang tuaku.

Hendery. Awak dah tinggalkan saya. Saya pernah janji nak cari awak lepas saya tamat pengajian tapi... awak dah pergi tinggalkan saya.

Air mata tak henti mengalir sehingga tidak sedar bahawa aku tertidur dek air mata.

                   ___________________

Wedding Day,

" Bersedia semua?"

Aku masih termenung. Sejak 2 hari lepas dia asyik mengalirkan air mata. Dia sudah penat meratapi pemergian Hendery.

Agaknya apa yang dibuat oleh Hendery dekat sana? Aku mengeluh. Eomma yang terdengar memandang wajahku.

" Kenapa dengan anak Eomma ni? Tak elok tau mengeluh."

" Tak ada apa..."

Aku senyum semanis yang mungkin. Eomma senyum memandang anaknya.

                        ________________

Dewan,

" Dia jodoh kamu. Jaga anak ahjussi baik-baik. Ahjussi percaya pada kamu."

Xiaojun mengangguk. Aku memandang Xiaojun. Wajah yang hampir sama dengan Hendery.

Mirae yang melihat dari jauh itu memandang wajah Xiaojun yang hampir sama dengan Hendery. Dia sudah rindukan Hendery.

Selepas 5 minit,

Ramai yang mengusik kedua pasangan yang baharu sahaja menjadi suami-isteri. Hyunbin dan Doyoung menuju ke arah Xiaojun dan HyeonMi.

" Wah! Tahniah, chingu! Tak sangka eh, kau akan kahwin dulu dari aku. Aku ingat kita kahwin sama-sama nanti."

Aku senyum. Hari ini memang aku tak ada mood untuk bercakap. Hanya diam sahaja. Hyunbin pelik dengan keadaan kawannya.

" Kau okey tak ni?"

" Aku okey je. Tak apa!"

Aku senyum selebar yang mungkin. Senyum sahaja cara untuk tidak disiasat oleh Hyunbin. Hyunbin senyum.

That's my friend!

Aku memandang Xiaojun disebelahnya. Hendery, saya akan cuba mencintai dia walaupun mengambil masa yang lama untuk melupakan awak dan mencintai dia!

Saya harap awak dengar luahan ini. Aku senyum.

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.
[ 𝒘𝒂𝒚𝒗 ] 𝑴𝒊𝒏𝒆 | 𝑯𝒆𝒏𝒅𝒆𝒓𝒚Where stories live. Discover now