Aku bangun seperti biasa. Jam 6 pagi. Walaupun sekarang ni PKP dan kebetulan aku masih cuti sem, aku tetap bangun awal. Memang mak dan abah aku ajar aku begitu.
Usai solat, aku baring semula di katil sambil fikir aktiviti harini. Dah sebulan rasanya PKP. Aku mengelus rambut. Dah panjang. Rimas pulak rasanya. Aku mengeluh. Kalau PKP lagi, mana lah aku nak gunting rambut. Kedai semua tutup. PKP tahun lepas, abang aku yang guntingkan. Cukup lah sekali. Aku nak balik kampus, aku terpaksa botakkan terus sebab malu. Rambut buruk. Hahaha.
Aku terfikir, mungkin ada barber yang buat khidmat gunting di rumah secara tertutup. Mesti ada. Mesti. Aku pun scroll FB group, WhatsApp group, mana lah tau ada org iklan ke. Hampa. Takde pun.
Aku terus buka tab di google dan search menhunter.com. Website yang seringkali aku layari bila bosan. Videonya semua latest dan best. Memang terbaik! Aku melayan video sambil tangan kiriku melancap perlahan batang konekku yang separa tegang.
"Zam! Tidur ke...? Tolong mak gi kedai jap!" jerit makku dari dapur.
Bilik aku memang bersebelahan dengan tangga ke dapur. Jadi, kalau aku ada kat bilik memang melaung panggil macam tu je. Aku menyahut laungan mak lalu bersiap. Konekku sudah kendur. Kembali terkulai. Boxer brief Renoma disauk. Aku terus ke dapur mengambil pesanan mak ku. Kertas barangan yang perlu dibeli aku lipat dan masukkan ke dalam kocek seluar.
Sekarang tinggal aku bertiga sahaja di rumah bersama abah dan mak. Abah lepas subuh sudah ke kebun, melihat tanamannya. Biasanya abah akan terus singgah di rumah atok. Petang baru pulang. Jadi, tinggallah aku dan mak berdua.
Aku menunggang skuter abah ke sebuah mini market berhampiran. Sampai je, terus Pak Hamid menegur aku. "Azam, awal harini..?"
"Cari barang Pak Mid. Mak nak buat laksa," jawabku sambil senyum. Pak Hamid mengangguk. Aku terus masuk dan mencari barang yang mak pesan.
Selesai membeli barang, aku keluar dengan agak struggle sebab banyak plastik yang dibawa. Menyesal aku naik skuter tadi, keluhku. Sebaik aku melangkah keluar, aku tersalah pijak anak tangga di luar kedai lalu terjatuh. Mujurlah plastik telur dan botol sos sempat ku angkat tinggi sedikit.
"Ok ke dik?" sapa seorang lelaki bersuara macho di belakangku.
"Eh, ok bang... Nasib baik tak berterabur barang ni," aku menjawab sambil tersengih. Lelaki tersebut membantuku memegang plastik barangan sementara aku kembali berdiri. Aku mengucapkan terima kasih lalu beredar ke skuterku.
Lelaki tersebut bergerak ke keretanya di sebelah motorku. "Nak abang tumpangkan barang adik ke? Macam mana nak bawak tu?" tegurnya. Aku kaku seketika. Betul juga. Banyak ni. "Errr... Boleh kot bang.." jawabku antara yakin dan tidak.
"Rumah kat mana?" soalnya lagi.
"Em... Jalan Tekukur, belakang sana," tunjukku.
"Oh, tak jauh. Takpe, letak barang dalam kereta abang, nanti abang follow adik ke rumah, takde hal," lelaki tersebut mempelawa. Aku mengangguk.
Aku menunggang skuter, memandu arah lelaki tersebut yang aku sendiri tak kenal, ke rumahku. Setibanya di rumah, mak melawa lelaki tersebut yang aku kenali sebagai Abang Nizam (tu pun sebab mak tanya nama dia tadi) masuk ke rumah. Abang Nizam menolak, bimbang dikompoun katanya.
Aku membontoti Abang Nizam ke keretanya. Aku ternampak t-shirt yang dipakai, "Joe Barbershop". Mulutku laju bertanya, "Abang Nizam ni barber ke?"
"Aah. Ssekarang duduk rumah jelah tak boleh buka kedai,".
"Abang tak buat gunting kat rumah?" soalku lagi.
"Kenapa? Zam nak gunting ke? Abang tak buat. Tapi kalau Zam nak, boleh je abang guntingkan."
Aku tersengih. "Boleh jugak. Memang nak gunting rambut pun.. Rimas dah ni," kataku sambil menarik rambut sendiri. Abang Nizam ketawa kecil.
"Zam nak gunting harini ke? Abang free sekarang. Petang nanti ada hal sikit". Aku mengangguk laju.
Aku memberitahu mak di dapur lantas aku mengambil helmet di bawah tangga. Abang Nizam menyuruhku menaiki keretanya sahaja dengan alasan nanti senang. Takdelah nak kena pakai helmet. Melekat rambut nanti.
Abang Nizam memandu ke kedainya. Pintu dibuka sedikit untuk kami masuk dan ditutup semula. Abang Nizam memintaku duduk di kerusi paling dalam supaya orang tak nampal dari luar. Aku menurut.
Aku melayan borak dengan Abang Nizam sambil melihat gelahatnya pada pantulan di cermin besar di depanku. Rupanya Abang Nizam tua 5 tahun daripada aku. Dia berhenti belajar separuh jalan kerana masalah keluarga dan join kawannya untuk buka barbershop di bandar berhampiran. Barbershop ini pula baru dibuka beberapa bulan sebelum PKP tahun lepas. Patutlah aku tak perasan.
Abang Nizam kacak orangnya. Aku ralit melihat wajahnya. Sesekali Abang Nizam menjeling ke arahku. "Kenapa tengok abang macam tu?" tegurnya. Dia tersenyum sinis.
Mukaku merah dek kerana malu. Aku hanya menggeleng perlahan lalu tunduk. "Abang handsome sangat ke sampai malu macam tu?" Abang Nizam seakan cuba menjerat aku dengan soalan itu.
"Bolehla... Handsome la untuk seorang barber." aku ketawa dengan jawapanku. Abang Nizam turut ketawa. Abang Nizam menggunting rambutku dengan sangat berhati-hati. Aku hanya diam memandangkan dia mungkin ingin fokus. Tanpa aku sedar, konekku mulai stim. Mungkin dengan suasana kedai yang sejuk, aku jadi horny. Mujurlah badanku tertutup kain. Aku biarkan saja konekku berdenyut-denyut disebalik kain itu.
Tiba-tiba, aku terasa sesuatu yang keras di lenganku. Aku tersentak, tapi aku biarkan tanganku di armrest kerusi tersebut. Terasa bergesel-gesel. Aku memandang cermin, melihat muka Abang Nizam. Abang Nizam menjeling sekilas lantas tersenyum. Jantungku berdegup kencang.
Aku memberanikan diri menegurnya, "Stim ke bang..."
Abang Nizam mengiakan, perlahan suaranya. Aku tersenyum. Aku menggerakkan lenganku, mengusap bonjolannya. Abang Nizam menghela satu nafas panjang ke telingaku. Konekku yang tadinya kendur mulai tegang semula. Namun proses menggunting masih berjalan seperti biasa.
"Ok, dah siap Zam," ucap Abang Nizam sambil menguis tangannya ke belakang tengkukku. Aku bangun dari kerusi.
"Zam nak cuci rambut sekali ke? Boleh je. Ada bilik air kat belakang," pelawa Abang Nizam. Aku mengangguk pantas. Aku memang rimas kaalu ada sisa-sisa rambut di leherku. Aku mengikut Abang Nizam ke ruangan belakang. Gelap. Di ruangan belakang, ada satu bilik kecil seakan ruangan rehat beserta pantri dan sebuah bilik air bertentangan dengannya.
Abang Nizam menghulurkan sehelai tuala. "Zam nak mandi terus pun takpe. Nanti rimas pulak," ujar Abang Nizam. Tanpa bertanya, aku terus membuka bajuku. Terserlah badanku yang putih dan sedikit berotot. Aku tidak ke gym pun. Workout sikit-sikit je.
"Lawa body Zam," ujar Abang Nizam.
"Takde lah bang. Biasa je. Abang lagi sado," aku memujinya. Jujur. Sebab memang terserlah bicepsnya dan dadanya yang bidang. Abang Nizam lantas membuka bajunya.
"Abang lama dah tak ke gym Zam. Sejak PKP ni. Workout sikit-sikit je kat rumah,". Abang Nizam berdiri di depan cermin sambil flex musclenya.
Serta-merta konekku menegang.
YOU ARE READING
Azam
General FictionKisah pengalaman seharian Azam, seorang closeted gay yang seringkali diuji nafsunya dengan kehadiran lelaki-lelaki hot.