Internship Part 1

776 12 0
                                    

Aku sudah memasuki semester akhir pengajianku. Pada semester ini, aku akan menjalani internship selama tiga bulan. Setelah berkuliah selama sebulan dalam semester akhir, hari terakhir aku bersama rakan-rakan sekuliah merupakan hari yang paling aku tidak nanti-nantikan. Berat rasa hati ingin berpisah dengan rakan-rakan yang bersusah-payah hampir empat tahun bersama-sama.

Aku berdiri sambil bercekak pinggang. Di hadapanku penuh barang-barang yang akan aku bawa pulang. Sebahagiannya aku asingkan untuk di bawa ke tempat internship nanti. Aku mendapat tempat internship yang jauh dari kampus, tetapi agak hampir dari kampungku, hanya dalam sejam setengah perjalanan.

Semasa mengisi borang internship, aku sempat berborak dengan rakan internshipku. Kami sebaya tapi dia dari course lain. Kebetulan dia memilih untuk intern di tempat yang sama. Aku sedikit lega, sekurang-kurangnya ada juga geng. Kalau tak, mati kutu lah aku tiga bulan nanti.

Aku memandang sekilas ke arah jam di dinding. "Mana Syahrul ni..", getus hatiku. Syahrul berjanji ingin drop by college aku untuk drop barangnya. Dia meminta bantuan aku untuk bawa ke rumah sewa kami.

Telefonku bergetar. Syahrul. Dia sudah tiba di lobi kolejku. Aku turun ke bawah. Dari tangga, kelihatan Syahrul sedang bersandar di tepi dinding. Memegang luggage kecil. Aku berjalan kearahnya dan menyapanya.

Syahrul menguntum senyum. Handsome jugak mamat ni, getus hatiku. Syahrul kelihatan segak memakai jeans slimfit dan baju t polos berwarna putih.

"Zam, sorry tau. Aku drop key tadi kat kolej. Tak expect pulak kena queue. Lupa pulak ramai yang nak keluar harini," Syahrul menggaru-garu kepalanya. Lesung pipit kecil terbit sebaik dia mengukir senyum.

"Eh takpelah. Faham je. Aku pun takde buat apa pun tadi," ujarku. "Ni jeke barang ko?" Soalku pula.

"Em yup. Ni je. Kejap lagi aku terus gerak Ipoh. Lusa lepas settle semua, aku terus ke rumah sewa kita. Naik bas, tu yang aku rasa leceh pulak bawak barang banyak-banyak. Harap tak menyusahkan ko," terangnya panjang lebar. Aku mengangguk faham.

Oh ya, kami akan menyewa rumah bersama-sama nanti. Rezeki kami, sebaik menghubungi tempat intern, bos tanya dan maklumkan dia nak offer tempat tinggal kalau belum ada. Kami setuju je. Mudah dan tak jauh juga dari tempat intern kami.

Syahrul beredar dan aku kembali ke bilikku. Masih ada beberapa jam sebelum Abang Nizam datang mengambilku selepas maghrib nanti. Aku berbaring sambil melayan perasaan.

- - -

Hari pertama Internship

Tepat jam 7:00 malam kami tiba semula di rumah. Syahrul meletakkan keretanya di porch hadapan rumah. Mujur ada kereta ini, kebetulan hari ini hujan lebat sedari pagi. Kami sememangnya sudah berbincang bersama dan Syahrul berkata, ayahnya akan menghantar kereta untuk kemudahan kami berulang-alik ke tempat intern. Motorku juga ku bawa ke sini.

Aku melabuhkan punggung di atas kerusi di ruang tamu. Syahrul baring di kerusi bertentangan denganku. Terasa penat hari ini. Bukan apa, hari pertama. Jadi kami dibawa melawat semua department tempat kami intern. Penat berjalan sebenarnya.

Akhirnya, aku terlena di kerusi. Sebaik sedar, aku melihat jam di dinding. 10:30 malam! Aku mengesat-ngesat mata dan melihat Syahrul masih lena di kerusi. Tapi seluarnya sudah dilucutkan. Dia hanya berboxer namun baju masih dipakai. Kelihatan bonjolan konek yang besar disebalik boxernya. Konekku terus menegang. Tanganku seakan gatal ingin menyentuh koneknya. Terdengar dengkuran kecil Syahrul.

Aku batalkan niatku. Perlahan-lahan aku ke bilik dan bersiap untuk mandi. Usai mandi, aku ke ruang tamu semula untuk mengejut Syahrul.

Sebaik tiba, kelihatan Syahrul sudah terjaga. Matanga masih terpejam. Mungkin masih mengantuk. Aku duduk di sebelahnya.

"Rul, mandi.. ko nak makan tak?"

Dia membuka mata dan kembali pejam. "Lapar ni.. tapi aku barai gila doh," ujarnya sambil ketawa kecil. Dengan tak semena-mena dia berbaring di atas ribaku. Aku terkejut namun kubiarkan. Rambutnya ku usap lembut. Aku membiarkan selama beberapa minit sambil kami berborak mengenai apa yang kami lalui hari ini.

"Aku masak megi jelah. Ko mandi dulu," ujarku. Syahrul bangun dan berlalu ke tandas. Aku menahan konekku yang tegang sejak tadi. Aku rasa Syahrul dapat merasakannya. Takpelah, masih awal lagi. Aku bimbang aku terlalu gelojoh.

- - -

Sudah genap seminggu kami intern di sini. Aku sudah mulai selesa dgn suasana di bandar ini. Bandarnya tak terlalu besar, tetapi akses kepada kemudahan asas sangat mudah. Rumah yang kami sewa juga berhampiran dengan pasaraya dan kedai makan. Kalau penat sangat nak masak, kami tapau je dari kedai.

Hari ini hari cuti. Aku dan Syahrul bersiar-siar di bandar. Petangnya kami berjogging di taman rekreasi berhampiran. Malamnya pula, Syahrul mengajakku menonton filem terbaharu yang baru dimuatturun. Aku bersetuju.

Kami menonton di laptop milik Syahrul. Kami hanya berbaring di katil. Katil king. Aku masih teringat sebaik kami masuk ke rumah sewa, inilah satu-satunya katil yang ada. Kami ketawa tapi kami tak kisah pun untuk tidur di katil yang sama. Lagipun rugi kalau tak tidur di sini, tilamnya sangat empuk.

Filem dimainkan. Aku bersandar di kepala katil manakala Syahrul berbaring. Kami fokus kepada film tersebut dan adakalanya berborak sedikit mengenai filem yang ditonton itu. Lama-kelamaan Syahrul semakin bergerak ke arahku. Dia seakan memberi isyarat untuk baring di pahaku. Aku hanya membiarkan.

Kami berada di posisi tersebut hingga tamat filem. Sebaik habis, Syahrul berpusing lalu mengeliat dan seakan memelukku. Aku memeluknya kembali sambil bergurau cuba lock kepalanya. Syahrul meronta minta dilepaskan. Aku ketawa kecil. Kami berpandangan.

Bersambung...

AzamWhere stories live. Discover now