Abang Putra

2.9K 24 1
                                    

Hujung minggu. Negara sudah memasuki fasa endemik. Aku merasakan rutin harianku kembali normal. Aku bangun awal seperti biasa. Selesai mandi dan bersarapan, aku terus menonton tv sambil sekali-sekala menjeling ke luar rumah. Menikmati pemandangan pagi di kampung. Walaupun baru beberapa semester belajar di kota raya, aku rindukan suasana tenang kampung.

Abah naik ke ruang tamu sambil membawa sekeping kad lalu menuju ke arahku. "Azam, cuba tengok tarikh kenduri ni bila.." aku lantas mengambil kad dari tangan abah.

"Hari ni lah bah. Abah lupa ke? Kenduri sape ni?" soalku kembali.

"Anak kawan lama abah ni. Abah lupa lah Azam. Mak kamu pun tak ingatkan. Nasib baik abah ternampak kawan abah post kat group Whatsapp tadi hahaha..," abah berkata lalu ketawa. Aku hanya tersengih. Abah terus turun ke dapur semula dan terdengar perbincangan antara mereka.

"Kalau abah nak ajak aku sekali, malaslah pergi. Petang nanti dah nak balik kolej," getus hatiku. Ramalanku benar. Abah mengajakku ke kenduri dan menawarkan untuk menghantarku ke kolej. Jauh. Aku kesiankan abahku. Lagipun Abang Zam ada offer untuk menghantarku. Kebetulan dia ingin berjumpa kawan lama di KL. Aku turutkan saja. Untung-untung dapat merasa Abang Zam lagi. Hahahahaa

* * *

"Azam, nanti kejap lagi mamat indon sebelah rumah Cik Milah tu datang tau. Abah dah pesan mintak dia potong rumput kat tanah abah tu. Nanti dia potong rumput kat belakang rumah ni dulu. Nanti Azam tunjukkan ye," terang emakku panjang lebar. Aku hanya mengangguk. Sampul berisi duit upah telah emakku serahkan padaku.

Aku melambai kedua abah dan emakku dari pintu depan lalu terus berbaring di pangkin yang terletak di bawah rumah, menantikan mamat indon seperti yang emakku beritahu.

"Dik... Adik...," Tubuhku digoncang kuat. Kekar sungguh tangan yang memegang lenganku. Alu tersentak.

"Maaf ya dik. Ini rumah Pakcik Halim kan?" Soal lelaki itu. Aku terkesima dalam keadaan yang masih mamai. Lelaki itu memegang bahuku. Bau haruman dari badannya melemahkan jiwaku. Dia tersenyum.

"Adik!" Bahuku digoncang. Aku tersentak lagi lalu mengiakan kata-katanya. Aku terlelap rupanya. Jam di tangan aku lihat teliti kerana masih mamai. 9:30 pagi.

"Iye. Ni rumah Halim. Abang ni siapa?" Soalku masih blur kerana baru bangun tidur.

"Ohh..abang mau potong rumput rumah ini. Di mana ya mau dipotong?" Soalnya dengan loghat pekat Indonesianya.

"Aaa ohhh Abang Putra kan? Abang potong rumput kat belakang. Jom ikut saya," aku bergegas bangun dari pangkin. Tanpa aku sedari, konekku sedang keras dan bonjolan kelihatan jelas disebalik seluarku. Abang Putra tersenyum lalu menegurku,

"Itu kontolnya lagi keras dik," katanya lalu ketawa. Aku menutup sambil turut ketawa. Dia membontotiku ke belakang rumah.

"Haaaa...sini lah bang. Sampai hujung sana. Nanti dah siap abang masuk ikut pintu dapur ye. Mak pesan makan dulu sebelum balik,"ujarku sambil tersenyum ke arahnya. Handsome juga Abang Putra ni. Abang Putra mengangguk lalu membalas senyumku.

Aku berlalu masuk ke rumah lalu mengemas begku. Petang ni dah nak balik kolej. Abah pesan, kalau diorang lambat, jumpa tengah jalan je nanti sebelum aku balik. Sebenarnya esok masih cuti, tapi Abang Zam ajak aku temannya berjalan di KL malam ni dan esok. Urusan bersama kawannya tu sekejap je. Kira macam honeymoon lah, bak kata Abang Zam. Hahaha...

Kira-kira jam 11:45 pagi, Abang Putra selesai mengerjakan rumput di belakang rumah. Aku mengajaknya ke dapur. Kami berbual ringkas sambil makan tengah hari. Aku ni tiba-tiba rasa malu pulak dengan Abang Putra.

"Abang mau mandi boleh?"soal Abang Putra.

Tanpa ragu-ragu aku menjawab, "Boleh bang. Nak salin baju, boleh guna bilik saya," ujarku. Namun, Abang Putra telahpun menanggalkan pakaiannya di ruang makan lalu menyidai pakaiannya di kerusi. Aku terkesima walaupun tersenyum dalam hati.

AzamWhere stories live. Discover now