Cuti Raya Aidilfitri. Kebetulan cuti aku bersambung dengan cuti semester. Memang heaven. Rasa macam zaman sekolah dulu. Dapat cuti lama-lama. Jadi aku dah plan cuti aku betul-betul. Beraya ke rumah saudara-mara ikut mak abah, beraya dengan Abang Nizam lepastu nak raya rumah Abang Azri dan of course la ada threesome. Lepastu raya dengan kawan-kawan yang semester break jugak. Dah nak full jadual cuti aku. Asalnya plan nak part time, tapi takpelah. Bukan selalu dapat cuti time musim perayaan macam ni. Kita cuti puas-puas.
Raya ketiga, aku masih beraya dengan mak abah. Since aku dah ada lesen kereta, maka aku lah yang drive. Abah jadi co driver merangkap radio. Memang tak mengantuk kalau melayan abah sembang. Halatuju kami ke rumah Tok Cik Adam, area Pahang. Tok cik ni ayah saudara abah. Walaupun dah jauh sikit perkaitannya dengan keluarga aku, tapi abah memang jenis yang rapat even dengan keluarga jauh. Kiranya cucu-cucu Tok cik ni dua pupu aku lah. Ada lah beberapa yang aku kenal.
Kami sampai dah petang jugak, kira-kira jam 3.00 petang. Kami disambut mesra oleh keluarga Tok cik, yang mana ada jelah memandangkan dah raya ketiga. Anak cucu dia ada yang dah habis cuti dan balik ke tempat kerja masing-masing. Yang tinggal hanyalah tiga daripada tujuh anak tok cik, mak ngah aida, mak uda, dan paksu Amir.
Kami bersalaman dan berbual bertanya khabar masing-masing. Jumpa setahun sekali biasalah. Abah masing berbual dengan tokcik. Aku pula keluar duduk di buai mengambil angin. Paksu Amir datang dan berbual dengan aku.
"Lama paksu tak jumpa Azam. Raya tahun lepas datang sini kan?" Soalnya.
"Aah kitorang datang raya sini tahun lepas. Tapi paksu takde ea?" Soalku kembali.
"Ye. Paksu tak cuti zam tahun lepas... Kes tengah banyak kan. Semua cuti kena beku," aku hanya mengangguk. Betul juga. Paksu seorang MA di hospital. Tahun lepas, negara masih dilanda Covid-19 yang teruk.
"Ohh.. so tahun ni paksu cuti panjang ke?" Soalku.
"Aah, tahun ni dapat seminggu. Lepastu kebetulan paksu ada course dekat Hotel Perdana. Kiranya lepas habis cuti terus sambung course," jawabnya.
"Lahh, dekat jelah dekat kampus Azam," jawabku. Sememangnya hotel yang disebutkan paksu tu sangat hampir dengan kampusku. Aku pernah tidur di sana bersama Abang Nizam dulu.
"Oh yeke? Bolehlah Azam bawak paksu jalan-jalan nanti. Paksu memang blur sikit jalan area sana. Tambah-tambah kalau sorang-sorang," kata paksu sambil ketawa.
"Heheee boleh je paksu. Pape nanti paksu roger lah saya. Boleh saya jadi tourist guide. Sana banyak mall je. Boleh la nak jalan-jalan," ujarku. Paksu tersenyum lebar. Kami terus berbual mengenai hal-hal lain. Aku sangat selesa berbual dengan paksu kerana jarak umur kami taklah jauh mana. Tak sampai 10 tahun. Paksu pun masih bujang.
...
Hari yang dijanjikan telah tiba. Aku telah bersetuju mengikut paksu menghadiri kursus. Tak kisah pun sebab katanya kalau aku bosan, aku boleh gunakan keretanya. Selepas kursus habis, boleh bawa dia jalan-jalan. Ok lah tu. Dapat tidur hotel, dapat jalan-jalan. Paksu sponsor.
Dalam kereta, kami rancak berbual. Tiba-tiba paksu menyoal aku.
"Azam dah ade awek ke?" Dia melirik ke arah aku lalu tersenyum mengusik.
"Awek? Belum lah paksu. Azam tunggu paksu dulu lah..." Aku ketawa kecil.
"Tunggu paksu apa? Tunggu paksu mengorat Azam ke?" Selorohnya. Aku terkesima tapi cuba mengawal reaksiku lalu turut ketawa. Aku risau adakah paksu tahu aku gay.
"Paksu gurau je Zam. Jangan ambik hati," ujarnya lalu mengusap pahaku. Aku tersentak. Konekku juga tersentak lalu terbangun. Perlahan aku mengambil bantal lalu menutup celahan pahaku.
"Paksu takde awek pun. Entahla Zam. Tak rasa nak bercinta pun. Tak sempat pun ye jugak," Paksu menyambung ayatnya. Aku hanya mengangguk. Kami terus berborak mengenai pelbagai hal. Aku perasan adakalanya Paksu menoleh memandang aku. Tapi aku biarkan. Paksu memang ramah orangnya. Elok pun ye.
Kami tiba di hotel dan terus check in. Aku menunggu di sofa lobi sementara paksu menguruskan pendaftaran. Kelihatan beberapa orang yang turut berada di reception. Mungkin peserta kursus juga.
Tidak lama kemudian, kami terus ke bilik di tingkat 18. Aku meletakkan beg dan terus ke balcony. Pemandangan dari tingkat 18 sangat indah. Kelihatan pencakar langit kebanggaan seluruh rakyat Malaysia. Aku sempat mengambil beberapa gambar. Paksu pula terus berbaring meluruskan kaki di katil.
"Eh Zam, paksu ambik katil double takpe ke? Paksu memang prefer katil besar. Kalau ambik dua single makan ruang pulak," ujarnya.
"Saya okay je paksu. Lagipun katilnya luas. Tapi jangan terkejut kalau malam nanti paksu kena peluk," aku berseloroh lalu ketawa. Paksu hanya tersengih.
Usai membersihkan badan dan berehat sebentar, Paksu menghantar jadual kursusnya kepada aku. Aku menelitinya.
"Packed jugak ye jadual Paksu," ujarku.
"Haah, Zam. Nasib baik start esok. Boleh relaks dulu malam ni. And tiap hari course sampai petang je kecuali hari last tu. Kalau hari-hari sampai malam, barai la..." Paksu menggeleng kepala.
Aku mengangguk faham. Kadang-kadang kursus sehari pun dah bosan. Inikan empat hari. Aku sekadar meneliti waktu kursusnya. Malas nak ambik tahu apa pengisiannya. Aku bukan faham pun.
"So, malam ni nak jalan mana Paksu?" Soalku. Aku duduk menghadap ke arahnya yang sedang berbaring dengan hanya bertuala. Paksu menoleh ke arahku lalu ketawa.
"Janganlah tanya Paksu. Paksu tahu kat sini ada KLCC, KL Tower, Zoo.. tu je," Paksu menyambung tawanya. Aku turut ketawa. Memang betullah Paksu ni jarang turun sini.
"Takpe, malam nanti Zam bawak Paksu jalan. Kita naik tren je nak? Baru lah best," Paksu mengangguk bersetuju.
Malamnya selesai makan malam, aku membawa Paksu berjalan di sekitar ibu kota. Melihat pemandangan indah lampu neon pada waktu malam sambil berkongsi cerita dengannya. Hampir tiga tahun aku belajar di sini, selalu juga aku keluar terutamanya malam minggu. Sekadar menenangkan fikiran dan menghilangkan stres belajar.
Kira-kira jam 12 malam kami tiba di hotel dengan menaiki grab. Sampai di bilik, Paksu menegurku.
"Zam, tadi Paksu perasan Zam senyum sorang-sorang. Kenapa Zam?" Soalnya. Aku tersipu malu dan hanya menggeleng.
"Isy, Zam ni. Paksu peliklah. Kita jalan berdua dari tadi... Banyak kali Paksu nampak. Ada apa-apa ke?" Soalnya lagi.
"Takde la Paksu. Seronok dapat jalan-jalan dengan Paksu.." jawabku ringkas. Paksu seakan tidak puas hati dengan jawapanku. Dia lantas memelukku dari belakang. Badanku dihumbankan ke katil. Sambil ketawa dia menyoalku lagi.
"Okay okay Zam cerita..." Kataku sambil turut ketawa.
Sebenarnya aku rasa seronok sebab berjalan dengan Paksu aku rasa secure. Macam berjalan dengan boyfriend. Kalau dengan Abang Nizam, ada juga kami berjalan bersama tapi Abang Nizam suka letak tangan di bahuku. Sewaktu berjalan dengan Paksu, Paksu pegang tanganku, terutama sekali ketika melintas jalan. Kelakuannya sangat natural. Apabila berada di tempat yang ramai orang pun, tangan Paksu dengan automatiknya mencapai tanganku supaya aku tidak berjauhan darinya. Paksu mendengar peneranganku dengan tekun.
"Memang la Paksu kena jaga Zam. Nanti apa-apa jadi, Paksu jugak yang kena dengan abah Zam. Hahahahahaa... Azam kan anak buah Paksu jugak.." jawabnya. Aku hanya menggangguk mengiakan. Aku harap aku tak syok sendiri.
Selepas menyalin pakaian, kami bersiap untuk tidur. Paksu ingin tidur awal, katanya bimbang esok lambat bangun. Aku berbaring sambil scroll X dan tiktok. Volume ku perlahankan...
YOU ARE READING
Azam
Tiểu Thuyết ChungKisah pengalaman seharian Azam, seorang closeted gay yang seringkali diuji nafsunya dengan kehadiran lelaki-lelaki hot.