....
_بعد مرور ٨شهور.....بأحد الاحياء الشعبية وخاصه بمنزل صغير للغايه
.
.
_اتفضلي ي ماما حسنية البيض والجبنه أهم....
لترد عليها بحنان:يوو ي فرحه قولتلك متتعبيش نفسك ي بتي كنت هجيبهم أنا عشان إللي ف بطنك.
لتقول لها بأبتسامة حب :ي ستي متقلقيش عليا أنا كويسه وإللي ف بطني مريحني الحمد لله.
لتقول الحجه حسنية بأبتسامه وهي تذهب:ماشي ي بتي اقفلي الباب عليكي واوعي تفتحيه غير لما اقولك أنا حسنية ماشي.
لتقول لها فرحه وهي تودعها بابتسامه:حاضر
لتذهب الحجه حسنية وتغلق هي الباب لتقول فرحه وهي تضع يدها علي بطنها :حبايب مامي عاملين اية يلا نروح نشرب شاي بلبن من بتاع تيتا حسنية واحكيلكو عن بابي.
لتشعر بركلات صغيره ببطنها من اطفالها الصغار ثم تذهب لما تفعله بحب....
.
.
.
وبمكان آخر وخاصه ذلك البرج الذي يطل علي نهر النيل نجده نائم عاري غير مبالي بأي شيئ حوله ليرن هاتفه ليستيقظ ويرد قائلا بصوت ناعس خشن :أفندم.
ليقول الطرف الاخر :ي بني أدم للمره المليون أرن عليك فينك ي زين تعالا يلا عشان الاجتماع.
ليقول له ببرود: طيب سلام.
ثم يعتدل من علي الفراش ويدخل المرحاض ليأخذ حمامه ثم يخرج ويرتدي قميص كاجول مع بنطال جينز ويذهب لعمله ببرود وجفاء.
.
.
.
وبمقر شركه الشرقاوي.
نجدة يترجل من سيارته بكل غرور وبرود ليدخل شركته بخطوات رزينه وجميع الاعين مسلطه عليه فقد زاد جماله جمالا من بعد أن نبتت ذقنة بشده لتعطيه مظهر رجولي مثير ليتجاهل تلك النظرات ويصعد لمكتبة ليدخله ويرا مراد صديقه واشرف جالسين ليقول مراد بغيظ :ي برودك ي أخي أشرف للمره المليون يكلمك وإنت ولا إنت هنا.
ليقول زين ببرود:معلش.
ليقول أشرف بجديه:زين بلاش برود دلوقتي عشان منتخانقش ويلا عشان حازم مستني ف اوضه الاجتماع جوا.
ليقول زين بجفاء :طيب يلا.
.
.
.
وبالاجتماع.
نجده جالس ببرود وجفاء يستمع لتلك الشروط التي يمليها عليه العميل الخاص بشريكه الجديد ليقول بعد أن إنها العميل كلامه بكل ثقة :آخر شرط مش موافق عليه وهيبقا بالعكس التلت ليكو والباقي ليا.
ليقول العميل بتوتر:ي أستاذ زين..
ليقطع زين كلامه بجفاء وهو يقف ليذهب:خلص الكلام وانك تكون شريك زين الشرقاوي دي حاجه كبيره الكل بيتمناها يتوافقوا يا بتليفون بسيط ونجيب شركاء جداد الاجتماع أنتها.
ليذهب من امامهم ويقول مراد بتأسف :معلش ي حازم ياريت تفكر ف شرطه لانه مبقاش بيفكر بيقول وبس
ليقول له حازم :تمام ي مراد أنا همشي أنا.
ليذهب حازم ويدخل كلا من مراد واشرف لصديقهم ليجدوا شارد ليجلسوا امامه ويقول زين لمراد :صحيح أي اخبار شروق ي مراد هتولد أمتا.
ليقول له مراد بمعاناه:يلهوي دي كل يوم تصحيني تقولي بولد ولما نروح الدكتور يقول إن العيال بيلعبو بس دي فظيعه.
ثم يقول زين لأشرف : وأي اخبار تيا ي أشرف.
ليقول أشرف وهو ينظر لمراد :كويسه بس الحمل تاعبها شويه إنت عارف في الشهر التالت هي.
ليقول زين وهو يتنهد:طيب الف سلامه.
ليقطع أشرف لحظه الصمت هذه قائلا :لسه فاكرها ي زين.
ليقول زين له بجفاء: بص ي أشرف هتفتح الموضوع تآني عشان مراتك بلاش أنا قولتلك أنا سامحت تيا من بدري يبقا ياريت ماتتكلمش.
ليقول أشرف :لا ي زين أنا مش بتكلم عشان تيا أنا عشانك إنت ي زين لازم تفوق وتكمل حياتك مينفعش كده.
ليقول له زين بعصبيه وصوت عالي : أشرف
....ثم يكمل بتهديد :لو جبت السيره دي تآني هقتلك ومش هيهمني إنت مين فاهم.. انا ماشي....
.
.
.
ليذهب زين وبعد ذهابه يجلس كلا من أشرف ومراد ليقول مراد بحزن:معلش ي أشرف إنت عارف حالته من ساعه ما عرف إنها ماتت.
ليقول أشرف : عارف ي مراد بس لازم يكمل حياته مش هقدر أشوفه كده واسكت.
ليقول له مراد : مش هيقدر غير لما يشوف الجثه قدام عنيه لحد دلوقتي مش مستوعب.
ليقول أشرف : جثة أي إللي بعد ٨ شهور ي مراد سواء جثة أو اختفاء لازم يكمل حياته.
ليقول له مراد : إنت تقدر تكمل حياتك بعد تيا ي أشرف.
ليصمت أشرف بحرج من سؤال صديقه ليقول مراد :إللي ربنا عايزه هيحصل لو فرحه عايشه أكيد هيلاقيها ولو ميته مش هيسكت غير لما يجيب جثتها.
.
.
.
وع الجانب الاخر عند فرحه....
كانت جالسه بيدها كوب مليئ بخليط الحليب والشاي وتضع يدها الاخري علي بطنها وهي تقول :وبابي كان طيب آوي ي حبايبي.... ثم تكمل بألم :بس منقدرش نروحلو عشان ميسبناش ويموت فهنستناه لحد ما يجيلنا وياخدنا إحنا وتيتا حسنية.
.
.
ثم تمسك بكتاب المصحف بجانبها وتبدأ بتلاوه بعض السور لاطفالها......
.
.
.
.
وبمكان آخر وتحديد فيلا مراد حربي
.
كانت تجلس وتأكل بشهيه ذلك الطبق التي تمسكه بيدها المليئ بالمانجا لتدخل عليها تيا قائله:يخربيتك هتخلصي مزرعتين قدام ي شروق.
لتقول لها وهي تأكل بشهيه:ملكيش دعوه إبني وعايز ياكل إطلعي منها.
لتقول لها تيا وهي تجلس بجانبها وتضحك:طب قومي يختي حتا صلي العصر ده أنا سبتلك المصليه مفروشه.
لتقول لها شروق :بقولك أي قولي إنك بصالي في المانجا عشان كده بتخلص بسرعه.
لتقول لها تيا بصدمه:يخربيتك بتخلص أي بسرعه منك لله ده تالت قفص تخلصيه ايي مبتشبعيش.
لتقول لها شروق وهي تلعق أصابعها بلسانها بقرف :ملكيش في يستي قولي الله أكبر بس وملكيش فيه.
ليدخل اشرف ومراد علي ذلك المشهد ليقول اشرف بقرف :آنتي بتعملي أي ي مفجوعه
لتقول له شروق :وإنت مالك ي عم إنت مراد متسكتلوش.
ليقول مراد بحسره:متسكتلوش أي آنتي مش شايفه منظرك حببتي ده القفص التالت النهاردة.
ليقول أشرف :بعيد عنك دي خزان مانجا متحرك لو لقت مانجا معفنه هتاكلها.
لتقول شروق بدموع: امشي يا عم إنت من هنا وإنت ي مراد طلقنى.
ليقول مراد وهو يعد علي اصابعه:عد معايا كده ي أشرف دي المره الكام تقولها النهاردة.
ليقول أشرف وهو ينظر لاعلي:اممم والله ي صاحبي مش عارف دي المره الخمسوميه وكام بصوراحه.
ليقول مراد بابتسامه لشروق :حاضر ي حببتي هطلقك.
لتقول له شروق بصدمه :نهارك اسود ي مراد هطلقني بجد صدق إللي قال هتاخدني لحم وترميني عضم.
ليقول أشرف بصدمه:عضم أي ي بت آنتي مش شايفه شكلك اسمالله ده آنتي بتاكلي كل يوم ٣ أقفاص مانجا لوحدك ي مفجوعه.
ليقول له مراد :شفت بقا دي المعاناة إللي أنا فيها كل يوم.
ليقول له أشرف :يعيني يصاحبي صعبان عليا والله.... تعالا معايا اجبلك عروسه قمر.
لتقول شروق بزعيق :نعم ي حبيبي عروسه أي إللي تجبها ي عنيا تيااا لمي جوزك لأكل دراعه دلوقتي...
لتقول تيا بخوف: تاكلي دراعه يشيخه منك لله هتيتميلي العيال الله يسامحك.
لتنظر لهم شروق بقرف ثم تقول لمراد :مراد أنا جعانه هاتلي مانجا.
لينظر لها مراد بصدمه متجمدا ليقول أشرف وهو يقف جمبه :منك لله أهو الراجل فصل مايه ونور من الصدمه كل ده ولسه جعانه ده آنتي هتخلفي فيل... مراد ي حبيبي ي بني آنت كويس ي مراد.
ليقول له مراد برجاء:بالله عليك ي أشرف خدوني معاكو البيت أخاف اصحا ف يوم ألاقي حته من جسمي ناقصه ومش هعمل صوت والله بس خدوني.
لينفجر أشرف من الضحك عليه وتقول شروق بغيظ :يوووو ونبي محد يطلب منكو حاجه صحيح مهو الاهتمام مش بيطلب.
ليقول لها أشرف بنصف عين :امشي ي بطيخه.
ليضحكو جميعا عليها وهي تضحك معهم....
ثم تقول تيا بتوتر:أي اخبار زين ي مراد.
ليقول لها مراد وهو يجلس بجانب شروق بحزن:مش كويس خالص ي تيا.
لتقول له تيا بدموع :أكيد مش مسامحني.
ليربط أشرف علي يدها قائلا :حببتي زين مسامحك من زمان ومسامح طنط كريمه لأنها أمه بس عمرو مهينسا فرحه الله يرحمها أبدا.
لتقول شروق بدموع:فرحه مماتش لا أنا قلبي حاسس إنها عايشه.
ليقول لها مراد وهو يقبل راسها :ادعي ي حببتي إن إحنا نلاقيها ادعيلها كتير.
لتبكي شروق وتيا في صمت....
.
.
.
وينتهي يومنا هذا دون أحداث أخري ♥️♥️♥️♥️♥️
..
أنت تقرأ
مجنونة حطمت غروري (الأول و التاني)
Roman d'amourهو:صارم يهتم بعمله واسرته يمتلك كبرياء وغرور صعب إن يقدر عليه أحد. هي:مجنونه تفعل كل ما يأتي ببالها لا تتصنع من أجل أحد تدخل حياته دون سبق إنذار لتقلبها رأسا علي عقب وتنهيها بقصه عشق فهل سيكون للقدر رأي آخر أم ماذا؟؟ زين & روفا ❤️ ممنوع حد ياخد الرو...