Hari ni aku study jelah. Hokhok, takkan nak dating pula. Boyfriend pun tak ada. Lucas pula dah keluar rumah awal sebab ak date dengan Yuqi. Yelah nak ambil Yuqi kat dorm, keluarlah awal. Mesti tertanya kenapa Lucas duduk rumah aku then Yuqi duduk dorm kan? Macam ni, sebenarnya aku ni dah ajak dah Yuqi duduk sini, tapi dia kata mak dia dah bayar duit sewa bilik dorm, nak tak nak dia duduk jelah sana. Lucas pula dia pun nak duduk asrama tapi dia tak suka kongsi bilik dengan orang.
Aku sekarang kat cafe abang aku. Aku nampak para gadis pakai make up ya tuhan tebalnya.... Macam hantu cina. Datang nak usya abang aku lah tu.
"Macam mana study? Okay?" Soal Eden oppa bila dia databg dengan ice americano joha joha jo-
"Okay je, oppa pula business macam mana?" Aku pandang sekeliling. Dorang yang para wanita tadi semua pandang aku. Jealous ke bruh? "Nampak macam makin lama makin maju je. Tadi Anne tengok report businees, elok sangat." Kata aku sambil sambung tulis sesuatu dalam buku.
"Oppa ingat nak buat strategi baru untuk business kita ni. Tapi tak tahulah apa yang patut kita buat." Aku ambil phone dia lepas tu aku buka IG dia. Banyak gambar dia update. Gambar-gambar dia, menu untuk business dia. Account business dia pun elok je.
Aku tengok sekeliling cafe oppa aku. Tak special mana pun. Cafa yang.... Biasa bagi aku? I guess. "Ada beberapa tarikkan yang Anne cadang, satu oppa boleh guna dinding ni sebagai 'Wall of Memories' maksudnya kita adakan khitmat ambil gambar dorang happy moment kat cafe ni." Aku tunjuk pada satu dinding berhiaskan lukisan daripada aku yang menghadap counter.
"Berbayar tak?" Eh soalan dia ni.
"Hmmm.... Sebenarnya tak. Gambar tu oppa ambil bila oppa rasa macam dorang tu cute couple ke, cute friendship ke, cute siblings or family ke. Macam tulah."
Eden oppa pun angguk kemudian minta cadangan kedua. "Hmmm tambah haiwan peliharaan? Sekarang dah tranding dengan cafe kucinglah, cafe anjing lah. Tapi kalau Anne, Anne tak akan pilih kucing atau anjing, sebab dua-dua haiwan tu kan boleh hyperactive lepas tu lompat sana sini. Habis semua jatuh rosak. Kalau Anne nak buat cafe untuk haiwan peliharaan. Anne pilih landak mini, hamster, guinea pig, ferret or rabbits. Semua boleh simpan dalam sangkar kecil. Tapi budget besar juga nak buat semua ni." Susah juga idea aku ni, ada masalah pula nanti haih....
"Yang ketiga ada?"
Satu lagi... Lagi susah dari nombor dua. "Anime fan cafe. Maksudnya oppa kena pakai baju macam cosplay, then buat latte special dengan lukisan watak dalam anime yang dorang minta. And it's hard as.... F word."
Aku tengok muka dia fikir nak pilih antara salah satu. Sehenarnya sekarang pun dah cukup okay dah sebab muka dia tapi bila dia dah tua, tak ke kehandsomeman dia hilang? Betul tak? "Oppa tak nak dinding oppa kena tampal and oppa reti sangat melukis anime. Lukis kat kertas pun dah hancur apa lagi nak lukis kat latte. No way! So option nombor dua! " Katanya. Biar betul dia ni? Ada duit ke?
"Budget?"
"Tak apa, oppa boleh simpan duit. Lagipun oppa memang suka haiwan kot. Gila oppa gak setuju option kedua? " Seriusly???
"Kalau macam tu.... Anne sebenarnya ada simpan banyak kat account Anne. Oppa bagi tiap-tiap bulan. Kadang-kadang tambah duit belanja oppa bagi lagi masa Anne kat Macau Anne tak sentuh pun. Anne ambil part time job dekat cafe bawah syarikat Lucas. So Anne adalah duit lebih. Duit masa Anne part time job sebelum pergi Macau pun banyak. Rasanya cukup uguk semua tu kot." Banyak jugalah duit aku ni menyimpan sana sini. Bukan sethun dua aku simpan. Lama dah aku simpan, sejak eomma appa tak ada lagi.
" Eh! No no! Tu duit Anne, pakailah untuk maaa depan Anne." Mesti dia tolak punya.
" Oppa, suatu hari nanti Anne juga yang akan kerja kat cafe ni kan? So apa masalahnya?" Aku nampak muka dia dah buat muka annoyed. Betullah aku cakap.
YOU ARE READING
Not Hating Nor Love - (Not Jung Yunho TVXQ but Jung Yunho Ateez)
Fantasy"Kau jangan ingat aku dekat dengan kau sebab aku suka kau lah! Berangan je kerja kau. Aku dekat dengan kau tu sebab aku nak mainkan hati kau je. Kau ingat sini eh, perempuan yang gemuk macam kau ni tak layaklah nak bercinta dengan aku. Tak ada seler...