BAB 2

163 2 0
                                    

"Assalamualaikum, Kak Aya," ucap Raudhah, sambil menepuk bahu Suraiya dari belakang.

"Oi mak kau! Mak aku!" latah Suraiya yang terloncat sewaktu ditepuk. Dia mengusap-usap dada dengan tapak tangan sambil cuba memujuk hatinya bertenang.

Raudhah menahan tawa.

"Lemah semangat aku! Si Raudhah ni! Masuk senyap-senyap. Lain kali bagilah salam!" cetusnya.

"Bagi salamlah tadi tu, kak," balas Raudhah sambil menguntum senyuman. Wahyu yang mula merengek dienjut-enjut sedikit.

"Waalaikumussalam," balas Suraiya, baru menyedari kesilapannya. Memang teman sekerjanya itu ada memberi salam. Cuma dia yang terkejut kerana terlalu asyik bekerja sampaikan tidak perasan ada orang lain masuk ke dapur.

"Dah seminggu kau tak datang, naik gila aku dalam dapur ni seorang. Puan Fauziah cerewet. Itu tak kena, ini tak kena. Itu tak sedap, ini tak sedap. Nak kena air tangan kau juga," rungutnya sambil melayanglayangkan senduk di tangannya dengan air muka geram. Sempat Raudhah mengelak sewaktu layangan senduk itu lalu hampir dengan mukanya.

Raudhah tersenyum lagi. Dia selalunya hanya mendengar saja kalau Suraiya merungut. Mulutnya tidak petah menokok tambah untuk mewarnai lagi ceritera Suraiya. Kalau baik ceritanya, Raudhah akan menyimpan. Kalau buruk ceritanya, Raudhah akan mendengar acuh tak acuh. Bak kata orang, masuk telinga kanan dan keluar semula dari telinga kiri. Hidup ini terlalu pendek untuk dibazirkan dengan memikirkan sesuatu yang negatif dan membiarkan aura itu mengganggu emosinya sepanjang hari.

"Pagi semalam, Rumah Perlindungan Bonda yang pengetua dia rapat dengan Puan Fauziah tu hantar seorang bayi ke sini. Dengar kata, mak dia mati semasa beranak. Anak tak sah taraf. Seluruh ahli keluarga tak nak ambil, bela. Budak tu tak mahu menyusu, Raudhah..." cerita Suraiya.

"Tak nak menyusu, habis macam mana?" soal Raudhah.

"Itulah... Puan Fauziah dah tukar susu beberapa kali. Susu soya dan susu kambing pun dah cuba. Minum adalah sikit. Lepas tu, tak mahu jugak. Asyik teriak. Pagi ni, Kak Aiya nampak macam dah lembik budak tu. Puan Fauziah cakap nak bawa ke hospital. Takut ada sakit lain," cerita Suraiya.

Ada kerut-kerut risau yang bertapak di dahinya. Siapa yang tidak kasihan melihat bayi yang masih merah berteriak sepanjang malam? Bayi itu tak berselera pula apabila ditawarkan susu. Pelbagai ikhtiar telah diambil mereka. Namun, hasilnya masih menghampakan. Bayi itu hanya mahu minum sedikit. Itupun apabila dipaksa menggunakan sudu kecil.

"Hah, Raudhah! Dah sampai kamu," tegur Fauziah yang baru masuk ke dapur. Dia kelihatan sudah bersiap-siap hendak keluar semula sambil menjinjing beg dan menggenggam kunci keretanya.

"Puan," tegur Raudhah dengan penuh hormat, menyalami tangan majikannya yang juga pengetua di rumah kebajikan yang menempatkan 40 orang anak-anak yatim dan asnaf, lima orang penjaga dan dua orang tukang masak itu.

"Saya nak kena bawa bayi baru kita ni ke hospital. Pastikan Si Affan makan, ya. Dia demam, ada dalam bilik, tak turun ke bawah," luah Fauziah, meninggalkan pesan sebelum memandang salah seorang pekerjanya, Madihah sedang mendukung bayi yang sedang dibedung dengan kain lampin.

"Puan..." panggil Raudhah dalam keadaan serba salah. Entah mengapa, hatinya rasa tersentuh sewaktu rupa bayi yang lemah dalam pelukan Madihah menikam pandangan matanya.

"Ya?" luah Fauziah.

Raudhah menarik nafas dalam-dalam dan melepaskannya perlahan-lahan. Berdosakah dia kalau dia menawarkan diri menyusukan bayi itu tanpa izin Auzir? Namun, dia tahu setulus mana hati suaminya. Auzir takkan menghalang andai dia mahu berbudi. Mungkin suaminya itu tidak kaya dengan harta benda tetapi kemiskinan mereka tidak pernah menghalang Auzir untuk bersedekah. Hati suaminya lebih kaya daripada dompetnya.

Dalam Rintis HujanWhere stories live. Discover now