الحلقة ١٣

244 30 15
                                    

الحلقة ١٣

عندما تنتظر الإهتمام من شخص ما بإنجاز صنعته يديك..تتوق حد الجنون للمحة تقدير منه أو حتى كلمة تشجيع، ستصاب حتما بصدمة شديدة حين تجد  أن إنجازك محط سخريته ينتظر منك التنازل عنه ونسيانه تماما ؛ وقتها تشعر بنفسك هشة قد تكسرك نفحة ريح أو قشة ولكن لإنك لم تعتد الإنكسار ولا تعترف بالهزيمة تقف بشموخ رافضاً ضعفك تنوى الإنتصار لنفسك ..تسير بخطى واثقة نحو تحقيق ذاتك ونيل حلمك لتناله فى النهاية رغم كل شيء.

-سعيد.

-فيه إيه تانى ياآخرة صبري.

قالت (مرام)متذمرة:
-مش معقولة كدة ياسعيد..خُلقك بقى ضيق علية قوى وكل ماآجى أكلمك تقفشنى كدة.

ترك (سعيد) الصحيفة من يده وإلتفت إليها قائلا بنفاذ صبر:
-ماهو انتِ كمان مستفزة يامرام..كلامك كله بقى عن الزفت اللى واكل دماغك ده وانتِ عارفة إنى مش طايق السيرة دى ولا قابلها أساسا.

-ياسعيد افهمنى ده حلم كان بعيد قوى عنى وربنا سهلهولي لإنه عارف اللى فى قلبي.

-اللهم طولك ياروح..عايزة إيه يامرام؟خلصينى عشان أنا كمان أخلص لعبة الكلمات المتقاطعة.

-عايزاك تطبعلى تذاكر المعرض أنا مليش فى الحاجات دى ومش هعرف أتصرف.

نهض (سعيد)ينظر لها باستنكار قائلا:
-نعم يااختى ! عايزانى أعمل إيه؟! أطبعلك تذاكر ! إنتِ اتجننتي أكيد.

ليضرب كفا بكف قائلا:
-آل عايزانى أطبعلها التذاكر آل..ده اللى ناقص.

قالت(مرام)بحنق:
-وفيها إيه دى بس ياسعيد؟عموما ياسيدي أنا غلطانة هخلى مروة تطبعهملي.

-مروة تاني ..يابنتي انتِ مستغنية عنها،مش كفاية سكتلها لما حجزتلك الرحلة معاها..انتِ مش هترجعى عن اللى فى دماغك الا أما أعمل مصيبة وترتاحى.

طالعته (مرام)بنظرة طويلة حملت خيبة أمل قبل أن تقول:
-خلص الكلام ياسعيد ماهو الاهتمام مابينطلبش..ماهو فيه فرق بين انك تاخد بالك من مراتك كواجب عليك وبين انك تاخد بالك منها حب..انك تجيب طلبات البيت ده واجب لكن تفاجئها بحاجة تجيبهالها هي بتحبها فهو ده الحب..إنك تقولها انتِ حبييتي ومراتي ونور عيني ده واجب لكن تسندها وقت ماتحتاجك ده حب..وانك تفهمها الصح من الغلط وتعرفها الدين وأحكامه ده واجب لكن انك تطبق الدين ده بجد وتعاملها بمايرضى الله ده حب..خلاص ياسعيد لا عايزة منك واجب ولا حب.

-خلصتي؟! روحى بقى اعمليلى عصير لمون عشان اهدى أعصابي اللى ولعتيها نار دلوقتي..وسيبينى أقرى صفحة الحوادث بهدوء.

أمسك صحيفته مجددا فطالعته (مرام)بغيظ قبل أن تقول هامسة:
-اقرى ياحبييي اقرى..بكرة غيرك يقرا ويلاقى اسمك منور الصفحة على ايدى ان شاء الله.

يوميات مرام و سعيدحيث تعيش القصص. اكتشف الآن