Suasana di rumah ENCIK KHAIRUL begitu tegang akan keberadaan nurul sofeah disitu...omar dan sofeah masing-masing menundukkan kepala...alif berasa janggal di situ kerana terlihat seperti orang ketigalah pula...baru sahaja alif hendak bangun dati sofa yang empuk itu, tiba-tiba satu sapaan membatalkan niatnya...
'Alif...jom keluar sat...aku dah lama tak borak ngan kau...dah lama tak jumpa kau...rindulah nak dikatakannya...'-OMAR
'Kau buang tebiat ke omar? Sejak bila kau pandai rindu aku bagai nih? Selalunya kau orang paling happy kalau aku takde kat rumah...kau layanlah istri kau tu...suami jenis apa lah tak duduk sebelah istri sendiri'-ALIF
Dengan serta merta pandangan mereka berdua beralah kepada alif...sebenarnya sebelum mereka berdua bercerai, Alif sudah berangkat keyaman...omar tidak mahu abangnya risau keadaan mereka berdua...jadi omar dan feah membuat keputusan untuk merahsiakan perkara ini daripada alif...alif hairan akan sikap mereka yang seolah-olah tidak suka gelaran suami istri tersebut...tanpa berlengah lagi, omar terus menarik tangan alif keluar dari rumah tersebut...langkah mereka terhenti apabila omar melepaskan tangan abangnya itu...
'Kau ngan fia gaduh ka?'-ALIF
Omar hanya menggeleng...
'Habistu? Awat muka semua masam mencuka ja?'-ALIF
'Aku ngan fia...dah cerai...'-OMAR
Kata-kata yang dilafazkan omar sangat menyakitkan hati...kalau nak diikutkan hati mahu saja dia menjerit tanda geram dengan sikap omar...
'What?! Cerai?! Are you kidding me? Atas alasan apa korang nak cerai? Hang jangan memain na...ingat cerai ni perkara yang boleh dibuat main ka?'-ALIF
'Haih...kalau ikutkan hati...aku pun tak nak perkara ni jadi...kalau ni semua mimpi...aku nak bangun dari lena aku...aku sayang dia...tapi aku tak bole dekati dia...aku rindu dia...tapi aku bukan sah untuk dia lagi...aku tak nak dia pergi atau aku pergi...tapi aku tak mampu...dulu dia ada sakit...semuanya berpunca dari aku! Kalau aku tak bawa dia dalam hidup aku, dia tak kan tersiksa sampai macam tu sekali..6 tahun! 6 tahun aku tunggu dia! 6 tahun aku menanggung rindu! Tapi...tak kiralah sesayang apa pun aku pada dia...dia tetap bukan milik aku...'-OMAR
Kata-kata yang diluahkan omar diiringi tangisan...tangisan yang menjelaskan segalanya...hatinya hancur kerana tidak boleh bersama dengan gadis itu...Alif yang mendengar luahan hati omar turut bersimpati...memang betul perasaanya terhadap bekas istrinya masih belum pudar...dia masih mencintai gadis itu walaupun dia tahu yang gadis itu ialah untuk adiknya bukan untuknya...dari awal lagi allah sudah aturkan pertemuan mereka...namun setelah mendengar luahan hati omar adiknya, dia berasa kecil...sungguh dia berasa seperti dia tak layak mendapatkan cinta sofeah...kerana antara cintanya berbanding cinta omar...jauh lebih dalam cinta omar padanya...nama nurul sofeah sudah dipadam dari awal perkahwinan antara sofeah dan omar...namun setiap kali dipadam...pasti akan muncul semula...hatinya sakit melihat kebahagiaan gadis itu bersama lelaki lain...namun egonya diketepikan...setelah mendengar luahan hati adiknya...perlahan-lahan titisan air mata keluar dari kelopak matanya...ye memang sakit untuk melepaskan...lagi-lagi melihat kebahagiaan dia bersama orang lain...tapi sakit lagi bila kehilangan...antara melihat kebahagiaan atau kehilangan...sudah semestinya dia memilih untuk melihat kebahagiaan wanita tersebut...
.....
Sofeah seakan-akan terpaku di pintu masuk setelah mendengar perbualan mereka...niatnya hendak memanggil mereka untuk masuk makan malam...tidak tahu pula ada drama air mata yang berlaku...luahan hati omar membuat fia terhenti...dia berasa sungguh sakit dengan kata-kata omar tadi...bukannya omar sahaja yang menanggung rindu . Dirinya juga rindu akan lelaki tersebut...tapi apakah daya...perkara sudah terjadi...dia tidak mampu membuat apa-apa lagi...susana makan malam menjadi sunyi sepi...hanya perbualan ibu dan ayah sahaja yang menjadi peneman...
Keesokan harinya, omar bangun seperti biasa gendak menunaikan solat subuh...fia pula bermalam di rumah mereka untuk beberapa hari...kerana keluarganya tiada dirumah...hanif pula sibuk dengan kerjanya...jadi tak eloklah jika dia tinggal seorang diri dirumah...buatnya ada penceroboh masuk kang...rumah mereka sudahlah sunyi...cepat sungguh masa berlalu...tiba-tiba sahaja sudah selesai menyelesaikan solat zohor...alif menarik tangan omar keluar dari rumah mereka...langkah mereka terhenti setelah alif melepaskan tangan adiknya...omar hairan dengan sikap alif...
'Aku nak lamar sofeah'-ALIF
Kata-kata itu ibarat petir dan guruh campur tsunami di dalam otak omar...darahnya mendidih...
"Ish dia ni! Sukahati dia jer nak lamar bini aku! Taulah aku ngan feah tu dah cerai...tapi tak yah lah amik kesempatan! Kalau aku tau...aku tak bagitau dia semalam..."-OMAR
'Haih'-OMAR
'Aik mengeluh pulak dia! Aku cakap betul ni!'-ALIF
'Ikut kau lah alif...aku takleh buat apa dah...walaupun aku sayang dia...tapi aku tak mahu tengok dia menderita...aku percaya kau alif...aku tau kau mampu jaga dia...bukan dari segi luaran sahaja...tapi dari segi perasaan gak...jangan buat dia tersiksa lagi...jangan ulang kesilapan aku yang lalu...'-OMAR
'Kalau macam tu okla...aku nak lamar dia kjp lagi...dekat pantai...kalau kau masih sayang dia...cubalah untuk halang...lagipun itukan satu usaha...jangan risau aku tak kan terasa hati...kalau lamaran aku tak menjadi...sebab jodoh itu semua di tangan tuhan...ok...bye aku nak jumpa dia kat pantai...'-ALIF
....
Angin yang kencang meniup lembut tudung shawl yang dipakai oleh gadis itu...niqabnya tidak lepas dari wajahnya...sunggun anggun wanita itu jika dilihat saat ini...alif yang melihat sofeah turut tenang dihati...sungguh dia rindu akan senyuman yang terukir di wajah gadis itu...walaupun hakikatnya dia tidak dapat melihat wajah gadis tersebut...akan tetapi hatinya tahu bila gadis itu senyum dan bila gadis itu masam...
'Fia...'-ALIF
Satu teguran lembut daripada alif membuatkan lamunan sofeah terhenti...
'Ya saya?'-SOFEAH
'Aku nak cakap sikit bole?👉👈...'-ALIF
'Ha apa?'-SOFEAH
'Aku sebenarnya....'-ALIF
Belum sempat alif mengahabiskan kata katanya tiba-tiba satu jeritan dilaungkan dari jauh...
'Alif!!!! Alif!!!!!'-OMAR
'Ha?! Ye! Apa! Potong line lah dia ni!'-ALIF
'Alif...sorry aku terbuang kau punya hp dalam lubang jamban...'-OMAR
'Ish! Kau ni!'-ALIF
Dengan segera alif berlari menuju ke rumahnya...bukan dia ridak tahu...sebenarnya omar hendak menghalang rancangannya...dia sengaja buat-buat tak tahu untuk bagi peluang kepada omar...suasana di tepi pantai itu menjadi tegang...mereka berdua tidak berkata apa-apa...
'Maafkan saya fia...'-OMAR
Satu kata keluar dari bibir omar...namun suaranya terlalu perlahan...akan tetapi sofeah dapat mendengarnya...sofeah tersenyun gembira...
'Fia dah lama maafkan omar...'-SOFEAH
Omar terkejut dengan balasan gadis itu...dia melihat ke arah gadis tersebut..air mata sudah mula bertakung di kelopak matanya...sayu hatinya mendengar kata-kata tersebut...
'Kalau omar nak bersama dengan fia semula...fia sudike terima omar? Haih tak mengapalah...abaikan sahaja pertanyaan ini...'OMAR
Omar melangkahkan kaki menuju ke rumahnya...belum sempat dia memulakan langkah...kakinya terhenti...hatinya terasa bagai diubati dengan kata-kata gadis itu...
'Fia terima...fia terima untuk hidup bersama omar...fia cintakan omar dan fia tak mahu kehilangan omar untuk kali yang kedua...'-SOFEAH
Omar menoleh ke belakang...dilihat wajah gadis itu yang terlitup dengan sehelai kain...perlahan-lahan air matanya mengalir...
"Terima kasih ya allah...kau lah yang mempertemukan kami...kau jugalah yang memisahkan kami...dan kau jugalah yang menyatukan kami..."
🄴🄽🄳...
YOU ARE READING
PEMILIK HATI
De TodoPerjodohan omar dan sofeah membuat Alif kecewa dengan keputusan keluarganya... ' kalau aku masih kawan bagi kau...maka teruskanlah anggap aku kawan dan tidak lebih supaya kau tak akan kecewa dengan keputusan yang aku buat'-SOFEAH 'aku bukan tak n...