6

27 4 0
                                    

"Dax,nak coklat!"Dea yang berjalan di belakang Dax menarik tali beg Dax.

"Ambik je dalam poket kecik tuh!"Dax malas melayan.

"Ok!This is our first station!Siapa yang nak ke tandas boleh pergi dulu.Maklumkan kepada ketua kumpulan dulu.Kita kat sini 15 minit je ye!Jadi tolong percepatkan pergerakan!"laung penyelia dengan kuat untuk memastikan semua pelajar mendengar arahannya.Kelihatan ramai pelajar yang mula bergerak ke tandas.Namun bukan daripada kumpulan 6.

"Tangan kau ok tak tuh?Nak minyak tak?"Dax yang prihatin dengan Tash mengambil minyak di dalam begnya.Tangan Tash merah merah kesan dari mengangkat kotak air mineral yang berat itu.

"Takde apela.Ok je.Korang tak nak gi tandas ke?"Giliran Tash melontarkan soalan kepada Dax.

"Aku taknak.Fay dengan Dea pergi mintak roti dekat penyelia.Kebulur dah dorang tuh!"gurau Dax.Baru 5 minit berjalan,Dea sudah merungut kelaparan.Namun Dax memaksanya untuk bertahan sehingga ke stesen A.5 minit sebelum tiba di stesen A,Dea mengambil coklat kepunyaan Dax.

Tash memandang sekelilingnya.Kelihatan semua kumpulan duduk di dalam satu bulatan.Lelaki dan perempuan.Hanya kumpulannya yang terpisah antara jantina.Semuanya gara gara Tash dan Gibbs yang tak mahu berkomunikasi.

"Geng,I got chocolate twiggies hahah!Nah,aku ambik 4 pack je sebab kan dalam tuh ade dua bahagian."kata Dea sambil menghulurkan satu pack Twiggies kepada Tash dan Dax.

Sebelum Dea menyempat simpan dua pack Twiggies untuk simpanannya jika kelaparan ketika mendaki,terdengar satu suara yang memanggil.

"Dea.."panggil KJ.

"Ape?"sahutnya.

"Nak satu Twiggies boleh?"sopan sekali KJ meminta.Dea sudah tergelak di dalam hati melihat reaksi KJ yang memandang Twiggiesnya.

'Eh sedap sedap je mintak Twiggies orang!'bisik Dax pada Tash.Tash hanya tersenyum hambar.

"Pergila mintak sendiri kat cikgu!Niy kitorang punye!"Dea menjeling lalu cepat cepat menyimpan Twiggiesnya.

"Kedekut siak!"Batu kecil mendarat di bahu Dea hasil balingan KJ.

"Takyah gaduhla.Nah KJ!"Gibbs yang baru mengambil roti pantas menghulurkan sebungkus roti coklat kepada KJ.Gibbs lalu berjalan ke arah Tash dan rakannya.

"Nah!Aku ambik roti lebih."Gibbs menghulurkan pula 4 bungkus roti kepada Tash.Tash tidak menoleh.Dia hanya memandang tepi sahaja.Roti yang dihulur Gibbs tidak diambil.

Setelah hampir 2 minit Gibbs menghulur dan roti coklat itu masih tidak disambut,Gibbs menarik tangan Tash memaksanya berdiri.

"Eish lepasla!"Tash menarik tangannya dari pegangan Gibbs.

"Ambik roti niy!"Gibbs membuka tapak tangan Tash dan meletakkan roti itu di atas tangannya.

Fay,Dea dan Dax takut untuk masuk campur.Walaupun Gibbs seorang yang 'cool',namun dia dan Tash kedua duanya mempunyai 'anger issues'.Jadi mereka lebih memilih untuk tidak masuk campur kecuali jika Gibbs melebihi hadnya.

"Aku cakap taknak,TAKNAKLA!"Roti coklat yang berada di tangan Tash dicampaknya ke tepi.

Mata mata pelajar lain sudah mula memandang.Penyelia yang berada di hadapan tidak tahu apa yang berlaku di belakang kerana sibuk menguruskan pelajarnya yang lain.

"Hey,Tash!What are you tryna do to my baby?"kedengaran satu suara menghampiri mereka.Yes of course !It's Iffy.

Belum sempat Iffy masuk campur dengan urusan mereka,satu tubuh telah berada betul betul di hadapannya.

Just for a dayWhere stories live. Discover now