06

74 12 0
                                    

ᵇᵘⁿᵍᵃ ʸᵃⁿᵍ ᵗᵉʳᵃᵏʰⁱʳ

jari-jemarinya cuba digerakkan namun gagal. tekaknya kering dan sukar untuknya bersuara. matanya mula mencari susuk tubuh yang dirinduinya namun tidak dijumpai.

"ab--" air liur ditelan payah dan pahit sekali.

"ab... bang--" serunya lagi namun panggilan itu tak berjawab. matanya mula bergenang dengan air mata. takut. itu apa yang dia rasakan tika itu. bagaimana jika zafri tinggalkan dia? memikirkan itu semakin deras air matanya mengalir.

klak!

perlahan namun masih didengarinya. laju anak matanya mencari dimana datangnya bunyi tersebut.

"sayang... alhamdulilah! sayang tunggu situ kejap, abang panggil doktor." cemas saja suara zafri menyapa halwa telinganya.

selang beberapa saat, dapat sara rasakan ada dua tiga susuk tubuh datang mendekatinya.

"puan sara boleh dengar suara saya?" soal doktor tersebut.

sara mengerutkan dahi bila tekaknya taknak beri kerjasama dengannya.

"tak apa puan sara. kalau puan dengar apa saya cakap ni, saya nak puan sara kelip mata dua kali."

satu kelip. dua kelip. zafri mengeluh lega bila sara memberi respon. hatinya kini cukup lega bila mata wanita itu kini terbuka walaupun sekarang ini wanita itu susah untuk berbicara.

selesai saja membuat pemeriksaan detak jantung sara, zafri disarankan untuk memberi sara rehat dahulu. zafri hanya akur. bahunya yang tadinya terasa memberat kini terasa ringan.

"abang--"

"syhh... doktor tak suruh sayang bawa bercakap dulu. rehatlah nanti kita borak panjang." zafri menggengam erat tangan yang kini sudah nampak tulangnya. sara yang dulunya sedikit berisi sekarang ketara badannya sedikit merosot. mungkin sebab rasa sakit itu membuatkan berat tubuh sara menurun.

"baru tadi abang nak merajuk dengan sayang tapi sekarang sayang dah bangun, abang tak jadi nak merajuk. abang bersyukur sayang sedar. mama dan papa sayang tak dapat melawat sayang harini. umi dan walid dalam perjalanan. sayang berehat dulu. kalau sayang nak apa-apa, abang ada dekat sebelah sayang je."

perlahan sara mengangguk lemah. senyuman kecil diukir payah. tubuhnya kian terasa lemah semacam saja dan kekadang pandangannya kabur.

zafri mengerut dahi bila jari telunjuk sara bergerak lembut diatas telapak tangannya. perlahan huruf 'i' dibuat sebelum bentuk hati ditulis dan akhirnya terhenti dengan huruf 'u'.

sebak hati zafri bila ketiga-tiga bentuk yang diukir tak kelihatan itu dicantum sama, 'i love you'. itulah yang sara cuba ingin sampaikan. perlahan mata sara rasa memberat. rasa ngantuknya mula menguasai diri bila ubat yang disuntik tadi mula memberi kesan pada anggota tubuhnya.

"i love you too, sayang." digenggam erat lagi tangan sara. lagaknya seperti taknak dilepaskan. wajah yang ketiduran itu, zafri pandang lama sehinggalah matanya mula dikaburi dengan air mata.

"laa... dekat sini rupanya isteri abang ni. punyalah gelabah bangun pagi tadi tercari-cari rupanya dekat taman ni. lain kali bangunkan abang. ni lagi satu, kenapa tak duduk dekat kerusi roda?" tubuh sara yang berpeluk tubuh itu segera didakap.

"sara taknak ganggu tidur abang. hm, sara letihlah asyik duduk atas kerusi tu." sara mencebik. bukannya zafri tak tahu betapa sara tak selesa duduk diatas kerusi roda tersebut tapi ianya agar sara tak cepat kepenatan bila kemana saja dia hendak tujui.

"ni yang buat abang risau ni. lain kali jangan buat dah. kalau buatnya abang belum bangun lagi--" laju sara berpaling dan sekaligus mematikan bebelan zafri.

"abang ni sama macam hasyalah. kuat membebel macam punggung itik."

"sayang samakan abang dengan punggung itik? nak kena dia ni!" zafri mencuit hujung batang hidung sara dengan manja membuatkan sara tertawa kecil.

"yalah. punggung itikkan tak reti duduk diam. samalah macam mulut abang. pot pet pot pet je kerja dia."

"saja nak usik abangkan?" giliran zafri pula mencebik. ada-ada saja kelakuan sara yang mencuit hatinya.

"kalau abang ada satu pilihan untuk jadi benda ni, abang nak jadi apa?"

"hm, abang nak jadi penawar sayang."

"ish! janganlah main-main!" sara menepuk bidang zafri. dibiarkan telapak tangannya itu menyandar diatas bidang dada yang dibaluti dengan t-shirt hitam itu. terasa getaran sebaik saja lelaki itu tertawa bila melihat wajah cemberutnya.

"abang tak main-mainlah sayang. abang memang nak jadi penawar untuk sayang. sayang pula nak jadi apa?"

"janji jangan ketawa tau?"

"mhm... depend."

"janjilah!" sekali lagi bidang dada itu ditampar tapi kali ini lebih kuat sedikit namun sedikit pun zafri tak mengaduh kesakitan.

"janji tapi kalau kelakar abang gelak."

"ish! bencilah abang ni!"

zafri tersenyum lebar. kedua tangannya melingkar disekeliling pinggang sara sebelum ditarik masuk kedalam pelukkan hangatnya.

"okey, abang janji."

"sara nak jadi bintang."

"bintang? kenapa pula?" soalnya sambil scarf membaluti dikepala sara itu ditarik sedikit.

"dulu sara memang nak jadi bintang sebab bila malam hari, sara nak berkilau, jadi orang yang sara cinta dan sayang tahu bahwa sara selalu ada untuk dia."

tak semena-mena jawapan sara itu disambut tawa oleh zafri. sara yang merasakan getaran datang dari tubuh lelaki itu mula menjauh sedikit.

"tadi dah janji tak gelakkan? abang nikan! ish! sara tak sukalah!" bentak sara. bengang habis bila dengar zafri tak henti ketawa.

"serius... kelakar gilalah sayang. klise sangat." sara mencerlung tajam bila mendengar komen zafri.

"taknaklah kawan abang!" sara sudah berpeluk tubuh.

"okey abang tak gelak dah." zafri akhirnya mengalah dan terus tubuh kecil dihadapannya itu ditarik semula kedalam pelukkannya.

"jadi sayang nak jadi bintang. tapi bintang hanya muncul hari gelap je. sekiranyalah abang rindukan sayang waktu pagi, bintang tak muncul pun pagi tu. abang nak buat apa? tak akan abang nak kena tunggu sampai hari gelap?"

"tulah abang tak tahu... bintang ni sebenarnya dia ada je. cuma kita tak nampak sebab hari terang sangat. bintang ni tetap ada cuma dia akan kelihatan bila hari malam je. sebab itu sara nak jadi bintang. pagi dan malam tetap ada." terang sara yakin.

"bijaknya isteri abang ni." zafri menepuk-nepuk belakang tubuh sara seolah dia bangga dengan bicara sara sebentar tadi.

"apa tu?" soal zafri tatkala seperti sara melukis sesuatu diatas dadanya. keningnya juga turut bertaut sama.

"sara buat lagi sekali, abang teka."

sara melukis garis kebawah sebelum bentuk hati diukir dan seterusnya terasa seperti sara membuat garis kebawah seperti tadi tapi kini disambungnya naik keatas.

"dapat teka?" soal sara. zafri mengecilkan bebola matanya sebelum senyuman senget dia berikan.

"wait! lupa lagi satu..." usai itu sara meletakkan kucupan hangat dan pantas diatas bidang dada zafri.

"love you more and more." ucap zafri.

ᴠᴏᴛᴇ, ᴄᴏᴍᴍᴇɴᴛ & sʜᴀʀᴇ.
ᴛʜᴀɴᴋ ʏᴏᴜ.

bunga yang terakhir ©Where stories live. Discover now