Part 4

482 23 0
                                    

Dengan malas aku melangkah ke toilet.. Sempat aku kerling jam di dinding tepat pukul 340 pagi.. Aih.. Nilah masalah bila terlebih minum air..kacau tidur ja..

Setiba di dapur aku mendengar bunyi sesuatu terpijak di luar.. Bunyi ranting dipijak.

Aku menoleh ke arah tingkap dapur..
Seram la pulak aku rasa.. Binatang liar kot lalu..
Baru aku nak lega bunyi orang berbisik kedengaran..

Eh sejak bila binatang boleh bercakap?
Aku terus menuju ke tingkap dapur.. Perlahan aku buka sedikit untuk mengintai..

Aku nampak 2 kelibat sedang mencurah air dekat rumah sebelah.. Rumah Faliqh la.. Err nak simbah air pengasih kot.. Kot la kan si Faliqh tu hensem mesti ramai peminat..

Aku melihat lagi yang seorang lagi mengeluarkan lighter.. Ehh.. Nak buat pemujaan ka.. Tak.. Dia nak bakar rumah si Faliqh ni..

Aku apa lagi terus menjerit kuat

Addan : "Tolong... Ada penjahat.. Tolong!!!"
Skemanya aku menjerit..
Mendengar jeritan ku terus 2 penjahat tu menggelabah melarikan diri..

Muncul ayah dengan mak Dani..

Pak Hanip : " Awat Dan?"

Addan : "Pakcik ada orang nak bakar rumah sebelah.."

Makcik Ani : " rumah Cik Kiah bang."

Kami terus menuju ketempat penjahat tadi.. Ternyata bau petrol sangat kuat disitu..

Makcik Ani : " sat bang, saya nak kejutkan Kiah.. Syukur tak ada apa.."

................................................................................

Makcik Ani : " Hang ada musuh ka Kiah?"

Cik Kiah : "Tak tahu la kak.. Sampai lagu ni jadinya..nasib baik Addan sempat hentikan semuanya.. Terima kasih Addan.. Makcik terhutang budi dengan Addan..

Aku hanya tersenyum memandangannya.. Aku kalih pandangan ke arah Faliqh. Dia diam je dari tadi..
Aku mendekatinya.

Addan : "Awak ok ke?"

Faliqh : "Okay.. Cuma aku risaukan keselamatan ibu aku.."

Addan : " insyaAllah takde papa.."

Faliqh : "Siapa la yang dengki sangat dekat kami ni.. Kitarang takde pun buat musuh kat sesiapa.."

Addan : "Yeke takde..habis yang awak asyik marah saya bukan cari musuh jugak namanya.."

Faliqh : " kau lain.. Haish.."

Addan : "Gurau jela.. Dah tak payah fikir sangat. Lagipun dah buat laporan polis kan. InsyaAllah selamat.."

Faliqh : "ye la.. Thanks tau.."

Addan : "awak cakap apa tadi? Telinga saya tak berapa nak dengar.. Mungkin first time dengar kot.."

Dia jentik dahi aku

Faliqh : "Sengal la kau ni.. Aku serius ni"

Aku ketawa sedikit.. Kang ketawa kuat mengganggu Si Dani tidur pulak. Cis ingatkan dia tu buat sakit hati.. Bolehkan pulak tak sedar orang ketuk bilik.. Letak bom tepi dia pon belum tentu sedar tu.. Dasar..

..................................................................................

Aku mengeluh buat kesekian kalinya melihat tayar kereta yang telah kempis tercucuk paku..
Dah la tepi ni hutan.. Pada siapa aku nak mintak tolong ni.. Si Dani ni aku telefon banyak kali masuk voicemail pulak.

Ting..

Aku terus mencari namanya di kontak telefon ku.. Jumpa nama yang dicari terus aku tekan icon call.

CINTA TAK PERGI (complete) Where stories live. Discover now