Part 5

479 25 0
                                    

Addan POV

Aku buat muka takde perasaan. 2 hari aku tunjuk protes langsung tak keluarkan suara barang sikitpun bila jumpa dengan semua orang.. Kecuali doktor dengan nurse la.. Nak mati tak jawab soalan mereka.. Hahaha...

Aku pandang ke hadapan.. Malas nak pandang ke sisiku.. Faliqh dengan ayah ku menggelengkan kepala melihat telatah ku..

Pakcik Syukri : "Dan ni bukan kecik lagi tau nak protes macam ni.. Ayah cuma risaukan Dan.. Tolonglah faham situasi ayah ni.."

Faliqh : "Ye Dan.. Kau dengarlah nasihat ayah kau ni sikit.. Ni terbiak untuk kau..."

Aku dah tak boleh menahan nak membidas kata katanya..

Addan : " Hati dan perasaan Dan ada orang fikir? Ikutkan risau kalau ajal Dan sampai kat rumah pun boleh jadi.."

Pakcik Syukri :" Degil la budak ni.. Haishh...Faliqh pakcik balik dulu.. Kamu nasihat sikit dia ni.. Boleh naik darah cakap dengan dia ni.."

Terus ayah keluar.. Kalah ler tu..

Aku pandang tajam wajah Faliqh disebelah. Sebelum dia buka mulut aku lebih laju memotong.

Addan :" Tak payah nak nasihatkan saya.. Saya tetap dengan pendirian saya.. Kalau awak terus paksa saya saya suruh doktor dengan nurse jangan benarkan awak melawat atau jaga saya.."

Addan : " Lagipun saya dan sewa rumah dekat kampung tu.. Memandangkan ayah haramkan saya menumpang di rumah Dani saya sewalah rumah lain.. "

Dia mengeluh berat.

Faliqh :" Kau ni degil aku tak tahu tahap apa dah.. Kau tinggal rumah sewa sorang pastu pembunuh tu senang2 bunuh kau kat situ? Macam tu? Fikir la sikit.. "

Addan :" Yang awak nak marah saya kenapa? Hak saya la nak tinggal mana.. Sekalipun saya tinggal di reban ayam itu hak saya.. "

Faliqh :" Aku tak pernah lagi jumpa manusia sedegil kau tau tak.. Jangan nak mengada.. Kau tinggal dengan aku.. Aku akan cakap dengan ayah kau.. Kau tinggal rumah sewa tu memang aku heret kau ke rumah aku.. "

Terus bersinar mataku.. Akhirnya..

Addan : "Ye ke awak? Betul ni tak tipu?"

Faliqh : "Hmmm.."

Aku terus menjerit keriangan..

Addan : "Yahooo....sayang awak..."

Faliqh : " Tapi dengan satu syarat"

Terus mati senyuman ku..

Addan : " Alah pakai syarat segala.. Tak payah la awak.."

Faliqh : "Oh part aku tak payah.. Banyak cantik muka kau.. Kau nak ke taknak?"

Aku merengus kuat.. Ish mamat adabi ni loklak tak habis2. Nasib hensem..

Addan : "Yela2... Apa syaratnya?"

Faliqh : "Mana kau pergi harus berteman... Tu 1.yang kedua aku nak kau janji kau akan selamat.."

Berdegup jantung ku mendengar syarat ke2 nya.. Nampak macam simple tapi entah kenapa hati aku terusik.. Dia risaukan aku sebegini sekali ke? Arghh bikin hati jatuh cinta saja mamat adabi ni.. Ya aku cintakan dia.. Even dia kasar tapi hati dia membuat aku jatuh hati.. Sanggup jaga aku selama ni... Tapi takkan aku nak luahkan pada dia yang aku cintakan dia.. Nak mampus? Kang terus kena usir dari kampung dia..

Aku senyum segaris melihat dia..

Addan : "Thanks.. Saya janji saya akan selamat.."

Dia hanya memandangku dengan riak yang sukar ku tafsirkan..

.................................................................................

Aku menjenguk ke dapur milik Makcik Kiah ni.. Dah sebulan aku tinggal disini..dia layan aku macam aku pulak anak dia..aku yang lama dahagakan kasih seorang ibu lagi la mengada dengan dia..

Aku berdiri disebelah dia yang sedang memotong daging..

Makcik Kiah : "Anak ibu dah betul2 sihat ke ni?"

Addan : "Dah la bu.. Bosan la tak buat apa..nak jalan2 anak ibu yang satu tu tak benarkan.. Dan nak lepak dengan Dani ja... Haishh.."

Makcik Kiah : " kesian pulak ibu dengan kamu ni.. Pergi la.. Tapi janji dengan ibu pergi rumah Dani ja.. Ibu benarkan setakar tu ja.. Lagipun rumah Dani sebelah rumah ja.. Melencong kelain siap.. "

Addan :" Yes... Sayang ibu... Dan pergi dulu ey. "

Betapa gembiranya hati aku dapat keluar rumah... Kalau tak terperuk je dalam rumah.. Si mamat adabi tulah bangkang sekeras kerasnya aku keluar rumah.. Bahaya katanya.. Takut sangat...

Aku berjalan kaki ja ke rumah Dani.. Tak sebelah je kan..

Addan :" Assalamualaikum... Dani o dani..".

Aku sudah berdiri di muka pintu..muncul wajah dani yang masih lagi mamai..terbeliak matanya melihat kehadiran ku..

Dani : "Dan kau buat apa kat sini? Macam mana boleh lepas ke rumah aku ni?"

Aku jentik kuat dahinya

Addan : " Kau bukan nak jemput aku masuk ke apa.. Ni sibuk tanya aku macam mana lepas ke sini.. Ingat aku ayam ka apa? Aku minta izin ibu la keluar.. Risau sangat.. "

Aku terus masuk kedalam rumah Dani.. Alah macam tak biasa..

Dani :" Encik Faliqh benarkan kau keluar? "

Addan :" Dia takde keluar ke pekan urus something katanya. Ibu dah bagi izin so aku on jela.. Kau ni takut sangat dengan mamat adabi tu... Rilek la brader.."..

Dani : " maunya tak takut dia sumber rezeki aku giler.. Kang dia pecat aku gara2 kau menangis tak berlagu aku.. "

Addan :" Cis ingat risaukan aku.. Eh Dani aku ada something nak cerita ni.."

Dani :" jap aku ambik air sat.. Jomlah breakfast dengan aku.."

Addan :" breakfast acik dia jam pukui 1150 pagi dah.. "..

Dani :" Alah masih dikira pagi.. Hah apa kau nak cerita tadi.. "

Addan :" Mak ayah kau mana? "

Dani :" Kebun la apa lagi.. Kau macam tak tahu pulak.. Cepat la cerita giler.. "..

Addan :" nak cerita la ni... Dani aku rasa aku jatuh cinta la.. "

Dani : "Hah? Dekat sapa wey?"

Addan : "Errr.. Mamat adabi tulah.. Bos kau.."..

Dani : "Serius la?"

Addan : "Serius la giler.. Hati aku meronta2 nak kiss dia bila tengok muka dia tau..."

Dani : "ish dahsyat sangat tu Dan.. Hahhaha.. Tapikan aku tak sure la kau dapat dia ke tidak.. Sebab dia macam straight je.. Pernah bertunang pulak tu.."..

Addan : "Hah bertunang? Aku tak tahu pun..."..

Dani : "Cerita tu aib mana dia nak bagitau kau... Dia pernah bertunang.. Tapi tunang dia meninggal dalam keadaan sadis sekali.. Tanpa seurat benang pun mayat dia dijumpa di serambi kebun milik keluarga Faliqh.. Faliwh kena tahan pihak polis masa tu.. Kes dibicarakan dan hakim putuskam dia tak bersalah... Keluarga perempuan tu pindah dari kampung ni.. 8 tahun dah berlalu cerita tu... "

Addan :" Dahsyat nya... Seram gak kampung kau ni.. Ingat kat bandar kl tu ja aku layan kes macam ni.. "

Dani :" Dekat mana2 pun ada kejahatan nya Dan... "

Addan :" Betui tu betui.. Eh berbalik kes aku tadi kan.. Cane aku nak dapatkan mamat adabi ni? "

Dani : "tanya aku buat apa? Mana aku tahu giler.."

Addan : "Kau dengan syed tu macam mana kau dapatkan dia dulu.. Share la sikit tips.. Jangan kedekut dengan sahabat
kau ni..."

Dani : "Aku dengan syed, syed yang ngorat aku.. Aku terima jalah.. Alhamdullillah 4 tahun dah bersama.. Even hubungan jarak jauh.. Sekali sekala ja kami dating.."

Addan : " kau ni tak membantu la.."..

Bersambung...

CINTA TAK PERGI (complete) Where stories live. Discover now