"Ah, dia datang lagi !" tegur Sunghoon mematikan perbualan mereka bertiga.
Jay dan Jake berpaling serentak melihat gerangan yang berjaya mengalihkan fokus sahabat mereka itu. Kelihatan seorang gadis berkaca mata sedang tenang berjalan ke pintu hadapan kelas mereka yang tertutup.
Dari bingkai pertama, ke bingkai kedua, masuk ke bingkai ketiga, Jake diam memerhati. Garis rahangnya lurus terlihat walaupun sekali dua tertutup dek rambut hitam panjang berjurai.
Bibirnya manis, tak tersenyum namun tak terlihat dingin. Tangan kecilnya memeluk bungkusan sampul ke dada menunjukkan dia sedang gugup melawan perasaan membuatkan Jake semakin tertarik.
Apa yang dia takutkan ?
"Eui Joo mana ?" soalnya mengerling ke meja lelaki itu. Kosong.
"Entah. Keluar dengan Nicholas tadi" jawab Jay kemudian menyambung perbualannnya dengan Sunghoon.
Jake yang secara tiba - tiba bangun menghentikan perbuatan mereka. Kedua - duanya mendongak.
"Kau nak pergi mana ?" soal Sunghoon keliru. Nak kata lapar baru je lepas rehat tadi. Dia berpaling memandang Jay. Lelaki tersebut juga ikut buntu mengangkat bahu.
"Oh, aku nak cakap dengan dia yang EJ takda" ujar Jake lalu terus berjalan ke muka pintu kelas yang tertutup rapat.
Dia merenung garisan pintu itu. Menunggu saat pintu tersebut dibuka dari luar. Menunggu waktu untuk mata mereka bertembung.
+×+
Langkah lembutnya dihayun ke kelas EN-6C. Sejak tadi, Daebi tak habis -habis tersenyum. Kadang kala tertawa teruja menanti apa yang bakal dilihatnya nanti di kelas junior itu.
Sampai saja ke muka pintu kelas, dia menjenguk ke arah seorang gadis yang sedang bersandar enak di pintu.
"Olivia Hong ada ? Nak jumpa dia sekejap" ujarnya dalam nada yang hanya sipi - sipi saja mampu didengari.
Si gadis itu berpusing ke belakang. "Olive ! Ada orang carik"
Dengar saja namanya dipanggil, tuan badan pun berkalih serentak.
"Oh, sunbae ! Tunggu sekejap ! Saya ambil lakaran dalam locker" kalut dia berlari ke locker belakang kelas.
Daebi mengangguk menenangkan gadis tersebut supaya mengambil masanya. Dia pun tak terlalu mengejar waktu. Boleh saja tunggu di sini.
Sambil menunggu, anak matanya mula meliar sekeliling mencari susuk yang dia minati sejak mereka muncul di sekolah ini. Bibirnya terukir senyuman sewaktu melihat Aeyoung, Joonyoung dan Jungwon sedang berjalan bertiga sambil berpegangan tangan ke kelas mereka.
Ya, mereka bertiga itu yang dia minati. Mereka juga dia jadikan sebagai rujukan kepada artikel baharunya yang berkisarkan persahabatan antara lelaki dan perempuan.
YOU ARE READING
𝘁𝗵𝗲 𝗲𝗻𝗱𝗶𝗻𝗴 | 𝗌𝗂𝗆 𝗃𝖺𝗄𝖾 (𝗰𝗼𝗺𝗽𝗹𝗲𝘁𝗲𝗱)
Fanfiction" Kau terima aku, aku terima kau. Mudah bukan ? " Tak pernah Daebi sangka Sim Jake lelaki pujaan hati orang ramai telah jatuh cinta kepadanya. Tapi, apa yang dia ada ? Hidupnya bagaikan seorang watak tambahan di dalam sebuah novel. Entah sebenarnya...