"Laiv, Laiv Zever. "
Alessia terangguk-angguk mendengar. Isi ikan disumbat lagi. Laiv Zever.. Macam pernah Dengar nama tu. Tapi di mana eh?
"Kau... "
Suara Alessia yang ingin menyoal soalan yang lain itu automatik terhenti tatkala telinganya menangkap bunyi daun kering yang dipijak-pijak dari arah belakangnya. Laju badannya memusing ke belekang.
Seorang lelaki yang memakai t-shirt hitam berlengan pendek dan jeans biru sebagai seluar menjamu pandangannya. Dahi berkerut melihat gaya jalannya yang agak terendap-endap.
"You're here Dian. "
Lelaki itu tersengeh sambil menggaru kepala. Dia menegakkan badannya. Langkah diatur menghampiri Laiv. Bahu lelaki itu terus ditepuk.
"Okay bro? "
"Kenapa? Kau ada nampak macam aku nak mampus ke sekarang ni? " sarkastik Laiv bersuara. Jelingan tajam dilemparkan buat lelaki di sebelahnya.
Diangelo tersengeh lagi. Matanya beralih kepada Alessia yang sedari tadi merenung dirinya. Senyuman manis ditayangkan. Begitulah seorang Diangelo, murah dengan senyuman.
"Hai. " Tangan naik melambai kecil. Dahi Alessia berkerut. Isi ikan disumbat masuk lagi. Mamat ni terlebih makan ubat ke apa?
"Dia sama macam kau lah Laiv," seloroh Diangelo. Terselit nada geram di dalam bicaranya. Orang tegur bukan nak balas, huh!
"Mana barang yang aku suruh bawa?"
Soalan Laiv menyedarkan Diangelo tentang sesuatu. Dahi ditepuk kuat. Kepala digaru sekali lagi. Dia melirik Laiv.
"Ada dalam kereta. He he he," ujar Diangelo bersama sengihan. Macam mana lah dia boleh lupa bawa sekali tadi.
"Tapi, kau ingat senang ke nak bawa masuk barang dalam hutan ni? Ni pun aku bersusah payah tau nak menghindari kau punya perangkap tu," bidas Diangelo laju tatkala panahan mata Laiv bersabung dengan matanya.
Itu fakta okay? Punya banyak perangkap dalam hutan ni. Sekali tersilap langkah, tergantung lah mayatnya di atas pokok.
"Banyak alasan. Macam kau tak tahu mana letaknya semua perangkap tu. " Tangan Diangelo ditepis dari bahu. Banyak alasan. Walhal Diangelo sendiri yang pasang semua perangkap tersebut
"Ehem. " Alessia berdehem kuat untuk menyedarkan dua lelaki di hadapannya. Hello? Aku masih ada dekat sini ye.
"Eh lupa kau ada sini." Sengih ditayang lagi sekali. murah betul senyuman Ailan ini.
"Macam mana luka kau? Okay dah? " soal Diangelo. Dia mengambil tempat disebelah Alessia tanpa dipelawa.
"Err.. Tadi baru berdarah balik, " jawab Alessia walaupun terdetik rasa hairan di otaknya.
Selamba betul mamat ni. Macam dah kawan setahun.
"Macam mana tak berdarah, dia buat show kat sini tadi."
Sindiran Laiv memanaskan telinga Alessia. Laju matanya merenung lelaki itu. Dia ni, memang tak reti nak cakap baik baik ke? Aku sula nanti ha.
"Iye? Show apa? Perarakan? Atau romantik show? " soal Ailan bertalu-talu. Terselit nada menyakat di akhir ayatnya. Keningnya diangkat berkali-kali.
Tapi gurauannya mendapat dua jelingan maut dari laiv dan juga Alessia. Kedua-dua mereka mengabaikan Diangelo.
Laiv bangun dari duduknya. Daun pisang dengan tulang ikan diatsnya dicampakkan ke tepi. Dia bergerak ke satu arah. Singki yang melekat elok pada salah satu pokok berdekatan dihampiri.
YOU ARE READING
Laiv Alessia | Slow Update
RomanceBertemakan Negara Itali Rancangan awalnya, Alessia pergi ke Sicily untuk menginap di rumah pakcik ke empatnya. Tapi secara tidak sengaja dia telah masuk ke dalam kawasan larangan. "He is your father's enemy " Cosa Nostra. Musuh terbesar kumpulan Ca...