Dengan sisa tenaga yang masih ada, Alessia merangkak ketepian. Nafasnya tersekat-sekat menahan gelora di dada. Telinganya menangkap bunyi derapan tapak kaki yang semakin menghampiri.
Alessia cuba menggagahkan diri untuk bangun. Namun usahanya sia sia saat tubuhnya jatuh menghempas pasir. Bahu kanan dan lengan kirinya terasa sangat sakit.
Dalam kaburnya penglihatan, Alessia lihat seorang lelaki berjalan ke arah dirinya. Sama ada itu orang yang sama atau tidak, Alessia tidak tahu.
"T..tolong.. " lemah dan tak bermaya. Mata Alessia terpejam rapat.
.
.
.Bola matanya bergerak-gerak di sebalik mata yang tertutup. Perlahan-lahan kelopak mata dibuka. Kabur. Mata dipejam, lalu dibuka lagi. Diulang berkali-kali sampai jelas pandangannya.
Atap papan menjadi pandangan pertama saat mata dicelikkan. Dahi Alessia berkerut. Dia tidak mengenali atap papan tersebut. Selimut yang menutupi badan diselak dengan perlahan-lahan. Badan cuba diangkat.
"Ark.. " bahu yang terasa sakit disentuh. Kepala dipusingkan memandang bahu. Berbalut. Pandangan turun pada tubuh badan. Balutan itu bermula dari bahu lalu melilit bahagian dadanya dan berakhir semula pada bahu.
Lengan kiri yang terkena libasan pisau ketika itu, di lihat juga. Sama turut berbalut. Dahi Alessia berkerut seribu. Kaki diturunkan dari katil kayu itu. Nafas ditarik dalam, lalu dihembus keluar. Dadanya terasa sesak.
Kepala diangkat menghadap ke depan. Sebuah rak kayu yang kelihatan klasik menjamu pandangan. Di atas rak itu terdapat beberapa alatan untuk merawat luka. Bandage juga turut terlihat.
Alessia berpaut pada bucu katil, dia berdiri. Sendi yang terasa sakit diendahkan. Rak tersebut dihampiri. Dapat dilihat sebiji peluru yang masih berlumuran darah dan pengepit disebelahnya. Disebelah pengepit, Alessia melihat pistolnya. Pistol itu dicapai lalu digenggam. Masih berfungsi atau tidak, itu dia tidak tahu.
Badan dipusingkan. Kini matanya menilik seluruh sudut tempat itu. Dari katil kayu single yang menempatkan dirinya, kerusi kayu dan beberapa peralatan memburu gang tergantung pada dinding.
Hampir semua benda di dalam ruangan tersebut diperbuat dari kayu. Dalam asyik Alessia menilik, bau asap tiba-tiba menusuk masuk ke dalam rongga hidungnya.
Pandangannya beralih kepada pintu yang berada di hujung sana, berdekatan dengan peralatan memburu. Kaki diatur menuju ke pintu tersebut.
Perlahan dia berjalan. Pintu itu dibuka. Alessia menjenguk kepalanya sedikit. Terlihat belakang tubuh seorang lelaki yang tidak memakai baju. Secara drastik pintu itu ditutup semula. Badan disandarkan pada belakang pintu. Dadanya berombak laju akibat terkejut.
Lelaki yang samakah?
Tak tahu apa yang difikirkan Alessia, pintu dibuka semula. Pistol sedia di tangan. Dia melangkah perlahan-lahan supaya tidak mengeluarkan bunyi.
"Bagitahu aku, apa yang kau nak? " soal Alessia tiba tiba. Muncung pistol terarah tepat pada lelaki itu.
Tangan yang yang membetulkan unggun api itu serta-merta terhenti. Alessia dengan wajah dingin dan tanpa riaknya masih statik berdiri di belakang lelaki itu.
"Jadi...macam ni cara kau balas budi aku? "
Alessia agak tersentak dengan soalan itu. Tapi cepat cepat dia menukar riaknya.
"Cepat bagitahu tahu! " desak Alessia dengan nada tinggi.
Lelaki itu tersenyum sinis. Dia bangun dari duduk mencangkung. Kedua tangannya diangkat separas kepala.
YOU ARE READING
Laiv Alessia | Slow Update
RomanceBertemakan Negara Itali Rancangan awalnya, Alessia pergi ke Sicily untuk menginap di rumah pakcik ke empatnya. Tapi secara tidak sengaja dia telah masuk ke dalam kawasan larangan. "He is your father's enemy " Cosa Nostra. Musuh terbesar kumpulan Ca...