الفصل الأخير.♥️

3.6K 100 30
                                    

الفصل الأخير _ شهر العسل .

فِي النهاية، يجب أن نكون مع مَن يُستحق، وليس مع مَن نُحب".
______
ظل حُسام طوال الليل يُفكر في أمر اروي، هو شبه أحبها وتعلق بها في فترة قصيرة، وكان قد عزم علي التقدُّم أليها في وقتٍ لاحق، ولكنها صدمته لكونها كانت متزوجة من قْبل، خُدِع فيها وهو الآن لا يستطيع تحديد وجهته، دلفت اليه والدته مبتسمة قائلة

=مالك يا حسام يابنى قاعد كدا ليه؟

=مخنوق شوية يا أمى.

جلست بجانبه تربط علي كتفه متساءلة

=طيب ومخنوق من إيه ياقلب أمك؟

=النهاردة عرفت إنى اروي البنت اللي كُنت قولتلك معجب بيها اللى اشترت منى المصنع، طلعت متجوزة قبل كدا .. يعني مُطلقة؛ وانا دلوقتي بحب واحدة مُطلقة واللي عرفته انها اطلقت بعد جوازها بشهر واحد دا معناه اني فيه كارثة .

تنهدت والدته قائلة

=بُص يابني حقك تضايق وتتخنق وكمان تسيبك منها، وانا زيي زي أي ام هقولك .. دي مُطلّقة، تاخُد مُطلّقة ليه مع إني فيه بنات كتير علي قفي مين يشيل، لكن انا زمان قبل ما أتجوز ابوك جوزونى لواحد مش بحبه وهاني وذلنى وضربني والحمدلله إني مخلفتش منه وفي الاخر طلقني رغم انه كان غنى اكثر من ابوك، ابوك وقتها مسبنيش واتقدم رغم اني كُنت مُطلّقة ودي تُعتبر وسمة عار فى مُجتمعنا المُتخلف، وابوك كان فقير وقتها علشان كدا اترفض اول مرة لكن بعد ما اطلقت أهلي وافقوا وقتها ابوك ربنا رزقه وفتحها عليه وبقينا مرتاحين ماديًا وعمره ماقالي دا انا جايبك مُطلقة علشان كان بيحبني، ف بغض النظر هي اطلقت ليه بس انا شوفت البنت دي باين عليها طيبة وكويسة وطالما اطلقت بسرعة يبقي هو اللى اذاها وعلشان كدا اطلقت، انت لو بتحبها مش هيفرق معاك حاجة يا بنى ، وخلى بالك ممكن تاخُد بنت بنوت ومترتاحش معاها وتطلقوا اقدر الله وتبقى أنت كمان مُطلّق.. صح ولا إيه؟

تنهد يُفكر في حديث والدته وقال بحزن

=أنتِ كلامك صح، بس انا مصدوم ومخنوق في الوقت نفسه، مش هنكر إني كان نفسي اكون اول راجل في حياتها زي ماهتكون هي اول ست في حياتي.

=ماهو يابنى ممكن تكون اول راجل فعلا، لاني لو اللى فات كان راجل مكنتش سابته اكيد مكنش ليه اي لازمة ومحصلش بينهم نصيب، وربنا بعتك ليها تعوضها عن كٌل اللى حصل زي ما ابوك عمل معايا، ويمكن تكون هي أحسن من الف بنت بنوت هتاخدها، المهم تكون بتحبها وعايزاها وقتها مش هيفرق معاك إذا كانت مُطلّقة او أرملة .. وفي النهاية أعمل اللي يريحك.

قبل حسام رأسها وهو يحتضنها قائلاً بإمتنان

=انا مبسوط إنك أمي، وإنك ربتيني أحسن تربية، وأي ام تانية كانت هتبقي ليها رد فعل مختلفة.

~ شهر العسل ~ "مُكتمِلة".حيث تعيش القصص. اكتشف الآن