الفصل التاسع عشر ♥️

2.3K 74 4
                                    

الفصل التاسع عشر_ شهر العسل.
________
وصلت مُهرة الي منزل أروي وتركت زين وصعدت للاعلي، فتحت لها والدة أروي ورحبت بها وجعلتها تدلف لغُرفة أبنتها ما ان رأتها اروي أبتسمت بسعادة بالغة وذهبت إليها تحتضنها قائلةً بسعادة

=مُهرة، وحشتيني أوي.

ربطت مُهرة علي ظهرها بحنو مردفة

=وحشتيني أكثر، عاملة ايه دلوقتي.

جلستا معًا علي الفراش، وبدأت اروي تقول ببعض الضيق

=مش أحسن حاجة ، مش كويسة ومش مبسوطة، انا بكذب علي نفسي، انا منستهوش، ولا هنساه، الحُب علي قد حلاوته علي قد مرارته عامل زي القهوة مُرّة لكن الكُل غاويها، مش عارفة أتأقلم علي غيابه، بحاول أنساه وقلاقيه برضو  جه في بالي من مفيش، مش عارفة أعيش ولا أتخطى، تخيلي لسه عندي أمل يرجع ويقولي بحبك أو أى كلمه تبل ريقي، كُنت هرضى وأفرح والله، هو انا ما أتحبش للدرجة دي يامُهرة؟ يمكن أبان مهزقة أو عديمة الكرامة بس والله مش عاوزة أبقي كده غصب عني حنيني واخدني إليه..

قالتها وهي تنهار باكية، سقطت بعض الدموع من عيني مُهرة وهي تتذكر حٌبها لأحمد بنفس الطريقة لعدة سنوات حتي وهو تاركها وغائب عنها، حقًا أهل الحُب مساكين، أردفت مهرة بتنهيدة عميقة

=مش هقولك مُهزقة وعديمة الكرامة وأهينك وأزعلك وكُل الكلام دة، لاني مريت بنفس تجربتك الف مرة كُلما لازم نمر بمرحلة حُب شخص مش شايفنا دي، بس أنا هقولك حاجة .. حُبك ومشاعرك دي غالية وقيمة أديها لحد يستحق، متتمسكيش بحد باع وساب، بحد مش شايفك ولا مقدرك دة لازم يديكي الحُب اضعاف ما إنتِ مديهوله علشان متتعبيش، متموتيش فيه، خليه هو يعيش فيكي، انتِ تستحقي حد أحسن منه ألف مرة ، حد يقدرك يا أروي، دة خطب وشاف حياته بعدك بليلة، ومفكرش فيكي .. انتِ مش في حياتي خالص زيك زي أي فازة اتكسرت واترمت في الزبالة.

تنهدت من بين بُكائها مردفة

=كُنت راضية برضو، راضية إني أكون انا اللي بحبه أكثر.. بس يعاملني حلو مش طالبة غير كلمة بسيطة خفيفة يهون بيها جرّاح قلبي، لا أكثر ولا أقل ..

تابعت ببعض القوة المُزيفة

= بس تعب شهور، أحسن من تعب سنين، أيوة هتعب وأتألم دلوقتي وأنهار، لكن فيما بعد هكون أحسن بكتير وهتخطي، وهو اللي هيندم ويعرف قيمتي، وانا واثقة إني اللى هو هياخُدها دي مش هتكون بتحبه زيي أبدًا ..

عانقتها مهرة تربط علي كتفها بحنان تطمأنها، فقالت اروي وهي تمسح دموعها مبتسمة

=كفاية نكد بقي، كويس انك جيتي عاوزاكى فى موضوع مُهم جدًا يعني، امبارح اشتريت مصنع كويس جدًا علشان انا بحب التطريز والتصاميم زى ماقولتلك، وهبدء مشروعى الخاص ومين يعلم يمكن أفتح شركة ولا حاجة تبع المصنع واكبر شُغلى، مهو معدش بقيلي غيره وعندي فلوس في البنك بدال ماهى كدة أستفيد بيها أحسن.

~ شهر العسل ~ "مُكتمِلة".حيث تعيش القصص. اكتشف الآن