الاستفادة 💗

2K 46 9
                                    

السلام عليكُم، ايه الاخبار؟

أولاً حابة أشكُر أي شخص تابع الرواية من البداية للنهاية، شُكرًا حقيقي علي تضييع وقتك في قراءة روايتي البسيطة، شُكرًا لإنك هنا.👀

ثانيًا، طبعًا زيها زي اي رواية لما عملتها مكنتش وخلاص، لا انا حابة اوضح منها حاجات كتيرة جدا وهنبدء واحدة واحدة اولهم مهرة، للاسف فيه ستات كتير بتعاني من فقدان زوجها من خلال الطلاق او الموت او غيره، ولكن حاله مهرة كانت الهجران زوجها سابها حامل في طفل منه من غير مايعرف ومشي، تعبت هي وانهارت وعاشت اسوء ايام حياتها علشان تربي طفلها ..

علي أمل اني ممكن زوجها يرجع في يوم م الايام ليها، الغلط يكمن فيها طب هي ليه تستني شخص سابها ومفكرش فيها اصلاً؟ مقتنعة جدًا بجملة " اللي يبيع مرة، يبيع ألف مرة"، فيما معناه حتي لو كان رجعلها مهو كان هيسيبها بمنتهى السهولة زي المرة اللي قبلها، اللي يبيعك ويمشي مهما كانت درجة حبك ليه دوسي ع قلبك وانسيه، مش حكاية فيمنست، بس دي الحقيقة انتِ اولي بالوقت والمجهود والتفكير ..

لو كانت قامت وبصت لحياتها وطورت من نفسها مكنتش وقتها فضلت ندمانة وتعبانة سنين ومكنتش اتجبرت تتجوز زين شخص مبتحبوش، ولكنها اتعلمت من التجربة دي وقامت بعد طلاقها من زين، شافت اني الحياة قصيرة ومش هتفضل تقضيها بكاء علي الاطلال، وإني المستقبل والحياة قدامها..

وشافت هي ناجحة وشاطره في ايه، بنت نفسها من الاول ووقفت علي رجليها، لو كانت فضلت تعيط مكنتش هتستفاد حاجة، اديها كسبت وقت ومجهود وكسبت نفسها وفي الاخر كسبت زين برضو، أصل حبل الكذب مالوش رجلين ف نبعد تمامًا بالكذب عن الناس اللي بنحبهم، ولو جت لينا الفرصة نجتمع معاهم مرة تانية بصدق لازم نتمسك بيها، الفرصة بتيجي مرة واحدة ناهيكم عن الفرصة التانية، أتمني مهرة تكون عبرة لأي حد، لو وقعت متفضلش تعيط، قوم وأوقف من تاني، حياتك تستحق المعافرة.. وقلبك يستحق شخص حقيقي، كفاية تضييع مشاعر لاشخاص فارغة، ونحاول نعوض الاشخاص اللي يستاهلوا  ومنخسرهمش، زي ما هي عملت مع زين

زين .. أظن كتير مننا فقد عزيز عليه، انا شبهة اتكلمت في الموضوع ده كتير اوي في كٌل رواياتي تقريبًا لان الموت من اسوء الحاجات اللي بتفصلنا عن احبابنا، ولاني متيقنه اني كلنا بطريقةٍ ما فقدنا شخص بنحبه جدًا، هو فقد حبيبته مش معناه انه قابل مهرة بعد كده اني جنة كانت سراب بالعكس هي كانت حبه برضو بس فيه حب يختلف عن حب، نعم للحب مرة تانية، مفيش مشكلة ندي نفسنا فرصة واتنين وتلاته لو أمكن، بما اني الحياة ادتنا فرصة ، فضل قافل علي نفسه وحاكم نفسه في حبة ذكريات مالهاش اول من اخر كتير مننا بيعمل كده، لكن الفرصة لما تجيلك اوعي تضيعها من ايديك، حاولوا تدوا نفسكوا حق الحب مرة تانية فلا هو عيب أو حرام، والحياة مرة واحدة، فياريت نعيشها نهون علي نفسنا .

لقد وصلت إلى نهاية الفصول المنشورة.

⏰ آخر تحديث: Feb 18, 2022 ⏰

أضِف هذه القصة لمكتبتك كي يصلك إشعار عن فصولها الجديدة!

~ شهر العسل ~ "مُكتمِلة".حيث تعيش القصص. اكتشف الآن