"Terkadang kamu terlalu indah untuk dinilai dengan kata-kata"
______________
Aliya melangkah masuk ke dalam kelasnya dan terus duduk. Matanya meliar-liar mencari kelibat Yusuf.
'Dia tak datang ke? Kenapa meja dia kosong lagi?'
"Aliya!"
Aliya terus tersentak dari lamunannya apabila terdengar namanya diseru dari belakang.
"Kau ni termenung je kerja." Aina terus duduk di kerusi bersebelahan dengan Aliya sambil meletakkan begnya ke atas meja.
"Mana ada termenung. Aku tungguu Yusuf ni. Dah lewat dah ni takkan belum sampai." Jawab Aliya.
"Kejap lagi muncul lah tu. Terbangun lewat kot."
Aliya hanya diam sambil sesekali menoleh ke arah jam tangan miliknya. Jam tepat menunjukkan pukul 7:45 minit pagi.
Selang beberapa minit, muncul kelibat Yusuf yang berjalan sambil menggalas beg sekolah miliknya.
"Yusuf!"
Aliya terus memanggil Yusuf saat lelaki itu berjalan di sebelahnya untuk menuju ke arah tempat duduk miliknya.
Yusuf seolah-olah tidak mendengar namanya diseru. Dia hanya membiarkan Aliya yang seakan tercengang apabila dia tidak mempedulikan gadis itu. Dia mendengar gadis itu menyeru namanya namun dia sengaja buat-buat tidak dengar.
"Dah kenapa Yusuf tu? Korang gaduh ke? Takkanlah dia tak dengar kau panggil dia? Suara kau macam speaker suara pun tak dengar ke?" Tanya Aina dengan pelik.
"Entah. Mana ada gaduh. Dia badmood kot harini." Aliya juga pelik dengan sikap Yusuf itu. Sejak daripada hari Yusuf meluahkan perasaannya terhadap Aliya, mereka langsung tidak bercakap.
"Cuba kau pergi tanya dia. Mana tahu dia marah kau." Suruh Aina.
"Alah, malaslah."
"Pergilah. Tempat duduk dia tu selang dua meja je dari kau."
"Yelah, yelah aku pergi." Aliya terus berjalan ke arah meja Yusuf. Kebetulan kerusi di hadapan meja Yusuf itu sedang kosong. Aliya terus melabuhkan duduknya di atas kerusi itu.
"Kau kenapa?" Tanya Aliya sambil memandang tepat ke dalam mata Yusuf.
Yusuf masih tidak mengendahkan Aliya. Dia terus membuka buku latihan addmath di atas mejanya dan menyambung kerjanya seolah-olah Aliya tiada di hadapannya sekarang.
"Yusuf Ilham. Kau kenapa ni? Aku ada buat salah ke? Kenapa kau tak pedulikan aku?" Aliya terus bertanya sambil menutup buku Yusuf itu.
Yusuf mengangkat mukanya dan memandang gadis itu.
10 saat berlalu, namun Yusuf tidak mengeluarkan sebarang perkataan pun dari mulutnya. Hanya matanya masih tepat ke arah wajah gadis itu.
"K-kau pehal pandang aku macam tu?" Aliya kelihatan gugup apabila Yusuf merenungnya sebegitu.
"Alih tangan kau." Akhirnya Yusuf membuka mulutnya.
YOU ARE READING
Pluviophile
RomanceSemoga Tuhan sentiasa menulis nama kita sebagai satu takdir sampai mati .