“Saya Muhamad Ilyas,peguam kepada ibu encik Puan Rosmah.Ermm ini encik Muhammad Ikram bin Saad ke?”
“Ya,saya Muhammad Ikram..ada apa ya encik?
“Saya hendak membacakan surat wasiat yang Puan Rosmah tuliskan..izinkan saya membaca ya. Puan Rosmah anda telah mewasiatkan harta sebanyak RM500K , sebuah tanah seluas 10 ekar dan rumah ini jadi milik encik Ikram selepas encik Ikram mencapai umur 18 ke atas.”
Ikram terkejut apabila mendengarkan surat wasiat ibunya yang dibaca oleh peguam tadi. “So maknanya jika rumah ini milik saya selepas umur saya mencapai 18 tahun…maknanya saya harus keluar dari rumah ni la kan?” tanya Ikram dengan perasaan panik.
“Ya..Encik Ikram harus mencari tempat tinggal sementara di lain tapi encik Ikram jangan risau kerana ibu Encik Ikram sudah amanahkan hak penjagaan Ikram kepada kawannya iaitu Puan Rabiatul.Puan Rabiatul akan menjaga encik Ikram sampailah Encik Ikram mencapai umur 18.”
“Puan Rabiatul akan datang esok,so Encik Iram boleh start hari ini untuk kemas kemas barang yang perlu untuk pindah esok.”kata peguam itu.
“Baik encik Ilyas,terima kasih atas semua penerangan atas wasiat tadi.”ucap Ikram kepada peguam.
“Kalau macam tu, izinkan saya pergi dulu ya Encik Ikram…ini kad saya, ada apa-apa masalah Encik Ikram boleh call saya.” Encik Ilyas menghulurkan kad namanya kepada Ikram.
“Okey terima kasih encik Ilyas.”Lalu peguam itu pergi meninggalkan Ikram.
Ikram mula mengemas pakaiannya untuk berpindah hari esok.Setelah sudah sampai waktu malam,Ikram sudah siap mengemaskan semua pakaiannya.Ikram pergi ke bilik ibunya..Ikram melihat sekeliling bilik ibunya.Ikram duduk di atas katil ibunya sambil memeluk bantal ibunya.
“Ibu..along nak pergi dah..along tak boleh duduk sini sementara waktu,,,ibu..nanti bila along dah dapat wasiat tu..along datang balik kat rumah ni ya..along sayang ibu sangat - sangat,,along tak sanggup berpisah dengan rumah ni.”Air mata Ikram mengalir,Ikram menanggis teresak esak sambil memeluk bantal ibunya.Akhirnya pada malam itu, Ikram tidur di katil ibunya tanpa sedar.
Pada hari keesokannya, bunyi ketukan di luar pintu rumah Ikram. “TUP,TUP,TUP!! Assalammualaikum” Ikram segera bangun dan bergegas ke arah pintu.
“Waalaikumussalam..”alangkah terkejutnya Ikram selepas membuka pintu. “Makcik!! “Ikram berteriak lalu bersalam dengan makcik itu. Rupa - rupanya orang yamg dipanggil makcik itu ialah Puan Rabiatul kawan baik kepada arwah Ibu Ikram.
“Makcik jemputlah masuk dulu,Ikram dah siap siap beg semua.”
“Iyela yela..Ikram..kamu apa khabar,lama dah makcik tak jumpa kamu.”
“Alhamdulillah makcik,saya baik baik je, takpe makcik ..saya faham ..makcik busy dengan bisnes makcik.”
“Makcik minta maaf tau..okey Ikram mana barang - barang kamu..kita masukkan dalam kereta makcik ya.”
Ikram mengangkat semua beg -begnya ke dalam kereta Puan Rabiatul.Setelah selesai,Ikram mengunci pintu rumahnya dan memberi kunci rumah itu kepada Puan Rabiatul.
“Nanti makcik akan serah kunci ni kat peguam tu ya”kata Puan Rabiatul kepada Ikram.
YOU ARE READING
MENCINTAIMU DALAM DIAM
Short StoryKisah ini menceritakan seorang lelaki yang bernama Ikram yang menaruh perasaan kepada seorang perempuan yang bernama Ain sejak dari zaman sekolah.Namun mereka terpisah selama setahun dan bertemu kembali di Universiti.Mampukah Ikram meluahkan isi hat...