الفصل العاشر

152 3 0
                                    

لتنظر اليه منال بلهفه فقد اشتاقت اليه كثيرا لتحتضنه بشوق جارف 
منال بفرحه وحب :
"حبيبي يا زين وحشتني اوووي ياحبيبي"

زين بابتسامه وحب :
"وانتي اكتر يا ست الكل عامله اي و البت سوكا عامله معاكي اي"

لتنظر اليه سيلين في صدمه و دهشه :
"انا سوكا صح احي يا زين بقى انا سوكا اخس عليك والله انت ما اخويا انا اصلا بنت الراجل جيمس بونت ده بس انتوا خطفيني اصلا انا خلاص عرفت سركم و هروح ادور على ابويا جيمس بونت حبيبي "

لينظر إليها زين بتسليه و مشاكسه :
" جيمس بونت اي يا ام جيمس بونت انتي، انتي اصلا الحقيقه اللي مخبينها عليكي ان كان في زمان ست وحشه اوووووووووي كانت بتشتغل في القصر المهم خلفتك وماتت فاماما قالت تربيكي و تخليكي اختنا وانت قعدت اقولها بلاش يا ماما دي ريحتها وحشه يا ماما وهي ابدا عايزه تاخدك وتربيكي"

لتنظر بصدمه اليه و تنظر إلى والدتها وتقول لها
سيلين بصدمه :
" انا بنت الخدامه يا ماما شوفي ابنك يا ماما بدل والله اطفش واسيبلكم البيت علشان ادور على امي بقى وخليك يا استاذ شنبوا والنبي ماانت نافع يلا يا بت يا حور خلي الام و ابنها يقعدوا مع بعض قال بنت الوليه الوحشه قال فشر ده انا قمر"

لينظر زين في اثرها بابتسامه ثم ينقل بصره على حور تلك الملاك البرئ ولاكن.... مهلا لما يوجد في عيونها هذا القهر و الظلم لم يوجد هذا العبوس اوجوده يضايقها الي هذا الحد ليفيق على صوت والدته المحبب لقلبه
منال بحب و ابتسامه :
" اخيرا يا زين شوفتك بتضحك بعد موت محمد الله يرحمه و بضايق سيلين زي كل مره والله يابني كانت وحشاني كل حاجه كنت بتعملها اوووووووووي يا حبيبي"

ليلمس يديها و يقبلها بحب
زين بحب :
"معلش يا ماما والله انتي عارفه محمد كان غالي على اوووووووووي وغيابه مأثر فيا لغيت دلوقتي انا بقى انتي وسيلين انتوا عارفين غلاوتكم عندي عامله ازاي وانا وعد مني هرجع زي الاول بس واحده واحده"

لتنظر اليه منال بعبوس فهو قد ذكر اسم أخاه و هي و اخته ولاكن لم يذكر حور لم يطمئن قلبها عليها لم كل مره يقلقها عليها وعليه بشده فهي تعرف ولدها بشده وتحفظه عن ظهر قالي وتعرف تقلباته وانفعلاته وعدم نسيانه لأي شيء يخصه

منال بحب و حزن :
" طب وحور يا حبيب امك البت مالهاش ذنب في كل الحرب ده عارفه ان بموت محمد اتكسرت و اضايقت حبيبي غيابه عني أثر فيا وفي البيت بس ده عمره وده قضاء الله وقدره ومحدش يقدر يعترض عليه وبعدين اخوك كان عمره هينتهي لحد كده لاكن لو بتفكر تعاقب المذنب فعاقب اخوها مش هي ومش هقولك سبها لان مابقاش ينفع يا زين حور حامل "

استوقفه هذه الكلمه حور ماذا اهي تحمل باحشائها طفل من صلبه هو ومنها هي أيعقل ان حلمه قد تحقق لا ينكر حزنه على صغار سنها و تحملها لمسئوليه اكبر منها ولاكن لم يشعر بكم من السعاده يغمره و يطمن قلبه انها بقت ملكه واحده هو حتى لو لم يحدث فهو ليس باحمق ليتركها فهي قد وقعت في عرين الأسد يا ساده ولا يوجد مخرج بعد....

قسوه الحياةحيث تعيش القصص. اكتشف الآن