Belantara Dosa 9

1.6K 40 9
                                    

"Aku share dengan Iqram, kau dengan adik aku lah kay?" Kata Zarif setelah selesai mengeluarkan bungkusan nasi ayam. Aku mengangguk tanpa mendengar betul² apa yang dia katakan. Bau nasi ayam itu sangat² menggoda ku. Perut ku berbunyi lagi.

"Nah. Ni abang punya." Kata Akmal lalu menghulurkan sebungkus nasi ayam kepadaku. Aku tersenyum lebar lalu mengambilnya. Bungkusan itu ku buka lalu ingin ku makan sebelum Akmal menegurku lagi.

"Laaa..cuci lah tangan dulu. Nanti sakit perut pulak." Tegur Akmal. Aku tersengih malu lalu menyiram tanganku dengan air.

"Doa makan jangan lupa baca." Sambung Akmal lagi. Aku ketawa kecil. Kedua tanganku ku dekatkan lalu ku baca doa makan. Setelah selesai, aku terus makan.

"What? Tak nak tolong suapkan terus ke?" Tanya Iqram tiba².

Aku menoleh ke arahnya. Zarif dan Akmal juga begitu.

"Kau dah kenapa?" Tanyaku sambil mulutku dipenuhi timun.

"Dah². Jangan gaduh² depan rezeki." Celah Zarif. Aku melihat Zarif seolah memberi isyarat kepada Iqram agar mendiamkan diri dan terus makan. Aku berasa pelik. Aku menoleh ke arah Akmal yang sedang makan. Matanya fokus ke nasi tanpa bersuara namun wajahnya kelihatan sedikit tersinggung. Aku menelan timun yang sudah hancur ku kunyah.

"Look. I don't know what's your problem is Iqram but I allowed myself being dragged all the way in to this dumb forest because you said, you said it would be fun and kita boleh bond. You know for a fact that I hate this kind of activity but here I am. So, kau nak terus buat perangai macam tu for the whole trip? Then I think it would be better kalau aku balik je. What say you?" Kataku kepadanya.

Iqram menundukkan kepalanya. Zarif pula mengeluh panjang lalu mencuci tangannya. Akmal pula hanya mendiamkan diri.

"See? This is why I told you to play nice. To shut the fuck up!" Ketiga tiga kami semua menoleh ke arah Zarif apabila mendengar dia meninggikan suaranya.

"Aku.." Kata Iqram namun terus dipotong lagi oleh Zarif.

"What the fuck man! Aku dah cakap kan? Leave all your bullshit bila kita masuk hutan kan? Let's enjoy our time together kan aku cakap? Kenapa kau nak keras kepala sangat? What Arieff said is true. You and I both know that he hates outdoor activities but like he said also, here he is. Can't you just appreciate that bro?!" Ujar Zarif panjang lebar dengan penuh amarah. Mendengarkan kata² Zarif, aku mula rasa bersalah. Iqram sudah berhenti makan, begitu juga dengan Akmal.

"Hey? Zarif. It's okay. Salah aku jugak. Let's just..let's just forget about this okay?" Kataku. Zarif mengeluh.

"Look. I'm here. We're here. Let's just cool off and enjoy this trip, okay? I'm sorry Iqram." Kataku pada Iqram. Iqram menganggukkan kepalanya.

"Me too. I'm sorry for being a dick." Ujar Iqram. Aku senyum. Iqram membalas senyumanku.

"Akmal? Abang minta maaf okay?" Tanya Iqram kepada Akmal. Akmal senyum.

"See? Kita dah okay dah. Tinggal kau sorang je." Seloroh Iqram kepada Zarif. Zarif berpaling dan memandang kami bertiga.

"Bunch of asshole!" Kata Zarif lalu ketawa. Kami bertiga ikut ketawa.

"Abang Arieff? Kita pergi makan dekat tepi air terjun nak?" Pelawa Akmal. Aku tersenyum dengan pelawaannya lalu menoleh ke arah Zarif, meminta kebenarannya.

"What? Korang dah dewasa kot. Tak yah nak minta permission bagai. You, shut up!" Kata Zarif kepada ku sebelum mengarahkan agar Iqram tidak bersuara. Aku ketawa. Zarif menghulurkan 2 lagi bungkusan nasi ayam kepada aku dan Akmal.

Kami berdua berjalan perlahan ke arah air terjun. Bunyi deruan air terdengar semakin kuat. Aku menjadi teruja.

"You like it here?" Soal Akmal.

"Yeah. Kinda. It's beautiful isn't it?" Sahutku.

"Yeah. Yeah it is." Kata Akmal lagi.

Sesampainya di satu kawasan berbatu, Akmal membawaku duduk. Aku menarik kaki jogger pants ku agar tidak basah apabila aku memasukkan kakiku kedalam kolam. Kaki ku terasa dingin dek air terjun.

"Aku lapar lagi lah. Hahaha! Pelik betul. Biasanya 1 bungkus dah cukup." Ujarku.

"Mal pun sama. That's why abang Zarif cakap dia sengaja buat nasi lebih sebab dia tahu kita semua akan lapar."

"That is an extremely intelligent decision!"

"I agree wholeheartedly. Lagipun, abang Zarif memang terer kalau bab masak kan? Mak selalu puji yang masakan abang Zarif sedap lagi dari masakan mak."

"Wow! Kalau dah sampai macam tu, bagus abang Arieff kahwin dengan abang Zarif je kan? Hahahaha!" Namun tawa ku tiada bersambung. Aku mendongak. Akmal mendiamkan diri.

"Hey? That was a joke." Kataku lalu memegang bahunya.

"I know. I know. It's just.." Suara Akmal perlahan saja kedengaran.

"It's just...what? Akmal boleh cakap dengan abang, I'll keep your secrets safe. Trust me." Kataku sambil memakan nasi ayam keduaku.

"I love you." Dunia terasa seperti berada dalam gerak perlahan. Aku boleh bersumpah yang rama² yang berterbangan di atas batu itu membuat aksi mengelakkan peluru seperti dalam cerita The Matrix apabila percikkan air menghampirinya. Aku mendengar apa yang Akmal ucapkan namun otakku tidak mampu mempercayainya. Jantungku berdegup kencang. Aku menoleh ke arahnya perlahan. Wajah Akmal merah padam dan matanya memandang tepat ke arah mataku.

"I love you." Ucapnya lagi. Aku menelan nasiku sebelum membalas apa².

"You don't need to say it back. Not right now. Abang fikir² lah dulu. And it's okay if your answer  is no. I mean, yes would be a perfect answer but no also.." Aku melihat sahaja Akmal merapu.

"Why? I mean, how do you know that you love me? Why me?" Tanyaku. Akmal senyum.

"I can't explain it but whenever I'm with you, I'm the happiest person on earth. Bukan sebab abang Arieff hensem ke atau memang type yang Mal suka ke, I just like you for who you are. Mal suka tengok cara abang cakap dengan orang, sopan santun. Mal suka dengar abang bergurau. Mal suka cara abang obses sangat² dengan making other people happy, making them a priorities. Most importantly, I love your smile. I live just to see you smile." Terang Akmal.  Dia kemudiannya mula menceritakan detik² dimana dia mulai jatuh hati kepada ku. Aku hanya mendengar semua ceritanya dengan penuh perhatian.

"So there it goes. Apa² jadi lepas ni, Mal tak kisah. Yang penting Mal dah cakap isi hati Mal." Katanya lalu membungkus sisa plastik kedalam plastik sampah. Aku menghulurkan sampah ku kepadanya lalu mencuci tanganku didalam kolam.

"Tapi kan, kenapa sekarang baru Mal cakap? Why not before?" Tanyaku.

"Malu lah. Abang tau tak berapa susahnya nak luahkan perasaan kat abang? Every time I tried to said something, abang akan senyum, then Mal cair and lupa semua benda. Kalau tak pun, abang Zarif kacau ataupun abang Iqram buat hal." Katanya lagi. Aku ketawa.

"Am I a kryptonite to you?" Soalku sambil ketawa.

"Yes. Thank you so much for indirectly calling me Superman! I am Clark Kent and you are my Lois Lane." Balasnya sambil ketawa.

"Waiiitttt.. Abang jadi Lois Lane? Apesal pulak abang jadi perempuan?" Tanyaku dengan muka terkejut yang dibuat buat.

"Laa..kan abang juga yang cakap tadi Mal ni Superman? Maksud nya abang Lois Lane lah kan? Girlfriend Superman?" Katanya.

"Amboiii.. Suka hati Mal je kan anggap abang ni perempuan? Yakin ke abang ni nak dibaringkan? Entah², abang ni suka mendayung ke apa?" Soalku.

Akmal kelihatannya berfikir dan mukanya perlahan lahan menjadi merah lagi.

"Oi! Cannon ball!" Jerit Iqram dari atas tebingan batu dan terus terjun masuk kedalam kolam air terjun.

BELANTARA DOSAWhere stories live. Discover now