"Betul ke ayah nak ambil orang gaji? Takut ayah kawin pulak dengan dia nanti?" Kata Liza kepada Zain yang sedang memandu.
"Kalau betul kawin pun kenapa? Ayah dah setahun menduda ni... Sekarang ni ayah dah 43 tahun, anak ayah pun dah tingkatan 2 sekarang nikan? Siapa nak jaga makan pakai ayah?" Tanya Zain sambil memaut stereng keretanya ke perkarangan asrama yang didiami anaknya.
"Liza ok je ayah.. Cuma takut dia tak sebaik arwah ibu..." Kata Liza dalam nada suaranya yang sedih.
"Ayah tahu anak ayah ni rindukan ibu... Dah ditakdirkan dia pergi dulu.. kita kena redha... Yang pasti, orang gaji yang ayah nak ambik ni orang kampung kita juga.. orang susah.. bukan perempuan yang berpeleseran tak tentu hala.. memang pure orang kampung..." Jelas Zain.
"Kalau camtu, harapnya dia oklah ye ayah... Cuma ayah takde niat nak kawin dengan dia kan? Cuma nak dia jadi orang gaji jekan?" Tanya Liza inginkan kepastian.
"Itu memang pasti sayang... Cuma soal jodoh ni ayah tak berani nak kata sebab semuanya atas kehendak yang Maha Kuasa... Yang pastinya, dia memang orang yang baik dan dah bercucu pun... Cuma ayah rasa terpanggil nak tolong dia sebab dia orang susah..." Kata Zain.
"Dia cantik macam ibu tak? Umur dia berapa?" Tanya Liza.
"Ishh... Budak ni.. ke situ pulak.. soal cantik ni bagi ayah ia sesuatu yang subjektif.. ayah rasa anak ayah pun faham maksud ayah... Cuma bagi ayah... Oklah... Not badlah bagi seorang perempuan kampung yang sepanjang hidupnya berada di kampung sebagai surirumah... Tentang pandai atau tidak tu, memanglah tak sepandai anak ayah atau pun tak sepandai ayah yang berpelajaran... Dia sekolah sampai SPM je dan terus jadi surirumah... Tapi bagi ayah, dari segi pengalaman dia yang seumur hidupnya hidup sebagai surirumah, should have no problem untuk uruskan hal rumah tangga keluarga kita yang kecil ni.. you got what I mean dear?" Tanya Zain.
"Faham ayah... Cuma umur dia berapa?" Jawab Liza.
"Sekarang ni umurnya 49 tahun... Dia lebih tua 6 tahun dari ayah.. Cucunya dah ada sorang.. oklah dah sampai ni... Next 2 weeks ayah ambik anak ayah balik rumah kita.. ingat pesan ayah, study smart... Dan fokus dalam kelas.." pesan Zain sambil menghulurkan salam kepada anaknya.
Pintu kereta dibuka dan lamunan Zain yang mengimbau perbualannya bersama anaknya pun hilang dikejutkan oleh kehadiran Zarina yang memasuki keretanya dengan tergesa-gesa.
"B cepat jalan B... Takut orang nampak..." Kata Zarina.
Zain pun memandu pergi meninggalkan perjiranan rumah Zarina dan memandu keluar dari kampung.
"Kita nak ke mana ni B?" Tanya Zarina.
"Ke rumah sayalah..." Jawab Zain tersenyum.
"Ishhh... Biar betul ke KL sana... Saya belum sedia apa-apa ni.. kan kita jumpa ni sekejap je nak bincang pasal tu..." Kata Zarina.
"Ha ha ha... B main-main je sayang... Kita ke port biasa kitalah..." Kata Zain yang lantas memandu masuk ke dalam ladang getah.
Suasana panas terik pada tengah hari itu. Namun di bawah teduhan pokok-pokok getah, suasana di dalam kereta Zain sungguh nyaman sekali. Di tempat duduk belakang, Zarina dan Zain saling berpelukan. Zakar keras Zain yang terpacak bebas dari seluar yang sudah terlucut ke lantai kereta kemas digenggam Zarina sambil dirocoh olehnya dengan penuh kemesraan. Sementara Zain pula ghairah sekali mengucup pipi isteri orang idamannya itu sambil meraba peha lebar Zarina yang montok dalam balutan kain batik lusuhnya.
"B... Betul ke B nak jaga saya?" Tanya Zarinah sambil menggoncang batang Zain tanpa henti.
"Betul sayang.. saya dah setahun menduda sayang... Inilah masanya kita jadikan impian kita tu satu kenyataan..." Zain meyakinkan Zarina.
YOU ARE READING
HINA
RomanceSeorang surirumah kampung yang hidup merana kerana kekejaman suami menjadi kekasih kepada lelaki yang lebih muda darinya dan setia kerana kehinaan surirumah itu. Apakah kehinaannya?