Epilog

153 18 5
                                    

Setahun kemudian...

"Omma, Jiyu pandai lah jaga diri. Omma dengan Appa enjoy je trip tu. Tentang Jiyu dengan Jaeyu, jangan risau. Kami dah besar lah,"

Jiyu membetulkan kedudukan telefon bimbit di telinganya. Sambil itu, dia berjalan untuk ke pulang setelah menghabiskan masa mengambil angin malam di taman berdekatan rumahnya.

"Haish," Jiyu merungut bila dia terlanggar seseorang.

Dan saat dia ingin mengucapkan kata maaf atas kecuaiannya itu, dia terkedu buat seketika.

"Omma, nanti Jiyu call lagi," panggilan dimatikan dan dia memandang orang itu.

Beberapa detik berlalu, namun Jiyu masih kaku di situ. Seakan tidak percaya dengan apa yang dilihatnya.

"Kim Jiyu?" San memetik jarinya di hadapan muka Jiyu.

"Eo," Jiyu lantas tersedar dari lamunan pendeknya.

Mereka berdua bertatapan sesama sendiri. Sebelum San mengajak Jiyu duduk di salah satu kerusi yang tersedia di situ.

"So, how's life?" soal San.

Jiyu tertawa kecil.

"Obviously, it's not that good,"

"Wae?"

"Macam mana nak okay kalau kau takde?"

San diam mendengar jawapan itu. Setahun yang lepas, dia memilih untuk berhenti sekolah dan bekerja bagi menanggung ibu dan adiknya. Mereka juga telah berpindah ke kampung kelahiran ibunya.

Sudah tentu Jiyu sangat terkejut saat mendapat tahu berita itu dari Wooyoung. Dia langsung tidak sempat berjumpa dengan San buat kali terakhir. San menukar nombor telefonnya dan memadam segala media sosialnya.

Sangkanya walaupun dia dan San sudah tiada hubungan istimewa, dia masih boleh melihat lelaki itu dari jauh untuk mengubat rindu. Rupanya dia silap. San malah pergi makin jauh darinya.

"But you still made it. Wooyoung bagitahu yang korang bertiga dapat anugerah pelajar cemerlang,"

"But it will be better if you're with us," ujar Jiyu perlahan.

"It's okay. Tengok korang berjaya pun lebih dari cukup untuk aku. Congrats Kim Jiyu,"

"Gomawo,"

"So, lepas ni kau ke mana?"

"Aku dapat offer untuk sambung study dekat overseas. Tapi aku belum decide nak pergi atau tak,"

"Kenapa? Tu kan impian kau sejak dulu? Nak explore negara orang,"

"Tu impian kita San ah. Aku tak rasa aku mampu kalau aku sorang,"

"Jiyu yaa," San mula serba salah.

"San ah, For the last time, aku nak tanya. Aku memang dah takde tempat ke dalam hati kau?" soal Jiyu sambil memandang tepat ke dalam mata lelaki itu.

San mengetap bibirnya sebelum dia menggeleng perlahan.

"Jawapan aku tetap sama Jiyu yaa. Perasaan tu dah lama hilang," ujar San membalas tatapan mata Jiyu.

Jiyu diam sebelum dia akhirnya tersenyum dan mengangguk. Dia dapat lihat dari mata lelaki itu yang San tidak berbohong. Pandangan itu bukan lagi pandangan yang sama seperti mereka bercinta dahulu. Bukan juga pandangan saat San terpaksa mengucapkan kata putus gara-gara desakan dari masalahnya dulu.

"Arraseo,"

San membalas senyuman Jiyu. Dan untuk pertama kalinya, Jiyu berasa tenang mendengar semua itu keluar dari mulut San.

"Dah lewat. Rasanya, kau patut balik," San berdiri.

Jiyu mengangguk dan ikut bangun.

"Choi San, boleh aku peluk kau untuk kali terakhir?" soal Jiyu tiba-tiba.

Suasana diam seketika. Sebelum San tersenyum dan mengangguk. Kedua tangannya didepa dan Jiyu terus memeluknya.

Lama mereka begitu sebelum Jiyu sendiri yang meleraikan pelukan itu.

"Let's be happy Choi San,"

San mengangguk.

"Sure, we should always be happy Kim Jiyu,"

Mereka berdua akhirnya mengucapkan selamat tinggal, sebelum San berpaling dan berjalan pergi dari situ. Jiyu terus memandang belakang badan lelaki itu yang makin lama makin mengecil di pandangannya dan kemudian hilang.

Dan Jiyu juga, mula melangkah pergi dari situ. Membawa hanya kenangan lama antara dia dan lelaki bernama Choi San.

I know it all along, yet I still try.
I know there is no future for us,
but still I don't give up.
I think at least there is a maybe.
But I forgot destiny is cruel.

~The End~

Thank you for reading ♡︎

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Thank you for reading ♡︎

Broken Pieces Where stories live. Discover now