-Bart"𝟒"

34 12 6
                                    

-"بِهدوء".. حضرتڪ لمّا اتجوزت أهملت فيا و بعدت عني وأنا لازم اتعود علىٰ عدم وجودڪ علشان لمّا تبعد خالص مِش اتوجع منڪ .
-"أنس فضل مصدوم شويه وهو باصص لِنوح و بدا يتڪلم بالين".. نوح حبيبِي الڪلام دَا مِش صح أنا معاڪ اهو ودايمًا معاڪ دَا انا اسيب الدنيا ڪلها علشانڪ .
-‏"إتنهد بِحزن".. هتزعل لو قُلتلڪ دَا مجرد ڪلام مِش حقيقة .
-‏"قام راح ناحيه نوح وقعد قُرب منه"..
لدرجة دي مِش واثق في ڪلامي بس حقيقي دَا مِش مجرد ڪلام أنا بحبڪ وعمري ما هسيبڪ أنا لو ڪُنت عايز اسيبڪ ڪُنت عملتها مِن زمان .
-‏التفڪير بيتغير يا بابا ما ممڪن لمّا الطفل يجي ساعتها ترميني أو علشان مڪانش معاڪ حد فَڪُنت متمسڪ بيا بس اللهمَّ بارِڪ حضرتڪ متجوز و ڪمان هيڪون عندڪ طفل يعني هيڪون وجودي ملهوش لازمة أو بمعنى اصح هتتخلى عني بسهولة .
-‏"أنس دمع بسبب تفڪير إبنه وقد ايه هو بيتعذب اڪيد بتفڪيره قام وحضنه".. أنا ماليش غيرڪ وعمري ما هسيبڪ و لو انتَ شايف اني بعيد عنڪ فأنا واللّٰه قريب بس ابعد عن تفڪير انڪ تڪون لوحدڪ دِي وأنا اوعدڪ إنّي مِش هسيبڪ ماشي يا نوح .
-‏هحاول يا بابا .
-‏بس إعرف إنّ هفضل احبڪ طُول العمر و عمري ما هَحب الطفل اللِي جاي دَا أڪتر منڪ ممڪن تديني فُرصة واحده بس اثبت لڪ إنّي بحبڪ أڪتر مِن ايه حد .
-‏"بص لأنس".. تمام موافق "وسڪت شويه"
أنا هقوم انام .
-‏أيه رأيڪ انام جنبڪ .
-‏"أبتسم".. ماشي .

-''أنس نام جنب ابنه وهو قلقان عليه من تفڪيره لغايه ما نام''

-ڪُنت منتظراڪ امبارح مجتش ليه .
-‏"اتنهد بِحزن وقال ڪلام نوح ".. هو دَا اللِي حصل انا مِش عارف هو بيفڪر إزاي يا مرام أو ليه شايف ڪدَ حاسس إنّه تصرفاته اللي ڪانت عامله زي الطفل بقت تصرفات شخص عاقل وناضج ؛ مِش عارف برضو اتصرف
إزاي معاه .
-‏أنس حبيبِي إفهم انا مرات أب وممڪن يڪون فاڪر إنّ انا هاخدڪ منه وخصوصّا إنّ قبل جوازنا ڪُل وقتڪ معاه لڪن بعد جوازنا المسؤولية ڪبرت عليڪ فهماني بس هو مِش هيفهم ڪدَ وغير إّن الأنسان بيجي عليه فترة معينة بيبقىٰ محتاج الاهتمام والقُرب وحاليًا نوح في السن دَا فبتالي محتاجڪ جنبه .
-‏هحاول اقرب أڪتر هحاول .
-‏مِش عايزاڪ تفڪر في ڪلامه يا حبيبِي فاڪر بس إنّڪ إزاى تقرب منه .
-‏حاضر انا هروح الشُغل عايزه حاجَّة .
-‏لأ سلامتڪ بس ابقىٰ عدي عليه وصحي و قوله إنّڪ رايح الشُغل .
-‏"ابتسم وباس راسها ".. حاضر يا روحي .

-''أنس مِشي و راح لغُرفة نوح لقىٰ صاحي و قاعد في البلڪونة''

-صباح السُڪر علىٰ ابني السُڪر .
-‏"إبتسم".. صباح الخير يا بابا .
-‏يا روح بابا أنا رايح الشُغل عايز حاجَّة .
-‏لأ شُڪرًا .

-''روحت الشُغل وعدىٰ 9 شهور علىٰ اليوم دَا وأنا بحاول اقرب مِن نوح بس اظاهر مِش مڪتوب ليا إنّي اغير تفڪيره أو اقرب منه مرام ڪانت بتتعب بسبب الحمل وڪُنت مهتم بيها لدرجة إنّه ڪان بيعدي باسبوع ومڪُانتش بشوف نوح ومرام حملت وجابت يونس''

-نوح انتَ بتعمل ايه .
-‏هو ڪان بِيَبڪِ قولت اطبطب عليه عشان يسڪت .
-‏"بِزعيق".. لأ شُڪرًا مِش عايزه منڪ حاجَّة
وانتَ أصلًا إزاي تدخل غُرفة نومي هو مِش ڪدَ غلط .
-‏أنا .
-‏"قطع ڪلامه بِزعيق".. مِش عايز اسمع صوتڪ و يلا اتفضل علىٰ غُرفتڪ .
-‏انتِ ملڪيش الحق إنّڪ تزعقي فيا ماشي و دِي شقة بابا ويونس يبقىٰ اخويا و ادخل الغُرفة في ايه وقت و زي ما أنا عايز فاهمه .

-''سبها ومشي و دخل غُرفته ومرام فضلت متغاظه منه بسبب انه بيرد عليها و راحت وراه''

-"بِغل".. لما اڪلمڪ تبقىٰ تقف وتُرد عليا متبقاش عيل قليل الأدب .
-‏لمّا لاقيڪِ بتتڪلمي بأدب وإحترام ڪُنت وقفت اسمعڪ لڪنّ انتِ زعقتِي فيا من غيّر ايه سبب وأنا محترم غصب عنڪ .
-‏"أنس ڪان جه من الشُغل ودخل علىٰ زعيق نوح".. مالڪم في ايه يا نوح بتزعق في امڪ ليه .
-‏هي مِش امي و عمرها ما تڪون امي .
-‏مالڪ بس ليه بتقول ڪدَ .
-‏يونس ڪان بيبڪِ وأنا بطبطب عليه وهي جت بتزعق فيا وتقولي انتَ مِش محترم و إزاي تدخل الغُرفة وڪلام اهبل مِن ڪلامها .
-‏"أنس بص لِمرام".. الڪلام دَا حصل .
-‏"بِدموع مزيفة".. لا محصلش وال
-‏"قطع ڪلامها نوح".. مِش تحلفي علشان انتِ ڪذابة متجبيش سيرة ربنا علىٰ لسانڪ سامعه ولا لأ .
-‏نوح احترمي انا واقف و إزاي بتعالي صوتڪ علىٰ حد أڪبر منڪ وڪمان بتشتم .
-‏زي ما بتزعق انا ڪمان بزعق هي فاڪره إنّي مِش هعرف اخد حقي لو ڪذبت .
-‏نوح انتَ بقالڪ فترة مِش عاجبني انا ساڪت ومِش راضي اجي جنبڪ ولا اتڪلم وحاطط ليڪ بدل العُذر مليون لڪنّ انتَ مُستغل سڪوتِي وسايق فيها بدل ما تلم نفسڪ .
-‏يعني ايه ڪلامڪ ها .
-‏هي قالت محصلش يبقىٰ محصلش .
-‏"نوح بص لأنس بصدمة".. قصدڪ ايه بڪلامڪ إنّڪ بتڪذب إبنڪ وبتصدقها هي .
-‏دِي مراتي يا نوح .
-‏"بِهدوء".. صح انتَ صح هي مراتڪ ممڪن تتفضلوا عشان عايز انام .

-''نوح بقىٰ مضايق من تصرفات ابوه و إنّه دائمًا بيصدق مرام وأنس اخد مرام و راح غُرفتهم''

-أنا آسف ليڪِ علىٰ اتهام نوح ليڪِ .
-‏"بِخبث".. انا مِش عارفه هو مِش بيحبنى ليه .
-‏حقيقي انا مِش عارف ليه بس أڪيد خير .
-‏خير يا حبيبِي روح ارتاح علىٰ ما اسخن الأڪل .
-‏تمام اڪون غيرت وشوفت يونس .

-''مرام سخنت الأڪل وأنس ڪان غير هدومه و قعدوا علىٰ السفرة''

-اومال فين نوح .
-‏اڪيد فوق .
-‏طب ممڪن تطلعي انتِ تقوليلوا ينزل يأڪُل
-‏"ابتسمت".. حاضر يا روحي .
"مرام طلعت وفتحت باب غُرفة نوح ومرة واحده صرخت بأسمه".. نوح يا أنس الحقني .

-يُتبع..
#فُرصة_و_لم_تڪمُل .


#Bart"4" .
#Maram_Ashraf_Eissa..✍️ .

فُرصـة ولم تڪمُـلحيث تعيش القصص. اكتشف الآن