-دِي بتقول إنّها مراتڪ .
-أنا مقولتش إنّ مراته أنا قولت طلقته أنا ليل يا استاذ أنس .
-"انصدم و سڪت".. ليل .
-ايوه ليل ممڪن اشوف ابني .
-"بِسخرية".. إبنڪ هو ڪان فين إبنڪ زمان .
-اظن دَا ماضي ومِش عايزه اتڪلم في ممڪن اشوف إبني .
-لأ .
-"مرام تدخلت".. ما تخليها تشوفه يا أنس ما إبنها .
-"برق لها وهي سڪتت وبص لليل".. وأنا قولت لأ يا ليل .
-مِش مِن حقّڪ تقولي لأ يا أنس زي ما هو إبنڪ ، إبني أنا ڪمان .
-انتِ مشيتِي وجايه دلوقتي تقولي عايزه تشوفِي طب ما هو ڪان عايز يشوفڪ في ڪُل ثانية في حياته وانتِ ڪُنتِ فين رُدي يا أستاذة ليل .
-حاجَّة مِش تخصڪ .
-بس دَا يخص إبني أنا يا ليل .
-"قطع ڪلامهم نوح".. ماما .-"ليل بصت ناحية الصوت واتصدمت مِن جسمه الخاسس و وجهه الشاحب وإتڪلمت بِدموع"
- نوح .
-"نوح جرى عليها و حضنها و فضل يبڪِ".. ماما .
-"ابتسمت وسط دموعها".. روح وعيون ماما مالڪ بتبڪِ ليه ها حد زعلڪ و ايه الڪانولاه دِي فيڪ ايه .
-"بِشهقات".. انا مِش ڪويس يا ماما ليه سبتني وبعدي عني هو انا ڪُنت وحش للدرجة إنّڪ تبعدي .
-انا اللِي وحشه يا عيوني مِش انتَ صدقني أنا آسفه ڪُنت غلطانه آسفه أنا مِش هسيبڪ تاني وعد واللّٰهِ .
-انتِ وحشاني أوي .
-وانتَ ڪمان يا روحي أنا بجد آسفه واللّٰهِ آسفه .
-مِش تتاسفي أنا سامحتڪ مِن زمان .
-"بِزعيق ".. نوح ابعد عنها "قرب منه وشد نوح" إبعد عنها سامع مِش هي سيبتڪ جاي دلوقتي تقول مسامح ٬ و ڪمان انتَ مِش ڪويس مالڪ هو انا قصرت معاڪ علشان تقولها الڪلمتين دول .
-"مسح دموعه".. هي أمي ولازم اسامح .
-لأ مِش امڪ هي سبتڪ وانا اللِي فضلت معاڪ .
-"بِستغراب".. فضلت لأ حضرتڪ ڪُنت موجود آه لڪنّ معايا لأ "نوح شال ايد انس و قرب من ليل" تعالي يا ماما في غُرفتي علشان انا عايز اشوف شڪلڪ علشان وحشاني .
-"ليل ابتسمت".. ماشي يا روحي بس ثانية ممڪن .
-تفضلي .
-"ليل بصت لأنس".. ايوه انا مشيت و انتَ اللِي المفروض تڪون مسؤول عنه بس اظاهر ڪدَ انڪ فشلت في دِي ڪمان يا أنس سمعت إبنڪ قال ايه موجود بس مِش معاه قبل ما تتڪلم معايا نُص ڪلمة ابقىٰ شوف نفسڪ الأوّل .-"ليل بصت لنوح ومسڪت ايده طلعت غُرفته وأنس انصدم واضايق مٓن تصرفات نوح وڪلام ليل وطلع غرفته مع مرام"
-انتَ إزاي تخليها تطلع فوق ڪُنت وقفها عن حدها .
-واللّٰهِ مِش ناقص ڪلامڪ تعرفي تخرسي ممڪن .
-لا مِش هَخرس يا أنس انتَ إزاي تسڪت فهمني .
-انا هسيبلڪ الدنيا ڪلها دِي بقت عيشة تقرف .-"خرج مِن الغُرفة وهو حاسس إنّه متلخبط لمّا شافها بالنِقاب وسِمع صوتها ڪان شكلها حِلو
اتجه ناحية البلڪونة بِضيق لإنّه مِش عايز يفڪر بطريقة دي ؛ في غُرفة نوح ڪان قاعد جنب ليل وهو فرحان"-تعرفِي يا ماما أنا هفضل احبڪ طُول عمري عارفه ليه .
-"بِدموع".. ليه .
-علشان أنا واثق إنّڪ عارفه إنّڪ غلطانه لمّا سبتني وأنا صغير وجايه تعوضني صح .
-"حضنته"..صح يا نن عيون ماما هعوضڪ عن ڪُل حاجَّة .
-ما تقلعي النِقاب بقىٰ عايز اشوفڪ .
-"ليل قلعت النِقاب".. اهو يا سيدي قلعت النِقاب .
-يا ولاه يا حِلو انتَ ، تعرفِ إنّڪ جميلة أوي أحسن مِن مرام الڪذبة .
-نوح حبيبِي تعرف إنّ مِش ينفع تشتم حد علشان حرام إنّڪ تشتم وڪدَ بتاخد سيئه
-"بِحدة".. بس هي ڪدَ فعلّا وأنا مقولتش حاجَّة غلط .
-"بالين".. لأ الغلط إنّڪ تشتم وتقول دِي ڪذا و دَا ڪذا ماشي اتمنىٰ متقوليش ڪدَ تاني .
-حاضر .
-قولي انتَ مِش ڪويس مالڪ يا عيوني .
-"بِدموع".. هو انا ممڪن احضنڪ طيب .
-"حضنته".. اهدىٰ الأوّل واتڪلم ماشي علشان مِش تتعب مني .
-"بِشحتفه زي الأطفال".. أنا تعبان أنا واللّٰهِ ما عملت حاجَّة وبابا ڪُل شويه بيضربني وأنا جسمي وجعني مِش قادر افضل هنا خدني معاڪِ باللَّه عليڪ .
-"بِدموع".. طب بس اهدىٰ يا حبيب ماما ممڪن و ربنا شايف ڪُل حاجَّة وهيجيب حقّڪ متزعلش انا آسفه حقّڪ علىٰ قلبي و باذن اللّٰه هاخدڪ .
-"بأمل".. بجد يا ماما بجد هتاخدني من هنا .
-"مسحت دموعه".. ايوه يا عيوني بس أنا لازم اقوم امشي دلوقتي .
-"بِحزن".. هتمشى تانى وتسيبيني لوحدي .
-لأ لأ انا هرجع تاني واشوفڪ ماشي .
-طب ما تقعدي معايا .
-لأ يا حبيبِي مِش هينفع اوعدڪ اني هاجي تاني .
-ماشي يا ست ماما بس اعملي حسابڪ تعملي اڪل وتجيبي وانتِ جايه علشان نفسي اڪل مِن ايدڪ .
-"ابتسمت ".. حاضر يا روحي مِن عيوني "حضنته وباست راسه" في امان اللَّه بقىٰ .-"أنس ڪان واقف أوّل ما ليل قلعت النِقاب و بعدها خرج و دخل غُرفة من الغُرف الثانية قبل ما ليل تخرج و تشوفه للحظة افتڪر انه شاف شڪلها حس إنّ الاڪسچين انسحب من المڪان قد ايه هي جميلة بس دلوقتي أجمل بڪتير قطع تفڪيره وهي خارجه من غُرفة نوح وفضل باصص عليها لغاية ما نزلت وبعدها سمع انّها بتنده عليه نزل بعدها و وقف قصدها"
-نعم ليل .
-ممڪن اخد نوح معايا .
-نعم تاخدي مين .
-نوح .
-هو انتِ إزاي بارده ڪدَ ازاي جايه بِڪُل جبروت وتقولي عليه إبنڪ ٬ لأ وبتتهميني إنّي مهمل في ٬ وڪمان عايزه تاخدي معاڪِ انتِ ايه شيطانه معندڪيش دم ها .
-"بِزعيق".. وانتَ إزاي بِڪُل جبروت بتضربه ازاى جالڪ قلب تمد ايدڪ عليه ها رُد طب انا مشيت علشان انا اتجوزت و انا لسه قاصر مڪُانتش فاهمه حاجَّة المفروض انتَ بقىٰ اللِي تڪون معاه لڪن لأ محصلش ٬ ڪُل اللِي حصل ضرب وإهانه غير ڪدَ مفيش وأنا هاخده يعني هاخده ولو علىٰ الماضى فَدَا شئ يخصني أنا ٬ أنا و بس يا انس .
-"بِصوت عالي".. لا تخصني يا ليل تخص إبني انتِ عايزه تاخدي مني علىٰ الجاهز بعد ما فضلت معاه في ڪُل لحظة في حياته .
-"بِهدوء".. انا هاخده وانتَ لو عايز إنّه يقضي معاڪ يومين مفيش مُشڪلة انا هجيبه هنا بايديا و لو عايز تزوره بيتِي مفتوح في ايه وقت .
-"بِغيظ و زعيق".. بأي حق تجي تقولي ليا الڪلام دَا ها ليه ظهرتِ دلوقتي ٬ ليه عايزه يڪون معاڪِ دلوقتي ٬ ليه سبتني انا هو زمان ٬ ليه وأنا بحبڪ صدقني مِش مُبرر إنّڪ قاصر في نّاس ڪتير فاتحة بيوت وڪان اصغر مِن سنڪ ٬ ليه سبتِي حبي ليڪِ ومشيتِي .-"سڪت لما اخد باله مِن ڪلامه و رجع خطوتين لوراء ومِشي بس وقف لمّا سمع ليل بتقول"
-لو مِش اخدت إبني معايا ساعاتها هدخل المحاڪم ما بينا .
-يُتبع..
#فُرصة_ولم_تڪمُل .#Bart"7" .
Maram_Ashraf_Eissa.. ✍️ .
أنت تقرأ
فُرصـة ولم تڪمُـل
قصص عامةمـديـن حـقًـا بِـالاعـتـذار لِـقـلـبـي عـلـىٰ ڪُـل مـرة لـم أصـدقـه فـيـهـا٬ عـلـىٰ ڪُل غـصـة شـعـرت بـهـا تـجـاه شـخـص ولـم أڪـتـرث لـهـا٬ مـديـن عـلـىٰ ڪُـل الإرشـادات والـدلائـل الـتـي حـاول أنّ يـنـيـر لـي بـهـا الـطـريـق وأعـمـيـت بـصـري وبـصـ...