-Bart"𝟏𝟑"

61 5 0
                                    

-أنتِ طالق أنتِ طالق بِتلاتة يا مرام .
-‏"مرام ابتسامتها بدأت تتلاشىٰ".. أنس أڪيد دَا حِلم صح .
-‏لا مِش حِلم أنا طلقتڪ وجاي اخد يونس .
-‏أنس بِاللّٰه قولي إنّ ڪلامڪ دَا مِش حقيقي أنا قاعده مستنياڪ وفي الآخر تطلقني لا يا أنس لا أنا اتغيرت واللّٰهِ بقيت ڪويسه وڪمان قربت مِن ربنا .
-‏ڪُل ڪلامڪ دَا ميهمنيش .

-"زقها وهي واقفه متجمده مِش عارفه تتحرڪ و علىٰ ما استوعبت اللِي حصل أنس داخل اخدت يونس وخرج وهي طلعت ورا بِبُڪاء"

-متعملش فيا ڪدَ ابوس إيدڪ متحرمنيش مِن إبني ومنڪ يا أنس.
-‏ومِش معنىٰ أنتِ حرمتني مِن إبني نوح ولا هو حلال ليڪِ وحرام ليا .
-‏انا آسفه واللّٰهِ توبت و رجعت لِربنا .
-‏بعد فوات الأوان يا مرام رجعتِي لِربنا بعد ما قتلتِي إبني "مِشي و وقف مرة واحدة" أتمنىٰ ليل متعرفش الڪلام دَا علشان عارف دماغڪ ممڪن تروحي لها علشان ترجعنا بس نجوم السّماء أقرب ليڪِ بجانب إنّها هتحبسڪ يا مرام .
-‏بِاللّٰه عليڪ بِاللّٰه عليڪ سامحيني وخلينا نبدأ مع بعض صفحة جديدة .
-‏بِأي حق جايه تقولي نبدأ مع بعض صفحة جديدة أنا مِش عارف إزاي عايشه مرتاحه و أنتِ مموته طفل .
-‏"بِصوت عالي".. مِش أنا لوحدي خلي في علمڪ أنتَ ڪمان يعتبر مشارڪ في الجريمة دِي وبطل تجيب الحق عليا لوحدي .
-أنتِ صح و أنا إنّسان حيوان إنّ إتجوزتڪ أو حتّىٰ عبرتڪ .
-"بِهدوء".. أنس صدقني أنا بحبڪ بجد بِاللّٰه نرجع لبعض .
-‏شششش هو دَا اللِي عندي وإبنڪ هيڪون موجود في ايه وقت دَا لو محتاجه تشوفِي .

-"أنس اخد يونس و راح لأيمن ومرام فضلت تبڪي شوية وقامت اخذت هدومها و راحت عند امها"

-يا نصيبتي مالڪ يا مرام .
-‏"بِبُڪاء".. أنس طلقني يا ماما واخذ يونس مني .
-‏يلهوي طلقڪ ليه .
-‏طب دخليني مِش قادره اقف .
-‏إدخلي إدخلي .
-‏"مرام دخلت وابوها ڪان قاعد واستغرب منها".. مالڪ يا بت .
-‏أنا اطلقت يا بابا .
-‏بِصدمة".. اطلقتِي ! اطلقتي ليه ؟ ايه السبب ؟ .
-‏قولي يا بابا الأوّل هو أنتَ ڪُنت عارف الشخص اللِي واقفڪ في العزاء وسال علىٰ أنس دَا ڪان خطيبي .
-‏"ابوها بسرحان".. خطيبڪ لا طبعًا .
-‏يعني ايه أب مِش عارف خطيب بنته .
-‏واللّٰهِ يا بنتِي ما ڪُنت عارف انا مِش شوفته غير مرات قليلة جدًا علشان يعتبر أنتم قعدوا فترة قليله جدًا .
-‏"الام بِضيق".. يا بنتِي ما ابوڪي لو عارف هيقولڪ وإحنا ڪبرنا في السن و إنّ الواحد يفتڪر شخص شافه مرتين تالته في حياته بتبقىٰ صعبة شوية يا مرام أنتِ بتتڪلمي عن شهر بعد ڪذا سنة عدهُ.
-‏"ابوها بِضيق".. خلصتي ڪلام "بص لمرام" قولي اطلقتي ليه .
-‏"بِخوف".. ع علشان علشان انا عملت .
-‏انطقي يا بت .
-‏"بدأت تحڪي ڪُل حاجَّة ڪانت بتعملها".. بس أنا واللّٰهِ تُوبت يا بابا بقت أحسن مِن الاوّل .
-‏انا بنتي يطلع منها ڪُل دَا من امتىٰ يا مرام وانتِ بالغل والحقد دَا .
-‏انا ڪُنت وقتها بفڪر إنّ نوح لو ڪبر هياخد أنس مني ومِن يونس فَڪُنت بعمل مشاڪل بس واللّٰهِ مڪُانتش اعرف إنّ الامور هتوصل بينا لڪدَ .
-ليه جايه تقولي دلوقتي بعد ما مات ليه مِش قولتي الحقيقة وهو عايش ڪان أنس سامح .
-"بِدموع".. ڪُنت قاعده بسمع قرءآن و أنا بأڪل يونس وجات آية ﴿وَلَا تَقْتُلُوا النَّفْسَ الَّتِي حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا بِالْحَقِّ وَمَنْ قُتِلَ مَظْلُومًا فَقَدْ جَعَلْنَا لِوَلِيِّهِ سُلْطَانًا فَلَا يُسْرِفْ فِي الْقَتْلِ إِنَّهُ ڪَانَ مَنْصُورًا ﴾ و اللحظة افتڪرت ڪُل حاجَّة أنا عملتها في نوح استوعبت إنّ أنا السبب الرئيسي في موت نوح حقيقي خوفت ودعوة ليل وهي بتدعي علىٰ أنس وبتقول إنّ ربنا يوجعه زي ما وجعها قولت اتڪلم قبل ما يونس يحصل حاجَّة لي انا مِش هقدر اتحمل الوجع .
-ومِش معنىٰ انس تحمل الوجع .
-‏تصدقي إنّڪ انانية مِن انهارده تقطعي علاقتڪ بيا سامعه .
-‏يا بابا بِاللَّه عليڪ إسمعني طيب .
-‏"ابوها سابها ومشي و هي بصت مامتها".. تعرفي أنا لو ڪُنت اعرف إنّ غلڪ وحقدڪ هيوصلڪ ليّ ڪدَ ڪُنت لبست و روحت لأنس وقولت علىٰ ڪُل ڪلمة أنا برضو غلطانه انا اللِي سڪوتي ڪان غلط "قربت منها و ضربتها بِقلم" ربنا يوجع قلبط يا شيخة .
-‏حتَّىٰ أنتِ يا ماما .
-‏"بقرف".. ايوه يا ست مرام .

لقد وصلت إلى نهاية الفصول المنشورة.

⏰ آخر تحديث: Feb 08 ⏰

أضِف هذه القصة لمكتبتك كي يصلك إشعار عن فصولها الجديدة!

فُرصـة ولم تڪمُـلحيث تعيش القصص. اكتشف الآن