-Bart"𝟗"

41 13 1
                                    

"نوح بِصُرخ".. بابا حاسب بااابااا .
-لا حول ولا قوة الا باللّٰه العلي العظيم حد يحاول يشيلهم معايا لازم يروحوا المستشفىٰ .

-"النّاس بدأت تطلعهم مِن العربية و روحوا المستشفىٰ واتصلوا بِرقم وڪان ليل"

-يا ربّ يڪونوا ڪويسين يا ربّ مِش مستعده اخسر نوح يا ربّ احفظه "قطع دعائها رن الجوال" ألو .
-‏الو يا حجه الرقم دَا عمل حادثة وهو في المستشفىٰ النور .
-‏"بِبُڪاء".. حضرتڪ بتقول ايه أڪيد حضرتڪ غلطت في الرقم .
-‏يا حجه صاحب الرقم دَا عمل حادثه وفي طفل صغير ياريت تجي بسرعة .
-‏حاضر حاضر جايه" قفلت الجوال وبقت تجري في الشقة تلبس وهي بتذڪر ربنا" لأ حول ولا قوة الا باللّٰه يا رب استرها مع إبني يا رب .

-"رڪبت عربيتها و راحت المستشفىٰ وسالت علىٰ رقم الغُرفة و راحت لقيت مرام وأنس واقفين بس أنس دماغه مربوطه وايده فيها جروح ومربوطه وغير الڪدمات اللِي علىٰ وشه"

-انس إبني مالهُ ها مالهُ انطق .
-‏"بِدموع".. مِش عارف لسه الدڪتور مخرجش .
-‏عارف لو حصلهُ حاجَّة صدقني مِش هَسڪُت يا أنس .

-"فضلت واقفه نُص ساعة ولقيت الدڪتور خارج من الغُرفة وعلامات القلق والتوتر باينه عليه"

-إبني مالهُ يا دڪتور حصل ليّ ايه حاجَّة قولي لأ باللّٰه عليڪ .
-‏البقاء للّٰه انا آسف بس هو ڪان جاي قاطع النفس .
-‏"فضلوا ساڪتين من الصدمة وأنس خرج من صدمته و اتڪلم بِهدوء".. إبني انا مات إبني انا نوح مات لأ بتهزر واللّٰه "بص لمرام" إبني مات بيقولڪ إبني نوح مات .
-‏"ليل بغضب".. مستغرب ليه ها انتَ السبب ايوه انتَ السبب أنا قولتڪ امِشي وتعالىٰ بڪرا علشان غضبڪ عمي عيونڪ وانتَ برضو مُصر إنّڪ تاخده اهو يا أنس مِشي ومِش هيرجع تاني حسبي اللّٰه ونعم الوڪيل فيڪ ياخي مِش مسامحڪ ربنا يحرق قلب إبنڪ عليڪ زي ما حرقت قلبي عليه دَا انا
ما صدقت أرجع ليّ و اعوضه ما صدقت
اشوفه واحضنه ما صدقت يا أنس ليه
اخده مني ليه حسبي اللَّه ونعم الوڪيل
فيڪ .

-‏"جريت ودخلت غُرفة نوح وڪان وشه أبيض ومبتسم ليل أوّل ما شافته ابتسمت بِدموع و راحت ناحيته"

-انا راضيه واللّٰهِ و دَا قدر وڪُل واحد لِعمر بس انا ما صدقت شوفتڪ وبقيت ما بين ايديا ڪدَ يا قلب ماما ڪدَ .
-‏مينفعش ڪدَ يا مدام ترحمي عليه وادعيله .
-‏"بصت للممرضة بدموع".. ح حاضر .

-‏"أنس بص لمرام بتوهان".. انا السبب انا اللِي الغضب ڪان عمي عيوني ليل عنها حق .
-‏"مرام حضنته".. لأ لأ أنس انتَ مِش السبب ملڪش دعوة بِڪلامها ؛ ڪلامها ڪُله ڪذب أهدىٰ أنس مِش انتَ السبب اهدىٰ يا حبيبِي علشان متتعبش أڪتر .
-‏"أنس ڪانه مِش سامع حاجَّة".. أنا السبب .

-"فِضل يردد أنا السبب ومرام اخدته علىٰ الغُرفة اللِي ڪان فيها وليل شافت إبنها وطلعت من الغُرفة وفضلت تبڪي واتصلت علىٰ امها"

-لو سمحت يا أستاذ أنس لازم تقوم علشان تغسل إبنڪ ونعمل مراسم الدفن .
-‏"بص لمرام بِفزع".. عايزين يخلوني ادفن إبني تحت التراب عايزين يمنعوه عني يا مرام .
-‏حبيبِي انتَ بتعذبني بِڪلامڪ قوم يا حبيبِي شوف إبنڪ قبل ما يدفن قوم .
-‏"بِزُعر".. لأ يا مرام انا مِش هدفن إبني تحت التراب سامعه و اياڪِ ثم اياڪِ تقولي مات سامعه.
-‏أنس حبيبِي اجمد ڪدَ وباذن اللّٰه إبنڪ في الجنّة وڪلامڪ ملهوش ايه لازمه .
-‏انتِ تسڪتِي خالص سامعه مِش عايز اسمع صوتڪ .
-‏"الدڪتور اتڪلم بِحده".. استاذ أنس ميصحش ڪدَ ابنڪ خلاص مات ولازم تدفنه لازم عقلڪ يستوعب ڪدَ .
-‏"بِقهر".. إبني انا مات "بص لمرام وخرج وهو ساڪت"
-"مرام إتڪلمت".. طب العزاء الستات هَيڪون فين .
-‏"بِهدوء".. اڪيد عند ليل يا مرام .
-‏"بِسخط".. ماشي يا أنس .

-‏"مرام اضايقت و راحت بيت أمها وأنس والجماعة اللِي معاه راحوا المسجد وصلوا عليه وأنس ڪان شايل جثة إبنه علشان
ينازله في القبر بس مسڪ في وفضل
يبڪي بصوت عالى والڪُل بقىٰ يحاول يبعد عن إبنه"

-يا ابني مينفعش ڪدَ لازم تدفنه .
-‏"بِتهڪم".. ابعدوا عني انا مِش هدخله انا ابني عايش اڪيد محدش يقرب مني سامعين
-‏"الشيخ بص للشباب اللِي ڪانت واقفه".. انتم ساڪتين ليه قوموا خدو منه .
-‏"قربوا منه واخده جثه نوح ودخله القبر وانس فضل واقف يبڪي".. إبني لا سيبوا لسه مشبعتش منه سيبوا باللّٰه عليڪم انا ظلمتوا ڪتير باللّٰه اصبروا .
-‏صلي علىٰ النبي يا إبني باذن اللّٰه في الجنَّة ربنا يصبرڪ و يربط علىٰ قلبڪ .

-"الشيخ بقىٰ يقرا قُرءآن وأنس قاعد مِش حاسس بالدنيا اللِي حواليه"

-لو سمحت هو فين بيت أنس .
-‏معلش انتَ مين .
-‏انا اخوه أيمن .
-‏وحضرتڪ ڪُنت فين المدة دِي ڪلها .
-‏انا عايش برا مصر بحڪم شغلي و أول ما عرفت إنّ إبنه مات جيت جري .
-‏تمام يا إبني علىٰ العموم هو مِش ڪويس خالص إفضل جنبه وهون عليه .
-‏"بقلق".. ماشي طب هو فين طيب .
-‏"شاور على أنس".. هو اللِي قاعد ساڪت هناڪ دَا .
-‏"أيمن قرب من أنس و أوّل ما أنس شافه حضنه وانفجر في البُڪاء".. شوفت إبني يا أيمن شوفت إبني مات وانا السبب في موته انا السبب .
-‏"بدموع".. الأعمار بيد اللّٰه يا حبيبِي اهدىٰ انتَ ملڪش ايه ذنب .
-انا السبب يا أيمن أنا السبب واللّٰهِ .
-‏طب تعالىٰ معايا بس جرحڪ بِينزف تعالىٰ يا حبيبِي
-‏"أنس مِشي مع أيمن و دخل البيت".. انا اللِي موته يا أيمن .
-‏يا حبيبِي متقولش ڪدَ .
-‏انا غضبِي ڪان عمي عيوني واللّٰهِ مڪُانتش شايف قدامي و .
-‏"قطع ڪلامه ايمن".. حبيبِي انتَ اعصابڪ تعبانه مِش أڪتر حاول تنام ولمّا تصحي نبقىٰ نتڪلم ماشي بس قبل دَا ڪله لازم نغير علىٰ الجرح .
-"أيمن جاب قطن و شاش و بدا يغير علىٰ الجرح اللِي في راس انس ".. ڪدَ تمام حاسس بوجع .
-‏"هز راسه بلا واتڪلم بِشحتفه ".. طبطب عليا علشان انام .
-"إبتسم".. حاضر انا عيوني لأنس .

-‏"أيمن فِضل يطبطب عليه لغاية ما نام وأيمن قام دخل المطبخ يعمل أڪل بحڪم إنّ أنس مڪلش طُول اليوم خلص الأڪل وطلع لأنس يصحي "

-"طبطب علىٰ ڪتفُه".. أنس يلا علشان تأڪل -"مڪانش في ايه استجابة مِن أنس"..
-"أيمن إتڪلمت بِخوف".. أنس أنس رُد عليا أنس حبيبي رُدي عليا باللّٰه عليڪ .

يُتبع..
#فُرصة_ولم_تڪمُل .

#Bart "9" .
#Maram_Ashraf_Eissa.. ✍️ .

فُرصـة ولم تڪمُـلحيث تعيش القصص. اكتشف الآن