الفصل ال11

431 19 3
                                    

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته. الفصل 11من حكاية بنت الريف بقلم صباح عبدالله فتحي.

فى المستشفى

الدكتور انا اسف المدام دخلت في غيبوبه
الكل بصدمه في غيبوبه

مهند بدموع. طيب هي هتفوق منها أمتي

الدكتور مش عارف بس حسب  ارادت الشخص وحبه للحياة وكل ما تتعاملوا معها وتحسسوها انها مهمه في حياتكم اكيد هتتمسك بالحياة وهتقدر انها ترجع تاني تحب الحياة وده هيساعدها جدا انهاا تفوق بسرعه.

عدي شهر ودهب لسه في غيبوبه ولسه ما  مافقتش منها.

في بيت محمد خطاب.

سماح استنى يامهند رايح فين.

مهند صباح الخير ياست الكل هنزل علشان اروح لدهب وبعدين هروح على الشغل.

سماح يابني ياحبيبي ارحم نفسك شوية ده انت بقالك شهر على الحاله ده من المستشفى على الشغل ومن الشغل على المستشفى ده انا مش بشوفك غير بالصدفه.

مهند بحزن أعمل ايه بس يامي الدكتور قال كل ماقعد معاها واكلمها هتحب انها ترجع الواقع اكتر والشغل انا ماقدرش اسيب الحاج لوحده ويبص على الساعة يلا ياست الكل عايزه حاجه.

سماح يابني طيب افطر حتي.

مهند وهو خارج معلش يامي مستعجل.

سماح ربنا يريح قلبك يامهند يابني.

الحاج محمد هو مهند طلع.
❈-❈-❈
السماح ايو يامحمد لسه طالع.

الحاج محمد طيب جهزي نفسك علشان هنروح نشوف دهب النهارده علشان مارحتش  لها امبارح.

سماح حاضر يا اخويا اللي انت شايفه بس انا عايزه اقول لك حاجه كده يا حاج.

الحاج محمد هو بيقعد على سفره الفطار عشان يفطر   خير يام مهند.

سماح خوف وتوتر هو يا اخويا بصراحه كنت عايزه اقول لك يعني ما ينفعش كده بقى يا حاج احنا بقى لنا شهر متكلميني على نور بنت الحاج ابراهيم لهاني ودلوقتي عدي شهر ما كملناش حاجه ولا اتفقنا على حاجه بقول ياخويا نتفق ولبس حته دبله في أيد البت اهو ربط كلام على مادهب تقوم  بالسلامه ونعمل الفرح الكبير.

الحاج محمد بعصبية انت بتخرفي بتقولي ايه يا سماح عايزاني اعمل فرح  ومرات ابنك في المستشفى وحتى لو مش مرات إبني انا بعتبرها بنتي.

سماح والله يا حاج ما قصدي حاجه بس يعني يا اخويا دهب في غيبوبه و الحاله بتاعتها مايعلمش بيها  غير ربنا ويا عالم هتصحي منها امتى واحنا ياخويا متكلمين على البت من شهر ولسه لحد دلوقتي ما تقدمناش ولا عملنا حاجه خايفه يا اخويا البنت تروح من ايدينا دي بنت زي العسل وابنك بيحبها حرام نظلم هاني على حاجه هو ما لهوش ذنب فيهاد

حكاية بت الريف.  الكاتبه صباح عبدلله حيث تعيش القصص. اكتشف الآن