السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 🤝 الفصل 8من حكاية بت الريف * بقلم صباح عبدالله
بسم الله الرحمن الرحيمفي المسجد عند دهب.
دهب بدموع: طيب هتوديني على فين.
الراجل: انا مش هوديكي في حطه يابنتي بس انتي مالك وليه قاعدة في المسجد كدا.
دهب: ما بقاش عندي غيروا أقعد في.
الرجل: طيب معليش يابنتي ماقدرش اسيبك قاعده كده في المسجد ما ينفعش.
دهب: طيب ماشي ياعمي همشي.
تمسح دهب دموعها وتقوم علشان تمشي يوقفها صوت الرجل وهو بيقول.
الرجل: استنى يابنتي هتروحي فين دلوقتي.
دهب تبص له وهي بتمسح دموعها من علي خدها.
دهب : والله ماعارفه.
الرجل بشفقة: لاله الا الله تعالي يابنتي عندي في البيت.
دهب: لا شكرا مش عايزه اكون حمل تقيل على حد.
الرجل: ليه بتقولي كدا يابنتي انتي زاي بنتي.
دهب: تسلم يارجل ياطيب.
الرجل: تعالي يابنتي بس انا عندي مشوار صغير هروح اعملواا وهرجعلك بصي استنى على مرجع بس مش في المسجد.
❈-❈-❈
دهب: طيب هستناك فين.الرجل: تعالى يابنتي ده انتى بين عليكي من أولياء الله.
ياخد الرجل دهب ويطلعوا من المسجد. الرجل ييشاور لدهب على مكان الاستراحة في اول الطريق اللي هم واقفين في.
الرجل: بصي اقاعدي في الأوضه اللي على اول الطريق دي علي مرجعلك و معليش يابنتي مش ينفع اخدك معايا لا انا رايح ادي دارس قران واللي في كلهم شباب ورجاله والمسجد ده معاد ما بيتقفل علشان كده ماكنش ينفع اسيبك في اعذرني يابنتي.
دهب: خلاص ياعم هستناك زاي ماقولت على ماترجع وشكرا يارجل ياطيب
الرجل: الشكر الله يابنتي معليش يابنتي اتأخرت ولازم امشي.
الرجل ساب دهب ومشي وراحت زاي ماقال له الرجل الطيب دهب قاعد وبتفكر في اللي حصل له وازي الحلام الجميل بقاا كابوس وسرحانه في تفكيرها وماحستش بالرجل اللي بيقرب منها وبيبص لها ببصه مش كويسة.
الرجل: هو القمر قاعد لواحده زعلان ليه كده. يالهوي مين أهبل سايب القمر ده في الشارع لحد نص الليل كده.
دهب خافت جدا من نظرات الرجل وخافت منه شخصين وقامت علشان تمشي من المكان. الشخص وقف قدام منها ومسكها من ايديها. وهو بقول.
الرجل: اي ياقمر مااتخفيش مني انا مش هعمل حاجه.
ويحسس على جسم دهب بطريقة مقرفة.
أنت تقرأ
حكاية بت الريف. الكاتبه صباح عبدلله
Mystery / Thrillerحكاية حزينة ومؤلمة وكل اللي المغامرات اللي فيها هتكون حزينة ورومنسي أتمنى تعجبكم. الحكاية هتتكلم عن دهب البنت الريفية اللي هتعيش مع جدتها وجدها أهل أمها وخالها اسلام اللي مش بيحبها او بالمختصر ما فيش حد من أهل قريتها بيحبها غير جدتها أم نوال. وسبب...