الفصل ال16

449 23 7
                                    

الفصل 16 من حكاية بت الريف.. الكاتبة صباح عبدالله فتحي..

وقفت ذهب تبص لسماح وهي بتقول.

  - امال هيقعدوا فين.

سماح: يقعدو في اوضه الضيوف ما تزعليش مني يا دهب بس مهند ابني وانا عرفه مش ها يرتاح وحد معاكم في الشقة.

اسلام بخبث: الخاله معها حق يادهب.

شرين: بس إني عايزه أشوف الشقة بتاعتك يادهب.

سماح بطيبة: يابنتي اطلعي وشوفي اللي انتي عايزها خدي خالك ومراته يادهب فرجيهم على شقتك.

دهب بفرحة: حاضر تعالى ياخال انت وشرين.

خدتهم دهب وطلعت شقتها وهي في منتهي السعادة بس هي ما تعرفش انهم جاين يخربوا سعادتها بسبب الحقد والظلام اللي معشش في قلوبهم
❈-❈-❈
في شقة دهب ومهند

دخلت دهب ومعاها شرين واسلام اللي انبهروا بالشقة اول ما شفوها.

دهب بضحكة: دي بقا شقتي.

شرين بصدمه وطمع: يالههههوي دي كلها شقة واي الحلوة دي كله وتعد في الاوض واحد اتنين تالته أربعة خمسة وصاله وحمام ومطبخ.

إسلام: قولي الله وأكبر ياشرين ربنا يذيدك ياحبيبتي.

شرين بزعل مصطنع: اي ياسلام هو اني هاحسدها.

دهب: اهدي ياشرين اكيد خالي مايقصدش تعالى تشوفي اوض النوم.

شرين تجري وتفتح الباب بتاع لاوضه وتقف مصدومة من جمالها: اي ده دي اوضة دي كدا بيت من بيوت القرية واي الحاجات الحلوه دي الفرش بين عليه غالي أقوى يادهب.

دهب: فعلا بس انا ماعرفش قد اي انا مش بسأل مهند في حاجه بتخص المصاريف.

شرين بحقد: وانتي هتسالي ليه مش كفاية العز ورفاهية دي كلها هو انتي كنتي تطولي.

اسلام بصوت عالي: شرين.

شرين: اي هو اني قولت حاجه غلط.

دهب بزعل: لا ماقولتيش حاجه غلط انا فعلا ماكنتش أطول بس الحمد لله و الله يرزق من يشاء بغير حساب.

شيرين: اي ده هو انتي بقتي بتعرفي تقولي قران.

دهب بخجل: بسمع مهند وهو بيقراء وساعت.بيحفظني لم يكون فاضي.

شيرين بحقد في نفسها: اما انا نفسي اخد منك مهند ده بس ازاي مش عارفه مش عارفه هو بيحبك على ايه يالههههوي بس حته مز هي دي الرجاله ولا بلاش.

اسلام: ربنا يخليه لك يا حبيبتي (ويبص على الاوضة) ده باين عليها هتلعب قوي وهنطلع بقرشين حلوين.

شيرين تروح وتفتح الدولاب بتاع دهب: يا لهوي ده كلها هدومك يا دهب.

وتفضل تطلع في هدوم دهب وتلبس فيها وتبص لنفسه في المرايه.

حكاية بت الريف.  الكاتبه صباح عبدلله حيث تعيش القصص. اكتشف الآن