التاسع

449 18 8
                                    

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.. الفصل 9. من حكاية بت الريف. الكاتبة صباح عبدالله فتحي.

دهب بدموع هو كان جوزي بس كده خلاص هو طلقني ورماني في الشارع زي جدي وخالي ما رموني.

هشام طيب اهدي واحكي اي اللي حصل ومين اهلك وليه كنت واحدة زايك في مكان زاي ده لوحده.

دهب بدموع انا ابويا وامي متفصلين من وانا عندي سنه وابويا رماني في الشارع وامي كمان سابتني وربني جدي وستي أهل امي َ.

وحكيت لهم على كل حاجة حصلت معايا ودموع في عيني من كتر القهر حتي نور عيني مشي وسابني لحد ما راحت بيت مهند بدموع اكثر.

بس هو كمان رماني وتخلي عني بسبب حاجه انا والله ما اعرف ايه اللي حصل ولا ايه سببها.

وفضلت اعيط واصرخ من كتر القهر والحزن ولالم اللي في قلبي مش قادرة واصرخ باعالي صوت وحتى جدران المستشفى بقت تصرخ معايا.

كلا من هشام وعصام وتامر وحتي الدكتور في حالة من الحزن على حال هذي المسكينه.
❈-❈-❈
عصام طيب اهدي علشان الجرح بينزف من كتر العياط.

الدكتور لو سمحتوا اتفضلوا بره علشآان اشوف شغلي واعلاج النزيف ده.

عصام وهشام وتامر يخرجوا زاي مادكتور قال لهم.

هشام. هو انتوا لاقيتوا البت دي فين.

عصام. احنا كون جاين نبارك لوحد صاحبي لم عرافنا انوا اتجوز جديد وفجأة سمعنا صوت واحده بتصوت ولما وصلنا مكان الصوت لقيناها نائمه وغرقانه في دمها بس ما قدرناش نمسك اللي كان معه لانو خاف وجري وماعرفش اي اللي حصل.

تامر اللي انا بستغرب منه ازاي واحد يقدر يضرب مراته بالشكل الفظيع ده وايه السبب اللي يخليك يبهدلها بالطريقه دي.

هشام يا علم ربنا البيوت اسرار بس دي مش بتشوف.

عصام دي بين عليها كانت بتشوف قبل كدا.

يخراج الدكتور من الغرفة اللي فيها دهب.

الدكتور انا اديتها مهدئ وغيرت لها على الجرح وهي نامت دلوقتي ولما مفعول المهدئ يروح هتقوم ان شاء الله.

هشام لو سمحت يادكتور وهي عمياء من قبل اللي حصل لها ولا ايه السبب.

الدكتور بحزن انا والله مش عارف اقول ايه لحضرتك دي مش اختصاصي دي عايزه دكتور نظر وهو هايفهم حضرتك اكثر بس حساب خبرتي ان هي كانت بتعاني من حاله اكتئاب وحزن وكانت بتبكي كثير وبين من عنيها انها عندها التهابات بس مش في عينيها ده في النني ذات نفسوا وممكن جدا يكون ده السبب وممكن بسبب الخبطه اللي هي خدتها على دماغها انا في رايي تشوفو دكتور رمد كويس وهو هايحدد الحاله بتاعتها.

عصام طيب انت تعرف دكتور رمد كويس وانا هتكلف بكل المصاريف وحتى لو في عمليه انا مستعد اتكلف بكل حاجه بس اهم حاجه انها تكون كويسه.

حكاية بت الريف.  الكاتبه صباح عبدلله حيث تعيش القصص. اكتشف الآن