الفصل 15 من حكاية بت الريف.. الكاتبة صباح عبدالله فتحي..
في بيت الحاج محمد. دهب تبص لمهند بخوف وهي بتقول.
-هو انا مش قصدي حاجه يعني يا مهند كلمة بنيه صافيه والله وهاني زي اخويا ما فهاش حاجه.
سماح: إيه يا مهند دهب مش قصدها حاجه مش كل يا ابني ما البنت تقول كلمه تقفلها كده هويها شويه مش كدا.
مهند يبص على دهب وبيبص على أمه: مش قصدي والله يا ست الكل بس ده طبعي اعمل ايه انا بغير على مراتي لم تقول كلمه حلوه لحد غير.
الحاج محمد يبص على دهب ويضحك ويرجع يبص على مهند: ربنا يسعدك يا ابني بس مش للدرجه دي يعني.
هاني: لا والله رجل يا أخويا انا لما أجيب البنت بتاعتي هاقف لها على واحده زيك كده.
❈-❈-❈
الحاج محمد: هو انت تعرف تجيب واحده ربع دهب اصلا.دهب: الله يخليك يا عمي محمد ان شاء الله هاجيب واحده احسن مني.
سماح: الله يحفظهم يا محمد ما تزعلش النفوس من بعضها.
مهند: لا بقا الحاج ماقالش حاجه غلط فعلا دهب مافيش منها إتنين (ويغمز لدهب)
دهب وشها قلب الوان من كتر الكسوف علشان مهند بيعاكسها قدام أهله.
دهب بخجل: انا هاقوم أشوف خالتي أم سعيد بتعمل اي.
سماح بضحك: اقعدي يا دهب كملي فطارك وانت يا مهند ماتكسفش البنت خليها تعرف تفطر.
مهند: الله هو انا باقول حاجه غلط.
هاني ب مشاكسه: لا يا اخويا مش بتقول حاجه غلط بس خلي عندك دم و اعمل حساب أن احنا قاعدين.
وفجأة الباب يخبطت.
سماح: شوفي مين على الباب يا ام سعيد.
أم سعيد: حاضر يا ست سماح.
سماح: والله يا هاني مالميت نفسك وبعدت عن أخوك على الصبح انت عارف انا هاعمل فيك ايه مرات أخوك بتتكسف اسكت.
الكل يبص على دهب اللي قاعده وعينيها على الارض ومش قادره تقول كلمة واحده من كتر الكسوف.
هاني بضحكه: يا لهوي هي قلبت طماطمية ليه كده.
مهند: اتلم يا هاني ومالكش دعوة بالقمر بتاعي.
ذهب تبص على مهند. مهند يغمز لها.
دهب: يا لهوي انا هاموت من كتر كسوف.
أم سعيد: يا ستي سماح في اتنين واقفين بره وبيقولوا أنهم يعرفوا الست دهب.
دهب تبص على أم سعيد باستغراب: بيقول يعرفون انا من دول.
مهند بنفس الاستغراب: من دول يا ام سعيد.
❈-❈-❈
أم سعيد: والله يا إبني ما اعرفهم انا اول مره اشوفهم هو رجل واحده ست.
أنت تقرأ
حكاية بت الريف. الكاتبه صباح عبدلله
Mystery / Thrillerحكاية حزينة ومؤلمة وكل اللي المغامرات اللي فيها هتكون حزينة ورومنسي أتمنى تعجبكم. الحكاية هتتكلم عن دهب البنت الريفية اللي هتعيش مع جدتها وجدها أهل أمها وخالها اسلام اللي مش بيحبها او بالمختصر ما فيش حد من أهل قريتها بيحبها غير جدتها أم نوال. وسبب...