#6

3 0 0
                                    

Cahaya bersinar terus ke mata along.

"Ughh, di mana aku ni" kumit along sambil membuka mata sedikit demi sedikit dek cahaya terang ibarat matahari di depannya.

Putih. Kawasan putih, semuanya putih tanpa ada apa-apa. Seperti dia berada di dalam kotak berlantai-dinding-dan-silingkan putih.

Kosong! Kosong bagai hidupnya sebelum ini. Cuma ada buku sketsa dan sebatang pensil.

Aneh!

***

Along berasa gundah bagai di serang panik. Dada terasa sempit, oksigen mula terasa tidak mencukupi.

"Tolong! Tolong! Tolong!" along meraung meminta pertolongan.

Laungannya semakin perlahan apabila dia hilang kesedaran.

***

Akhirnya dia terjaga, tetapi dia masih lagi di dimensi lain; bilik yang asing dan tidak pernah dilihatnya sebelum ini. Semuanya dikelilingi dengan warna putih yang cerah dan kelihatan seperti kertas. Lalu dia memutuskan untuk membuka buku conteng yang berada dipenjuru katil, buku sketsa itu kosong.

Tiba-tiba, dia terdengar suara.

"Selamat datang, Along. Anda telah dipilih untuk mencipta dunia anda sendiri. Gunakan buku sketsa anda untuk membawa imaginasi anda menjadi kenyataan."

Along berasa keliru tetapi tertarik dengan situasi tersebut. Dia mula melukis, dan yang lebih mengejutkannya, apa sahaja yang dia lukis dalam buku sketsa menjadi kenyataan. Dia melukis sebatang pokok dan ia tumbuh dari tanah. Dia melukis seekor burung dan burung itu terbang keluar dari halaman buku.

Apabila dia meneruskan melukis, dia menyedari bahawa dia tidak hanya mencipta dunia, tetapi dia mencipta realitinya sendiri. Dia melukis sebuah istana untuk didiami, sebatang sungai untuk memancing dan sebuah gunung untuk mendaki. Dia juga melukis manusia untuk menjadi temannya.

Hari berganti menjadi minggu, dan Along hanyut dalam dunianya sendiri. Dia lupa akan kehidupannya sebelum koma dan menjadi terobsesi untuk mencipta dunia yang sempurna. Namun, dia segera menyedari bahawa sesuatu yang hilang. Dunianya terasa kosong.

***

Along mula merasa sepi. Dia rindu akan keluarga dan rakan-rakannya di dunia sebenar. Dia melukis gambar mereka dalam buku sketsa, berharap mereka akan muncul dalam dunia baru ini. Namun, mereka tidak pernah muncul.

Along sedar bahawa dia tidak boleh tinggal di dunia ini selamanya. Dia tahu dia harus kembali ke dunia sebenar kepada keluarganya.

Along mendapat idea untuk melukis sebuah pintu untuk kembali ke dunia sebenar di dalam istananya. Agak mengecewakan apabila dia membuka pintu tersebut, dia masih lagi disitu.

SketchWhere stories live. Discover now