epilogue

2 0 0
                                    

"Puan Aza?" sapa seorang doktor yang merawat along sepanjang dia dalam keadaan koma, untuk kepastian orang yang ditegur adalah ibu along.

"Ya saya." Balas ibu ringkas.

"Saya ingin bincangkan tentang perkembangan anak Puan."

"Saya takut bahawa anak Puan Aza tidak dapat diselamatkan kerana organ dalaman anak Puan mula gagal berfungsi dan dia perlukan seratus-peratus bantuan mesin untuk bernafas. Kini keputusan terletak pada Puan sama ada untuk terus atau menghentikan semua rawatan dan membiarkan dia berehat dengan tenang." doktor terangkan kondisi along yang tenat.


Ibu terkejut dan terpaku apabila menerima berita anaknya, Along, tidak dapat diselamatkan lagi dan bergantung 100% pada mesin untuk bernafas. Dia tidak dapat membayangkan hidup tanpa anaknya yang merupakan satu-satunya anak lelakinya. Ibu meratap dan bersedih selama beberapa hari, tidak mampu menerima hakikat yang telah kehilangan anaknya.


***


Semasa mereka hidup bersama, hubungan antara ibu dan along seringkali tegang. Along sering dikritik oleh ibu kerana dia tidak menurut arahan ibu dan menjadi anak yang kurang patuh. Ibu sering mengabaikan Along dan memberi perhatian lebih kepada anak-anaknya yang lain. Dia selalu merasa kecewa dan marah dengan Along.


Namun, setelah kematian Along, ibu terasa sangat menyesal kerana tidak dapat memberikan kasih sayang yang sepatutnya kepada anaknya. Dia sedar bahawa dia telah kehilangan anaknya selamanya dan tidak dapat meminta maaf langsung kepada Along. Ibu meratap dan bersedih, tidak dapat memaafkan dirinya sendiri kerana telah menyia-nyiakan peluang untuk mengenali anaknya dengan lebih baik.

SketchWhere stories live. Discover now