البارت الثالث

1K 36 4
                                    

تأتي الى داخل بيت ملاك و كانت تجلس على مكتبها وامامها شخص.... وقالت له...
ملاك: يا...... انا محتاجة مساعدتك.
المجهول: وانا اعمل اي حاجة عشان اعصاري.
ملاك: عاوزك تعرف لي مكان... واحد... اسمه موسى ادم...
المجهول: حاضر يا أعصار....بس معاكي صورة... عنوان.
ملاك: اومال انا طالبة منك كده لي... انا عاوزك تعرف لي هو عايش فين و تجبهولي ... ثم رمت امامه ملف و اكملت... ده فيه اسمه بالكامل و صورته من 25 و عشرين سنة... و عاوزك تجبهولي لغاية عندي سامع.
المجهول: اعتبريه حصل يا اعصاري.
ملاك بغموض: يا....... انا عوزاه سليم... انت فاهمني طبعاً.
المجهول بضحك: ههههههههههه.....اوامرك يا اعصاري... وقام المجهول ذهب خارج البيت..... و بقيت ملاك تنظر امامها وهي شاردة في كيفية الانتقام لموت أُمها......
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

وبعد مرور يومين و ها قد اتى اليوم الحاسم وهو يوم لقاء الاعصار با لعائلات الحديدي والهراوي واليوسفي وكانت الحفلة ضخمةً للغاية نعم انها حفلة السنوية لشركات الاعصار وايضاً هو نفس اليوم عيد ميلاد والدتها(الله يرحمها) ونأتي الى الحضور وقد كانوا من كبار رجال الاعمال من جميع انحاء العالم نعم من هم لكي لا يأتوا الى حفلة الاعصار جميعهم يتمنون العمل معه وكانت عائلة الحديدي والهراوي واليوسفي جالسين على احد الطاولات الكبيرة مع بعضهم البعض.... وما زالت ملاك و عائلتها لم يأتوا بعد.....
و نذهب الى الطاولة التي بها عائلة الهراوي و الحديدي و اليوسفي يتحدثون عن العمل..... الى ان قال حسام..
حسام: هو الاعصار مجاش ليه لحد هسه.
غياث: اعتقد انو على الطريق..
عصام: عندك حق يا غياث.
حسام: تمام.
هناء بنبهار: ماشاء الله الحفلة شكلها حلوو اوي.
نادين: عندك حق يا عمتو... شخص زي قوته و اعماله لازم بتكون حفلته كده.
سيرين بطمع: واكيد كمان الحفلة دي متكلفة بالملايين.
ليلى بقرف من سرين: طبعاً بالملايين يا سرين بس كل ألي هنا هيتبرعوا بمبلغ من فلوسهم.
سرين: هيتبرعوا.... هيتبرعوا لمين.
عاصف ببرود وحدة: صح الاعصار عامل الحفلة دي عشان بالسنوية بتاعته... بس بردو عامل جمعية خيرية وكل ألي في الحفلة دي بيتبرعوا فيها وفلوسهم بتروح للمستشفيات و دار للأيتام وكده يعني...فاهمة يا سرين.
سرين بلامبالة: ااااه فاهمة.
ميرا: بابا انا هقوم اتمشى شويه عشان زهقانه.
حسام: مش هينفع يا حبيبتي انتي متعرفيش حاجة هنا.
ميرا: حاضر يا بابا... بس ممكن اروح الى نورين ومنى.
حسام: طبعاً يا حبيبتي.
وفي هذا الوقت دخل رعد و الحوت فراس الى الحفلة والجميع يتهامسون عليهم نعم انه رعد الاقتصاد ومن لا يعرفه.
وقد كانوا في غاية من الوسامة فذهبوا وجلسوا مع عائلاتهم.
فقالت نادية.....
نادية: ايه يا أ يبه كل ده تأخير.
رعد بهدوء: معلائش يا حبيبتي جان عندما شوية شغل مش اكثر.
نادية بيتسامة: ماشي يا ا بيه.
سرين: رعد... امتى وانت ناوي تتزوج رزان بنت اخويا.
رعد بغضب: ابداً ابداً انا مش هتجوزها اوعي تكوني فاكرني اني هسكت على المهزلة دي.... كفاية عمري ما هسمحكم على ألي عملتوه زمان..
عاصف ببرود وحزن اخفاء: اسكت يا رعد انت كنت صغير و مش فاهم حاجة.
رعد: ماهوا العيب مش عليك العيب عليها هي لانها حبتك وادت ثقتها فيك وانت بتقول بكل بساطة بأهنتها وضربها وقتلتها من غير ما تعرف منها الحقيقة...صح اني كنت صغير بس كنت فاهم كل حاجة بتحصل... اما رزان دي استحالة اتجوز وحدة زي دي ابداً انتوا فاهمين..
رزان بغضب: هو انت لي بتحب بنت زي دي... كمان امها كانت خاينه....
رعد بغضب جحيمي:رزاااان.... سكتي وايلا لهوريكي و جه الرعد على اصولوا انتي فاهمة وكمان البنت الي انتي بتتكلمي عنها بتكون بنت عمتي... وكمان امها اشرف واحدة في المصر كلها فاهمة.
رزان بخوف من حديثة: ف..ف..ف فاهمة.
سرين: انت ازي بتكلم بنت اخوية كده... كلامها صح البنت امها خاينه وكمان تريد تتزوجها .... ياترى هسى طلعة خاينه ولا لا.....
رعد بغضب: سكتي يا سرين هانم لا اندمك في ألي عملتيه زمان في عمتى و بنتها... فاكره.
                                                                    Flash back
قبل حدوث المؤامرة التي حصلت في مريم... وبنتها ملاك.. كان رعد يبلغ من العمر 11سنة وملاك 5سنوات وكان رعد لا يلعب مع احد سواها عندما يأتي الى بيت عمته ولا يهتم بشيء سواها فكان رعد يلعب مع ملاك في الجنينة وفي وسط لعبهم اعطى رعد لملاك وردة حمراء جميلة للغاية فقال رعد...
رعد ببتسامة: ملاك الوردة الحمراء ده علشانك اتفضلي.
ملاك بطفولة: الله يا رعد... الويدة جميتة اوي.
(الله يا رعد... الوردة جميلة اووي).
رعد بفرحة: بجد عجبتك يا ملاكي.
ملاك: ايوه عيبتني اوي... ثكراً يداً يا رعد عى الويدة.
( ايوه عجبتني اوي... شكراً جداً يا رعد على الوردة)
رعد بيتسامة: اهم حاجة بتكون عجبتكي يا ملاكي.
ولكن لم تدم سعادتهم فقد اتت فتاة تبلغ من العمر7سنوات واخدت الوردة التي كانت ملاك تحملها وقطعتها ثم حدفتها في و جه ملاك.. فقال رعد....
رعد بغضب: رزااااان .... انتي ازي تعملي كده.
رزان بغيرة: عشان ده تستاهل ألي عملتوه معاها.... اوي ولانك بتلعب معاها هي ومش بتلعب معايا انا....و راحت وحهت كلامها لملاك واكملت:....
رزان: بكرهك اووي يا ملاك بكرهك عشان انتي بنت و حشة اوي.
ملاك بدموع هي تمسك يد رعد: هو انا بنت وحشة عشان ريزان دي يتبول عييا يدة.
( هو انا بنت وحشة عشان رزان بتقول عليا كدة)
(يا جماعة ملاك و هي صغيرة كانت بتقول على رزان ريزان ماشي عشان كدة محدش بيقول ان ده خطأ في الكتابة).
رزان بغضب و صراخ: متقوليش ريزان ده يا غبية اتي فاهمة انا اسمي ر..ز..ا..ن فهمتي.
(اااااه احب اقولكم حاجة كانت بتكرها  ملاك في صغرها وهي اي حد يصرخ في وشها.... بتفقد وعيها ليوم كامل).
وبعد ان صرخت رزان في وشه وملاك اغمي عليها... وكان رعد خائقاً للغاية عليها... وبعد ان صرخت رزان عليها هربت من الخوف..
رعد بخوف وصراخ: ملاك... ملاك.. حبيبتي فوقي..... بابا ماما عمتوو..
و ها قد اتت مريم على صراخ رعد ومعها ملك وهناء و غياث وعندما وجدو ملاك فاقدة للوعي هرعت أليها مريم و كانت بتنادي عليها ولكن بلا جدوه... وبعدها عرفت العائلات بما حدث لملاك أخدوها على المشفى... وقد عاقبوا رزان بحسها في اوضتها على الي فعلته بملاك.. وبعد مرور يوم كامل فاقت ملاك ولكنها لم تتذمر اي شيىء بعدها.
                                                                      The end
                                                                      Flash back

رزان بكره: اهو كده من ساعتها وانا بكرها كل اليوم ... و فرحانه انها مش عايشة معنا... و زمانها دلوقتي مرمية وبتبيع المناديل في الشارع...( و للهي يا رزان انتي نياتك اوي..... ههههههه.... ااااه لو تعرفي ان ألي بتقولي عليها كده انها تبقى الاعصار ممكن يحصلك ايه ههههههههه).
محمود ببرود وهدوء: سكتوا عشان في الصحافة هنا وكانت رزان سوف ترد عليه ولكنها سكتت بسبب شد انتباه من الحضور الذي في الحفلة اتجاه الضوء الذي يسلط عل الاشخاص الذين دخلوا...نعم يا سادة انها الاعصار وقد كانوا يضعون اقنعة على وجههم ... وكان الجميع ينظرون أليهم باستغراب وفضول.. والبعض ينظر لهم بحقد وحسد وكره.. وهؤلاء هم النساء..والبعض ينظر لهم برغبة وشهوة... وهؤلاء هم الرجال.. وعلى الرغم من ارتدائهم للأقنعة الى انهم كانوا في الجمال والجاذبية والقوة والثقة... ولم يهتموا بأحد وخلوا و جلسوا على الطاولة التي امامهم دووم ان يعيروا انتباههم لأحد...
ولكن يا اصحاب وقع قلب بطلنا من اللحظة الاولى....وهو لا يعرف لماذا قلبه دق بهذه الطريقة.. ولا يفهم لماذا ولكنه احس انه يعرف هذه الفتاة التي ترتدي الفستان الاسود... احس انه لقى روحه... احس بأنه يشعر بالسعادة... ولكنه لا يعرف لماذا احس انه يريد الذهاب لها و احتضانها......
(نعم يا سادة انه الحب... الحب الذي اوقع اصلب الرجال مثل المطاط اللين.... وهو من جعل الاسد مثل القط الاليف...وهو من جعل الحبيس حراً من سجنه.... انه الحب يا سادة الحب....)
فسأل غياث رعد: هما مين دول..
رعد: مش عارف يا بابا... انا اول مرة اشوفهم بس البنت ألي لابسة الفستان الازرق ألي قاعدة معاهم بتكون سكرتيرة الاعصار... بس ايه لي هي قاعدة معاهم... وهي مش المفروض تكون مع مديرها.... و هنا قطع حديث رعد لوالده وهو صعود ملاك الى المنصة وامسكت الميكروفون وقالت...
ملاك بقوة وثقة:اهلاً بكل الحاضرين.. انا عارفة ان كلكم عاوزين تعرفوا مين انا... بس تحب اعرفكم على عائلتي اولاً .... بس قبلها احب اقولكم ان السنوية دي مش بس بتاعت شركتنا لا النهاردة وه عيد ميلا امي (الله يرحمها) وكمان بردو هو اول اليوم ليا في ان اكون سيدة اعمال وهنا تحركت ملاك لامام المنصة و احضرت عدداً من الاشخاص فأكملت بكل قوة وثقة:  دي عمتي ملك هانم ونزعت ملك قناعها وشلت حركاتهم بسبب الصدمة.. ده عمي سليم بيه و نزع هو الاخر القناع على وجهه... و دي يتكون بنت عمتي و سكرتيرتي الشخصية منال هانم و نزعت هي الاخر القناع على وجهها....و ده صحبي ادم بيه و نزع هو الاخر القناع على وجهه... ودي صحبتي ريناس هانم ونزعت هي الاخرى القناع على وجهها... دي صحبتي ميلاد هانم و نزعت هي الاخرى القناع على وجهها .....و انا ابقي ملاك عاصف.. الاعصار الاقتصاد وكشفت هي الاخرى وجهها و ابهرت الجميع بجمالها الخلاب..... واتمنى ان حفلتي يكون لطيفة عليكم و تعجبكم و استمتعوا وهنا نزلت ملاك و معها عمتها وعمها ومنال وريناس وادم وميلاد...
اما عند الحاصرين... فقط الصدمة من كانت في الوجه الحاضرين وصدمة مللك وسليم و ريناس وادم وميلاد و منال من تعريف ملاك نفسها بأنها الاعصار وصدمة تحديداً صدمة عائلات الهراوي و الحديدي و اليوسفي والصدمة الكبرى كانت من نصيب... عاصف.. و رعد... وهناء... و غياث.
     
                                 STOP
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
  
  ياترى ردة فعل عاصف بتكون ايه لما عرف ان ملاك بتكون الاعصار🤔🤔🤔؟؟؟؟

وباقي العيلة هيكون ردة فعلهم بتكون ايه بعد معرفة الحقيقة🤔🤔؟؟؟

عاوزة اعرف توقعاتكم...... في التعليق...... و عاوزة رايكم في البارت.

وهذا بيكون اخر بارت راح انزله عشان مفيش اي تفاعل... واتمنى توصلوني 100 اعجاب اعرف ان ده طلب صعب اوي بس حبة اخد رايكم فيه ... وكمان هذه اول رواية اكتبها في واتباد.

انتقام الملاك القاسي/ للكاتبة ياسمين احمدحيث تعيش القصص. اكتشف الآن