الفصل السادس

1.1K 40 20
                                    

و قفنا في الفصل السابق....
عندما جاءت عائلة الحديدي و الهرواي و المنشاوي... وبعدها بدقائق تفاجوء بمجيء ملاك و معها طفلة صغيرة.. ورجل يمسك يدها.... و تهامس الكل فيما بينهم وهم يتساءلون من هذه الطفلة التي معها والرجل الي يمسك يدها.. وتقدم سليم و ملك الى ملاك والرجل.
ملك: لي يا ملاك..مش خبرتينا بعودتك يا حبيبتي.
ملاك: يا عمتو... كانت عايزها تكون مفاجئة ليكم.
ملك: ماشي يا حبيبتي.... وانتي يا وعد.
وعد هي الفتاة الصغيرة الي كانت مع ملاك وهي تحملها.
وعد بطفولة: انا تمام يا تيتا وانتي وحشتيني اوي.
ملك: وانا كمان.. يا صغيرتي.. ونزلت وعد من حضن ملاك وذهبت ناحية ملك الي فتحت أيديها عشان تحملها وهنا قال سليم.
سليم: ا وانا يا وعد.... مش وحشتي جدو سليم ولا لا.
وعد بطفولة: بلا يا جدو... انت كمان وحشتني اوي وبعد كلامها هذا قبلته من خده بكل لطافة و طفولة.
وهنا نظر سليم الى الرجل الي مع ملاك وقال.
سليم:  وانت يا.... مش راح تسلم علينا.
المجهول: طبعاً.. يا عمو مش انت حمايه العزيز وسلم...... على سليم وعندما راى ملك من خلف سليم قال.
المجهول: جنيتي وحشتيني.
كان ان يذهب ناحية ملك لكي يحتظنها ولكن يد سحبته بعيداً عن ملك.. و كان هذا الشخص سليم.
سليم: ابعد.. يا حبيبي بدل ما أخليك جثه مكانك كده.
المجهول بغيظ: بقى الشيطان الي  تخليه يبقى جثه مكانه.
صدمة وقعت على الكل بسبب الرجل الي كان مع ملاك بيكون الشيطان اكبر زعيم مافيا في العالم.
سليم بغرور: متنساش اني الغول.. يا حلو عشان كده متقربش من جنيتي تاني سامع ولا لا.
ملك: خلاص يا سليم.. دا ابني بردو و الله.
سليم بهمس لملك: طب لمي نفسك بدل ما اخدك و نجيب الابن ده يشرف لينا بعد تسع شهور.. وانا مجنون و اعملها.
وهنا احمر وجه ملك و سكتت تماماً  وبعدها قال الشيطان.
الشيطان: ايه يا ملاك مش هتعرفينا بباقي العيلة ولا اي.
ملاك بيرود: ااه اكيد... حضرته عمي غياث ودي عمتو هناء اخت ماما مريم و دول ولادهم.. رعد رعد الاقتصاد ودي اخته نادية... ودا عمي اكرم و مراته شادية ودول ولادهم... شهاب ودول اخواته نادين و نورين و دنيا.. وخضرتهم... محمود الهراوي و مراته فريدة هانم... و دول ولادهم... عاصف بيه ومراته سيرين هانم وبنته شمس ودا عاصم بيه تؤام عاصف بيه ومراته ليلى هانم و لادهم حازم النمر و فهد و بنته سيلا.... و دا حسام بيه ومراته ناهدة هانم و ولادهم محمد و رائد و زياد و نوران... و ذي تبقى بنت اخ سيرين هانم... زران.
ريناس ب مشاغبة: يزان ايه الاسم ده.
رزان: اسمي رزان... ر.ز.ا.ن احفظيه بقى.
سيرين بهدوء مصطنع:  اهدي يا رزان متعمليش عقلك بعقلهم.
رزان: حاضر يا عمتو... ثم اقتربت بتجاهم الشيطان لكي تصافحه.. ولكن كان هناك يد ابعدت يد الشيطان عنها... و مان هذا الشخص هو ملاك ..
ملاك ببرود: أبعدي ايدك عنه وألا ايدك راح توحشك اوي... ولا تحبي اوريكي الوش الثاني متي فاهمة.
رزان بخوف و غيض: ف... فاهمة.
ونعود الى الشيطان وملاك الي قال لي ملاك.
الشيطان: ملاك عايزة تعملي اي.
و هنا قربت ملاك من الشيطان وقالت بهمس.
ملاك: راح بس اصبر شوية... ويمكن تكون ممتناً لي بعد كدا.
الشيطان بستغراب: ممتن انا لما.
ملاك بخبث: راح تعلم هسة.. يا حبيبي.
وبعدما القت كلماتها انطفئت الانوار و كل من في القاعة يتهامسون من لي حصل لضوء.. وبعد دة انفتحت الاضواء وظهرت فتاة غاية في الجمال..( بس مش بجمال ملاك طبعاً).
وعندما اقتربت الفتاة من ملاك عانقتها بقوة وهذا ما صدم كل الموجودين و هو ان هذه الفتاة تشبه ملاك في مل شيء معدا العينين لان عيني ملاك زرقاء وهذه الفتاة لديها عينان خضروتان وكانت فائقة الجمال والروعة.. وما ان ابتعدتا عن بعضهما نظرتا الى الكل وهنا تكلمت ملاك.
ملاك ببرود: اعرفكم حورية كابوس الداخلية.
صدمة ال جمت السنتهم هل كابوس الداخلية فتاة وليس ولد مثلما اعتقدوا وفي وسط صدمتهم جرت وعد نحو حورية وحضنتها بحب.
وعد بطفولة: عمتوو.. وحشتيني اوي.
حورية بحب: وانتي كمان وحشتيني يا رووح عمتو.
وكل هذا يحدث امام انظار كل الموجودين الذين لم يفهموا ما صلة حورية ب ملاك و وعد وهنا تكلمت ملك.
ملك بابتسامة: وانا يا حورية مش وحشتك ولا اي.
حورية بابتسامة: طبعاً يا عمتو وحشتيني اوي.
وبعد كلامها هانقتها حورية بحب واشتياق وبعدما رحبت بها عائلتها وقطع هذه اللحظة سيرين بقولها.
سيرين بغيظ من هذه الفتاة: ومين انتي.. و ايزي دخلتي الى هنا بدون دعوة.
وهنا قالت ملاك ببرود و غموض: لانها مش محتاجة اي دعوة عشان  هي صاحبة الحفلة.
  رزان باستغراب: صاحبة حفلة اي مش الحفلة ل عيلة الحسني ولا اي.
نوران بتوضيح: لا لان ملاك هي الي طلبت الحفلة دي عشان هي كانت عايزة تبلغ حاجة مهمة للكل.
سيرين باستغراب: واي هي الحاجة المهمة دي.
ملاك ببرود: هسة راح تعلمين.
وبعد كلامها ذهبت الى المسرح وسكت المايك وقالت.
ملاك ببرود: اهلاً بكل الحاضرين شكراً ليكم عشان لبيتم دعوتي..وفي حاجة مهمة لازم الكل يعرفها وهي.... وذهبت ناحية حورية وقالت.
ملاك: اعرفكم حورية عاصف الهرواي كابوس الداخلية و بتكون اختي التؤم.
وهنا كانت اكبر صدمة للكل من عائلة الهرواي و الحديدي و الحسني..... وكل تفكيرهم كان كيف تكون حورية تؤام ملاك و مريم( الله يرحمه) مكانش حامل في تؤام... وهنا قال عاصف.
عاصف بصدمة: ازي اختك التؤام  و مريم مكنوتش حامل في بنتين. هنا احابت ملاك بكل برود.
ملاك: لا ماما كانت حامل في تؤام بس هي مكانتش  عارفة... ولما ولدت جابت بنتين بس كان في شخص في المستشفى خطف اختي عشان كدا ماما مقالتش اي حاجة عن دا بس هي كانت ب تبحث عنها.. وفي يوم لما انا وهي كنا رايحين لسوق شفنا بنت صغيرة كانت بتهرب من بعض الشباب عشان كانوا عايزين يعتدوا عليها.. بس احنا ساعدناها و...
  

انتقام الملاك القاسي/ للكاتبة ياسمين احمدحيث تعيش القصص. اكتشف الآن