اللهم صلي وسلم وبارك على سيدنا محمد 🌺
قرائه ممتعه..بعد عده ايام..
ارتدت سلسبيل....
وتركت شعرها منساب وخرجت متجهه (للكورنيش)وصلت وهي تجلس علي المقعد الخشبي وتنظر امامها وتذكرت عندما وتذكرت عندما كانت تجلس مع والدها علي ذلك المقعد بنفس المكان قبل وفاته...
ابتسمت بشرود بينما هبطت دمعه ساخنه من عينيها... فاقت من شرودها علي الذي بجانبها... جففت دموعها سريعا وهي تنظر بجانبها لتجد. نوح اردفت بتعجب: نوح.. بتعمل ايه هنا..
قال هو بهدوء: كنت عايز اجي هنا من زمان ولما فضيت جيت ولقيتك قاعده.. مقلتليش انك نازله يعني..
قالت باسف: اسفه بس انا بجد. نسيت..
تعجب منها فهي كعادتها تمرح وهكذا لكن اليوم عكس ذلك ويشعر وكان بها شئ..
-مالك.
-مفيش عادي.
-سلسبيل بتكلم بجد.. دي مش عادتك يعني في ايه..
ابتسمت ببعض الالم: النهارده بابا تم سنه علي وفاته..
شعر بألمها فقال: ربنا يرحمه بس ده ايه علاقته بقعودك هنا..
قالت وهي تنظر للمقعد: دي الي كنا بنقعد عليها داينا لما بنيجي هنا..
قال بعدم فهم: ممكن تفهميني باباكي ومامتك ماتو ازاي عشان بس حاسس اني تايه.. اسف لو الوقت مش مناسب..
ابتسمت: عادي.. بص ماما ماتت وهي بتولدني.. ماتت في العمليات.. خالتي مامه مازن هي اللي اهتمت بيا مع بابا عشان بابا مكنش قادر يتعامل معايا فالاول.. انا ومازن بقينا اخوات فالرضاعه لما كبرنا عشت مع بابا وبعض الاوقات بسافر ل خالتو ولحد دلوقتي بسافرلها فالاجازه.. بابا توفي بسبب انه كان محتاج عمليه قالقلب وكان احتمال نجاحها ضعيف ورفض يعملها بسبب خوفه عليا لو العمليه منجحتش وتوفي.. طبعا انا مكنتش عارفه كل ده غير بعد ما توفي...
مازن اصر بعد وفاه بابا اروح اعيش معاه ومع خالتو فتره واسافر معاه وفعلا سافرت وفضلت هناك كام شهر ورجعت لما تخطيت كل زعلي... وبس.ابتسم: تعرفي... انا فخور بيكي.
ضمت حاجبيها: ليه.
قال ببسمه: لانك اتخطيتي كل ده مع ان دي حاجه مش سهله ابدا وفي حد ذاته انجاز كبير... وحجات تانيه كتير مخلياني فخور بيكي..
أنت تقرأ
أحببته وأحبني بقلم ملك احمد
Short Storyروايه مصريه تحكي عن بطلتنا سلسبيل التي تعمل معلمه لغه انجليزيه بمدرسه ابتدائيه ومعها بذات المدرسه بطلنا نوح الذي يعمل معها بنفس المدرسه وهيا بنا نعرف ما الذي سيحدث لهم..❤️ واتمني أن تنال إعجابكم❣️ #Malak Ahmed 🌼💜