ᗷᗩᗷ 31

413 52 48
                                    

Jam menunjukkan pukul 12 tengah hari.

TOK , TOK

" Assalamualaikum " kata Dato Nik Aidan.

" Waalaikumussalam bang. " Jawab Datin Adeliea.

" Ada apa ni ? Kenapa abang suruh abang balik awal ni ? " Tanya Dato Nik Aidan.

" Ari tak keluar bilik dari pagi tadi bang. Saya bimbang la. " Jawab Datin Adeliea.

Dato Nik Aidan terserentak.
" Hah ? "

" Dah kenapa pulak Ari tak keluar bilik ? Semalam dia okay je kan ? Dia bergaduh dengan wais ke apa ? " Tanya Dato Nik Aidan lagi.

" Entahlah bang saya tak tahu. Abang pergi pujuk dia kejap. Dia tak makan lagi tu. " Balas Datin Adeliea.

" Yelah , abang pergi naik bilik dia kejap " kat Dato Nik Aidan.

Datin Adeliea sudah pun tersenyum.

TOK , TOK

" Ari sayang , buka pintu ni " kata Dato Nik Aidan.

" Ari buka lah. Daddy ni. " Katanya lagi.

" Ari... "

Ariana masih lagi diam. Langsung tiada respond daripadanya.

" Nah bang kunci bilik Ari " kata Datin Adeliea.

" Ha yelah. Terima kasih. " Jawab Dato Nik Aidan.

" Alhamdullilah dapat buka pun " kata Dato Nik Aidan tersenyum.

" Ari...  " Panggil Datin Adeliea.

" Ye mummy.. " jawab Ariana lemah..

" Ari jom makan dulu. Ari tak makan lagi dari pagi ni " kata Dato Nik Aidan.

Ariana menggeleng.

" Makan la sikit Ari. Kesian dekat baby dalam perut tu. " Balas Datin Adeliea.

" Yelah. Tapi sikit je. " Kata Ariana menangguk.

***

" Assalamualaikum " kata Uwais.

" Waalaikumussalam wais. " Jawab Datin Erina.

" Kenapa balik sini ? Tak tengok Ari dekat sana ke ? " Tanya Datin Erina.

" Errr... "

" Malam nanti wais balik sana. " Jawab Uwais tersengih.

" Kalau mama tahu , aku ada masalah dengan menantu kesayangan dia tu habis lah " kata Uwais di dalam hatinya.

" Siapa Ari ? " Tanya Hajah Aisyah.

" Isteri wais. " Jawab Uwais.

" Eh , bila nenek datang sini ? Kenapa wais tak tahu pun ? " Tanya Uwais terkejut. Dia terus pergi bersalam dengan Hajah Aisyah.

Hajah Aisyah terserentak.
" Isteri ? "

" Sejak bila wais kahwin ? " Tanya Hajah Aisyah lagi. Nada suaranya kelihatan sedikit tegas.

" Dah lama mak. " Jawab Datin Erina.

" Kenapa tak bagitahu mak ? " Tanya Hajah Aisyah lagi.

" Rina taknak ganggu nak buat umrah. Sebab tu rina tak bagitahu mak. " Jawab Datin Erina.

" Mak baru je nak jodohkan wais dengan Zulaikha tau tak ? " Marah Datin Erina.

" Zulaikha mana pula ni nek ? " Tanya Uwais pula.

" Wais taknak. Wais dah isteri. Isteri wais pun tengah pregnant sekarang ni. Wais taknak lukakan hati dia. " Kata Uwais.

" Zulaikha kawan university wais la. Nenek berkenan sangat dengan dia tu. Dah lama nenek nak jodohkan dia dengan wais. Nenek tak kira , wais kena setuju juga dengan perkahwinan ni. Nenek nak wais kahwin dengan Zulaikha. " Jawab Hajah Aisyah.

𝘚𝘩𝘦'𝘴 𝘛𝘩𝘦 𝘖𝘯𝘦Where stories live. Discover now