Pernah Benci - Bab 3

35 1 0
                                    

WAJAHNYA ditatap sekali lagi di hadapan meja solek. Dia berpaling ke arah si suami. Lelaki itu masih berbaring di atas katil. Nafas dihela kasar. Dari tadi dia sudah menggesa suaminya untuk bersiap ke kenduri rakan baiknya.

"Abang! Kenapa tak bersiap lagi ni?"

"Perut abang sakitlah sayang. Sayang pergi sendiri boleh?"

Bergegas dia meluru ke arah si suami. Nampak jelas wajah lelaki itu kelihatan pucat.

"Abang salah makan ke?"

"Ya agaknya. Abang rasa lemah sangat. Bagi abang rehat. Abang minta maaf sebab tak dapat temankan Mah."

Puan Rosmah menggeleng perlahan. Dia bukanlah kejam untuk memaksa suaminya ikut serta jika dalam keadaan sakit. Nampak gayanya terpaksalah dia pergi seorang diri. Nak bawa Raiqa, budak tu kerja nak memberontak saja.

"Kalau macam tu, Mah pergi sendiri. Nanti Mah carikan ubat."

"Terima kasih, sayang. Abang ni selalu menyusahkan Mah. Mungkin sebab ni Rai tak suka abang." Sengaja dia bercakap begitu. Dengan isterinya, mudah saja dia meraih simpati.

"Pedulikan dia. Budak tu memang suka cari pasal. Mah pun tak faham dengan perangai dia sejak dah makin besar ni."

"Mungkin dia dengki dengan layanan Mah terhadap abang. Mah janganlah layan kasar sangat dengan budak tu."

Puan Rosmah menjeling geram. Dia bukan saja-saja nak mengamuk. Sejak dulu lagi Raiqa suka sangat menabur fitnah. Kononnya Encik Ghani cuba ambil kesempatan. Itulah yang menjadi punca mereka selalu bertengkar.

"Entahlah. Dia dulu tak macam tu. Selalu dengar cakap." Sungguh Puan Rosmah kecewa dengan sikap Raiqa. Dia rindukan gurau senda anak saudaranya sewaktu dia belum berkahwin. Namun semuanya berubah apabila Raiqa tidak sukakan suaminya.

"Sayang jangan fikir sangatlah. Biasanya budak muda macam Rai, jiwa mereka tu masih tak matang. Salah abang sebab masih tak ada kerja lagi. Sebab tu dia pandang rendah terhadap abang."

"Abang janganlah cakap macam tu. Mah tak kisah kalau abang tak ada kerja pun. Selama ni pun abang banyak juga tolong Mah jaga kedai. Zaman sekarang ni nak dapat kerja memang susah."

"Terima kasih sebab Mah terima abang seadanya. Abang bertuah dapat Mah sebagai isteri."

Malu-malu Puan Rosmah dipuji begitu.

"Mah dah lewat. Mah pergi dulu ya." Belakang tapak tangan suaminya dikucup lembut. Dia terus mencapai beg tangannya dan keluar dari bilik tidur.

Senyuman penuh makna terukir di bibir Encik Ghani. Kali ini dia takkan lepaskan peluang untuk mendapatkan Raiqa. Setelah bunyi enjin kereta isterinya berlalu pergi, dia segera keluar dari bilik.

Perlahan-lahan dia melangkah turun ke tingkat bawah. Langkah diatur menuju ke bilik Raiqa. Kebetulan pula pintu bilik gadis itu tidak ditutup rapat. Makin lebar senyumannya.

Nafsunya semakin membuak-buak saat terlihat keadaan Raiqa sedang telentang sambil membaca majalah. Dia masuk ke dalam bilik itu dengan penuh berhati-hati. Pintu ditutup rapat.

Klip!

Tersentak Raiqa. Laju dia berpaling ke belakang. Melihat kelibat orang tua itu, bergegas dia berdiri di tepi katil. Nafasnya terasa sempit. Dia sangka ibu saudaranya sudah keluar bersama lelaki ini.

"Dari dulu sampai sekarang, Rai memang cantik." Atas bawah dia memandang si gadis.

"Keluar! Kalau tak, aku jerit!"

Kuat Encik Ghani ketawa.

"Rai nak jerit, jeritlah. Kawasan rumah ni bukannya ada ramai orang. Nak harapkan jiran pun, lebih suka buat hal sendiri. Rai jangan takut. Pak su takkan sakitkan Rai." Dia melangkah ke arah Raiqa.

Pernah Benci - Mia AzwariWhere stories live. Discover now