"Ayla!" Mompelend open ik mijn ogen en kijk Jayne aan. "Ja?" Vraag ik. "We hebben eten gevonden!" Zegt ze vrolijk. Meteen sta ik recht. Jayne trekt me mee naar de hal en daar staan overal tafels met stoelen erom heen met eten erop. De lijk die de dag ervoor hier had gelegen is volledig weg. "Eten!" Minho rent schreeuwend naar binnen om vervolgens wat eten te pakken en rap naar binnen te werken. Ik loop samen met Jayne naar een tafel en neem een paar dingen om te eten die ik naar binnen werk. Het is erg rustig tot dat Newt komt binnen gestormd. "Staat er iets op mijn nek?" Vraagt hij. Ik sta op en loop naar hem toe. "Draai om." Beveel ik en hij doet wat ik zeg. Tekst word zichtbaar op zijn nek.
Groep A
Proefpersoon A2
De Leider
"Er staat Groep A,Proefpersoon A2, De Leider." Lees ik voor. En dan rent hij weg,naar de spiegels in de toiletten. "Kom!" Roept Jayne en trekt me achter hem aan. Minho en Thomas arriveren niet veel later en al snel is iedereen er. "Wat staat er bij mij?" Klinkt er voortdurend. "Wacht ik kijk wel!" Geven ze dan als antwoord. "Doe je kraag is omlaag." Vraagt Newt zachtjes. Ik doe wat hij zegt en duw mijn kraag omlaag. In de spiegel kan ik zien dat zijn ogen groot worden. "Wat? Wat staat er!" Ik raak langzaam in paniek. Newt gebaart naar Thomas,Minho en Jayne om te komen en ook zij kijken ook met grote ogen. "Wat staat er nu?" Vraag ik ongeduldig. "Groep A, Proefpersoon A1. De..." Jayne zwijgt. "De wat?" Vraag ik. Ze reageren niet. "Best! Zeg het dan niet!" Brom ik. "Kijk je wel even bij mij?" Vraagt Jayne zachtjes. Ik knik. "Groep B,Proefpersoon B20, De vervanger." Ze trok haar wenkbrauwen op. "De vervanger?" Ik knikte. En toen was Minho aan de beurt. "Groep A,Proefpersoon A13, De snelle." Lees ik. "Ik wist al dat ik snel was." Mompelt hij. Dan ga ik verder naar Thomas. "Groep A,Proefpersoon A5, De tweede leider." Thomas en Newt wisselen een blik met elkaar uit. Jack en Wok komen er ook bij staan. "Jack,lees eens voor wat er in mijn nek staat?" Vraag ik met een dwingende toon. "Groep A, Proefpersoon A1, De dode leider." Jack trekt zijn wenkbrauwen op. "Oh wacht! Er staat nog iets,moet gedood worden door Groep B" Leest hij nog voor. "Gezellig om te weten dat ze me dood willen." Zeg ik kalm. Meteen krijg ik allemaal blikken op me gewerpt. "Zit je er dan niks mee in dat je gedood moet worden?!" Schreeuwt Jayne. "En dan nog wel door míjn groep!" Jayne lijkt volledig te flippen. "Dood is dood." Geef ik als antwoord en loop van de rest weg. Dood? Ik moet dood? Was het dan al niet erg genoeg dat ik al veel ben verloren? Hoofdschuddend ijsbeer ik door de gang,vraag me niet waarom ik de gang heb uitgekozen. Zuchtend ga ik tegen de muur zitten. Dood. Het enige waar ik nu aan kan denken. "Ayla?" Een vrolijke Minho komt op me afgelopen,gevolgd door Thomas en Newt. "En,is onze leider nog steeds zo kalm?" Begint Minho. "Nee,ik zit hier de hele boel af te breken." Antwoord ik sarcastisch. Minho grijnst breed. "Jij trekt je er echt niks van aan als het om jou gaat,maar als iemand anders sterft dan trek je je er wel iets van aan." Zegt hij dan. Ik haal enkel mijn schouders op. "Wat het ook mag zijn,of wat voor ziek gedoe dit ook is. Wij zullen je beschermen." Zegt Newt dan. "Dat had ik wel verwacht." Antwoord ik,nog steeds met alle kalmte ter wereld. Thomas trekt me recht en langzaam volg ik ze terug naar de kamer. Jayne zit in kleermakerszit op haar bed. Iedereen zit er erg down bij. "Ik weet niet waarom iedereen nu opeens zo down is,maar ik leef nog hoor! En ik sterf niet zonder een gevecht." Begin ik. Iedereen kijkt nu naar mij. "Of ik nu de levende leider ben,of binnenkort de dode leider,dat boeit nu niet. Ik ben nú de leider en leef nog dus hup doe iets nuttigs." Zeg ik lachend. Jayne komt op me afgelopen. "Ik snap niet dat je zo happy kunt zijn. Snap je het dan niet? Je gaat gewoon dood!" Ik leg mijn handen op haar schouders en kijk haar aan. "Jayne." Begin ik. Ze kijkt me aan. "Ik leef nog,en vroeg of laat zou ik toch al zijn gestorven dus?" Zeg ik zacht. Jayne knikt. "En geloof me,ik vind het ook niet prettig en zit er zelf ook erg mee in,maar ik mag het aan niemand laten zien. Begrepen?" Fluister ik. Jayne knikt. "Ik zal zwijgen." Belooft ze plechtig. "Goed" Zeg ik goedkeurend en laat haar los. Ik loop naar de 'hal' die we omgetoverd hebben tot eetkamer. Het eten ligt nog steeds op tafel. Iedereen is er duidelijk erg zinig mee. Ik neem een appel van de hoop en ga ergens in de hoek rustig zitten eten. Thomas en Newt komen samen binnen,maar lijken me niet op te merken. "Ik maak me echt zorgen om Ayla. Ik had nooit gedacht dat ze het zo rap zou accepteren. De vorige keer ging ze door het lint toen ze door had dat Gally weg was." Mompelt Thomas. "Hé,Ayla is een sterk iemand,dat komt echt wel goed. Vertrouw me." Zegt Newt. "Dat heb ik altijd al gedaan,dus ik geloof je." En dan loopt hij weg. Niet veel later doet Newt hetzelfde. Mijn vrienden die bang zijn voor wat er komen gaat,en ik ga hen vast nog meer pijn brengen als ze ooit horen waarom het me niks kan schelen. Want tenslotte heb ik al veel verpest,en al te veel verloren. Zart,Chuck,Ben,mijn moeder. Alsof alles mij achtervolgt en eerlijk gezegd zou ik nu liever gewoon ter plekken sterven in de hoop dat het allemaal voorbij is. En als ze me gaan vermoorden wil ik sterven in een gevecht,als een waardig iemand. En dat is nu mijn doel.
JE LEEST
Fase 2 || The Scorch Trials Fanfiction
Fanfic#27 in Actie Voor je dit boek leest kun je het beste nummer 1 lezen, The Maze Runner || Fanfiction zodat je alles wat kunt volgen. Net als je denkt dat alles voorbij is begint het net. Ayla,Minho,Newt,Gally en Thomas en de overgebleven Laarders zijn...