CADANGAN Uncle Ross memang tak masuk dek akal. Nak kata Uncle Ross dah nyanyuk memang mustahil. Beza usia mereka berdua cuma tujuh tahun saja. Dia baru 40 tahun jadi Uncle Ross baru 47 tahun, takkan dah nyanyuk?
Kenzi menjeling sebal. Malas nak melayan cadangan pak ciknya itu.
"Takkan kau kecewa lagi?" Ross mengerling anak buahnya sambil menghirup kopi.
Kenzi senyum sinis. "Aku bukan kecewa. Tapi menyampah."
"Bagus!" Ross menepuk bahu anak buahnya yang sudah dianggap seperti adik sendiri. Sebab itu dia lebih selesa menggunakan perkataan kau dan aku saja dengan Kenzi.
"Aku tak suka kau bercinta. Kau bukannya macam lelaki normal lain yang ada masa untuk dilamun asmara. Ketua segala gengster, mana boleh bercinta. Pfff!" Ross sengaja memprovokasi.
Kenzi menjeling. Tak suka benar dengan perkataan gengster yang disebut oleh Ross tadi. Terasa seperti jahat sangat.
"Tapi, kau tetap kena cari isteri untuk mengandungkan anak kau. Anak-anak haram ni... haih." Ross menggeleng.
"Dah jadi ustaz ke?" Suara Kenzi mendatar. Cawan kopi dibawa ke mulut.
"Aku tahulah kita ni bukan orang baik-baik. Tapi bab anak ni kalau boleh aku nak cucu saudara yang sah tarafnya."
Terdengar Kenzi menghela nafas dalam. Entah apa merasuk pak ciknya itu. Sehari dua ini asyik soal anak saja dibangkitkan. Dengan kehidupan yang dia ada sekarang ini, baginya lebih elok jika dia terus menyendiri. Kalau ada isteri dan anak pun belum tentu bahagia. Tengok saja pak ciknya itu. Tiga kali kahwin, tiga kali juga bercerai. Anak langsung tidak mengenalinya.
"Malaslah aku nak layan kau." Kenzi mendengus. Cawan diletak kasar di atas meja.
"Malas kau kata? Hei..." Mata Ross memandang ke kiri dan kanan. Memerhati pengunjung kafe itu kemudian dia menjenguk badan ke depan meja.
"Harta-harta kau semua tu..." Ross memperlahankan suaranya. "Nak serahkan kepada siapa nanti?" Matanya merenung ke dalam mata Kenzi.
"Kau tak nak?" soal Kenzi bersahaja, kaki disilangkan. Badan bersandar pada kerusi.
Kedua-dua kening Ross terangkat. Dia tidak terkejut pun dengan soalan itu, cuma dia sebal sebab Kenzi masih tidak faham yang dia memang tidak mahukan semua itu.
"Kalaulah orang lain, tentu dah buat plan nak bunuh aku sebab harta. Tapi kau? Aku nak bagi free pun kau tak nak?" Sebelah kening Kenzi terjongket.
"Apa yang aku ada pun tak habis makan. Kau nak bagi lagi?" Ross kembali bersandar pada kerusi.
"Money is king but power... is heaven." Kenzi tersenyum sinis, terus memprovokasi.
Ross mencebik. Daripada dulu sehingga sekarang, dia tidak pernah dahagakan kuasa. Dia bukan jenis yang suka menjadi ketua. Dia tidak punya bakat. Lagipun, melihat kehidupan arwah abangnya dulu sudah cukup membuatkan dia ngeri dengan kuasa. Punya kuasa memang terasa seperti berada syurga tetapi silap caranya akan menjadi neraka di dunia.
"Cari isteri. Kahwin. Buat perjanjian. Buat anak. Kemudian lepaskan. Mudahkan?" Ross kembalikan isu utama perbualan mereka.
Kenzi mendengus kasar. Mata dijulingkan ke atas. Bosan!
"Kau cuma perlu cakap ya, aje. Nanti aku carikan. Aku uruskan semua. Kau angguk dan sediakan ehemmm ehemm aje." Mulut dimuncungkan ke arah seluar Kenzi.
"Seriously?" Kenzi tayang muka sebal.
Ross ketawa kecil.
"Come on!" Ross merenung Kenzi. "Yes?"
YOU ARE READING
Novel Kenzi X Embun Oleh Anna Lee
RomanceSuaminya ada skandal dengan kawan baik sendiri! Begitulah klisenya kehidupan Embun Nashmia. Hatinya hancur. Perpisahan dipilih demi ketenangan hati. Namun, kemunculan sepotong kek bersama sekeping kad nama telah menghuru-harakan hidupnya. Mr Ross me...