Deer 0-9

177 29 5
                                    

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

...

Potret itu sedia terlakar seorang lelaki berparut di wajah. Kecacatan itu jelas kelihatan. Potret itu tidak sempurna seperti potret Monalisa yang berjaya menjadi tatapan beribu manusia. Hanya sepasang mata menatap bersama senyuman.

Tipulah. Tipu kalau ada manusia yang menatap potret itu dengan senyuman kagum. Lihat saja parut kesan terbakar yang teruk di wajah itu pasti ramai orang mimpi ngeri.

Areeq sudah kata. Wajah dia seiras Shrek. Maya masih tersenyum menatap wajah itu.

Areeq benci tatap potret lelaki berparut itu. Benci sangat. Tapi berbeza dengan Maya. Dia tersenyum, tertawan dan tergoda.

"Lama Maya tunggu potret ni siap. Eh, setahun baru siap?" Soal Maya menolak sedikit tubuh Areeq ke tepi.

Tangan nakal Areeq laju memeluk bahu Maya yang sibuk dilaga-lagakan dengan dia tadi.

Maya diam terkunci dalam pelukan.

"Lelaki hodoh dalam potret ni tak sesuai gantung dekat dinding. Sesuai dalam tu je," tong sampah tidak jauh daripada tempat mereka berdiri Areeq tunding.

"Mana ada hodoh! Hensem je Maya tengok," Maya dekatkan wajahnya pada potret itu.

"Hodohlah."

"Tak, hensem! Hensem gila tahu tak?" Areeq tersenyum dan tertawa. Pelik betul seorang Maya.

"Macam mana Maya boleh jatuh cinta dengan lelaki ada cacat ni?" Soalan itu buat Maya lepaskan dirinya daripada pelukan Areeq. Berpusing dia pandang Areeq. Dada bidang yang luas itu sedia menjadi tempat tamparan tangan kecil Maya.

Pap!

Berbunyi tamparan dada itu. Sakit itu sakit. Tapi bila tangan kecil Maya yang mendarat terasa macam kena gigit nyamuk saja. Gatal macam nak kena lagi.
Tanpa bicara, lengan kekar Areeq ditarik Maya. Berhenti langkah mereka di hadapan cermin yang memantulkan diri mereka berdua.

Jelas.

Jelas tanpa halangan.

Refleksi cermin itu memantulkan seorang lelaki dengan cacat parut di wajah sedang berdiri di sebelah wanita yang cantik lagi jelita.

"Cuba tengok. Apa Maya nampak cuma suami halal Maya yang hensem, kacak dan tampan je. Tak ada pun hodoh tu."

Senyuman terukir mendengar kata magis Maya, "Dear tipu ke tak?"

Maya menggeleng. Kepala mendarat di lengan Areeq manja.

"You're perfect, Areeq."

Pernah ke Maya cerita tentang cacat Areeq itu?

Tak, tak pernah.

Maya tarik Areeq supaya berdiri menghadap dia. Areeq terpaksa menunduk agar melihat wajah rusa cantik itu.

Tangan itu naik mengelus lembut sepanjang parut di wajah Areeq. Mata Areeq terpejam. Hanyut dalam sentuhan itu. Lembut bak sutera yang lalu mengena wajah.

"Areeq selalu kata yang Maya ni isteri sempurna untuk Areeq walaupun Maya tak pandai masak, kemas rumah tambah lagi Maya ada sakit. Walhal, Maya ni banyak kurang."

"Dear... Maya perempuan paling sempurna dekat mata Areeq."

"Tahu," jawapan itu buat pipi gebu Maya dicuit. "Tapi!"

Cuitan itu dilepaskan lembut menunggu Maya menyambung kata.

"Areeq is everything!" Pipi digosok hilangkan kebas dicuit. Sambung Maya lagi, "Areeq hensem! Maya tak tipu. Betul. Sumpah! Areeq suami halal Maya paling sempurna."

Benarlah.

Maya tak pernah nampak cacat Areeq sebagai penghalang untuk Areeq jadi tak sempurna. Sepanjang kisah yang tercipta tak pernah Maya katakan tentang parut itu.

Cinta Areeq buat Maya gila. Maya tak akan lupa betapa hangatnya cinta Areeq.

"Maya isteri halal Areeq paling sempurna juga walaupun masak pancake pun hangus."

"Areeq!"

tbc

🐝 Sorry for a very short chapter

My Dear Deer, Maya ©Where stories live. Discover now